• 1
  • 2
2010-12-02, 19:10
Medlem
Tjenare FB!

Då är det snart jul igen, barnen blir äldre och julklapparna dyrare, då sonen spelat gitarr i ett antal år, önskar han sig en ny gitarr till jul, det skall vara en akustik stålsträngad gitarr, han nämnde också "Den ska vara mer som en elgitarr till halsen, så det är smalare och inte så långa mellanrum mellan "banden""

Då jag själv inte är allt för insatt på gitarrspelandet eller utrustningen, och heller inte vill avslöja allt för mycket vad jag tänkt ge honom till julen så vänder jag mig till trogne Flashback.

Så jag undrar kan ni ge lite tips på akustiska gitarrer, stålsträngande och med "elgitarrhals".
Det ska inte vara någon "jätte billig" men kanske inte heller det bästa, men det ska vara en helt klar bra gitarr, det skadar inte om den ser bra ut också.

Den behöver ingen in/utgång för förstärkare.
Citera
2010-12-02, 20:06
Medlem
rallarswings avatar
Alla stålsträngade gitarrer har smala halsar, så det är inget du behöver kolla specifikt efter när du letar stålsträngad gitarr.

Nu till själva köpet

Skulle rekommendera att du köper grabben en Cort, ett jättebra märke när det gäller akustiska gitarrer, dock inte när det gäller elgitarrer, men det är en annan femma.
Du kan säkert komma undan rätt billigt också, min kompis köpte en Cort (stålsträngad), och det var en av de skönaste gitarrer jag spelat på. Den kostade endast 999 kr Sinnessjukt enligt mig. Så spring nu iväg till musikbörsen och köp grabben en Cort

EDIT: Om du vill gå upp en eller två prisklasser så rekommenderar jag märkena Ovation (ser gryyyyyyymt läckra ut), och tanglewood.

Lycka till!
Senast redigerad av rallarswing 2010-12-02 kl. 20:09.
Citera
2010-12-02, 20:28
Medlem
hur gammal är han btw ? ska den va fullskalig ? det finns olika sorters nackar btw.
du borde nog gå till närmsta musikaffär o fråga vad som finns inne
Citera
2010-12-02, 23:08
Medlem
Tjena tack för svaren, grabben är 15, fyller 16, så ja det ska vara en "vuxen" gitarr, och priser undet tusenlappen var nog lite väl billigt, hade tänkt som 3000-4000 minst, men jag har kollat runt lite och det finns ju gitarrer som går upp mot 15000, fast det kan man inte gärna lägga ut på en hobby, inte på så tidiga år iaf. men en mellan 3 och 5 skulle nog vara bra.
Som sagt, jag är helt kass på gitarrer, om ni kanske kunde linka till någon gitarr ni vet funkar bra, säger ni ett märke fattar jag ingenting, skulle vara som "äh gå och köp en Volvo dom e bra"
Citera
2010-12-02, 23:25
Medlem
GaletAnonyms avatar
Nu är jag inte jätte insatt i akustiska gitarrer(äger bara elgitarrer) men när jag går till musikaffären brukar jag ibland ta tillfället att spela lite på en ibanez aw40, den gillar jag verkligen, kanske mest för att den ser så snygg ut och är skön att spela på? Men dåligt låter den absolut inte med tanke på priset(dryga tretusenlappen).

Svårt att köpa dyra instrument åt andra än sig själv, gav han inga exempel på några gitarrer han spanat in? Kanske kan du försöka lura ur honom några, visst är det väl bättre att han kanske fattar misstankar för vad du ska ge honom och får en gitarr som passar än tvärt om?
Citera
2010-12-05, 00:58
Medlem
abccbas avatar
Ett mycket hett tips är Tanglewood. För de pengarna får du en finfin acke!
Citera
2010-12-05, 03:53
Medlem
Potatisburks avatar
Underbar gitarr: - http://www.thomann.de/se/ibanez_ew50cbent.htm

Men när det kommer till akustiska gitarrer är smaken som baken, unik. Ett alternativ kan vara att köpa ett presentkort hos någon lokal musikaffär så att han själv får välja ut en gura som passar honom.
Citera
2010-12-05, 07:33
Medlem
BrunaBraxens avatar
Jag är keyboardist i grunden, men som total novis som bara kan spela hjälpligt på gitarr, så är de "washburn" gitarrer jag spelat på ,riktigt sköna och hanterbara o låter skapligt för segmentet 2700 och uppåt. Men som sagt...smaken är ju som baken..
Citera
2010-12-05, 19:30
Medlem
Finns många att välja på, själv köpte jag en Cort i den åldern, kostade mig ca. 4500:-, var helnöjd i början men efter ett år började jag tröttna, Cort har en tendens att vara hårda och lite svårspelade. Yamaha har finfina gitarrer för 3-4tusen kronor. Annars är Taylor Big Baby eller Taylor 110 att rekomendera, Big Baby är en lite mindre gitarr men med en fullstorleks hals som har ett underbart ljud. 110:an kostar lite mer men då är det också en riktigt fin gitarr.
Så länge grabben inte satsar på en trubadurkarriär så strunta i att köpa en halvakustisk gitarr, slöseri med pengar och går att ordna i efterhand om det behövs.
Citera
2010-12-07, 11:59
Medlem
halvakustisk är sjyst om man vill spela in dock o redan har klablage o skit
Kom ihåg att en gitarr är en livsinvestering ! men i tonnåren kan ju mkt hända
Citera
2010-12-08, 06:11
Medlem
Nisques avatar
Ingen tippsar om epiphone?
Vadärdetta? Hursom. Om du är modig kan du även snegla lite på begagnat. Kan iofs kännas lite skumt att få en beggag gitarr, men enligt mig och fler bättre ljud i en gitarr som spelats i ett par år.
Citera
2010-12-08, 09:20
Medlem
epiphones akustiska är inga o hänga i gran imo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem