Ska försöka ge ett så bra svar som möjligt, även om jag själv inte sysslar med hiphop.
1. En bra mikrofon kommer du att behöva. Här är ett exempel på ett trevligt startpaket:
Röde NT1-A
Inklusive fjädrande upphängning, puffskydd, XLR-kabel och en instruktions-dvd fär 1800 spänn.
2. Ett externt ljudkort. Själv använder jag det här, som är helt okej faktiskt:
ESI U46 XL
Ca 1500 kr
3. Slutna hörlurar. Finns på jam.se från 250 spänn och uppåt.
4. Ett inspelningsprogram. Reaper duger gott och fullversionen tar du ner gratis från deras hemsida. OBS: Inte ett gratisprogram, kostar runt $50 har jag för mig. Efter 30 dagar ska man betala, men har för mig att "gratisversionen" inte slutar fungera då så då är det bara att brottas med samvetet
Länk:
Reaper
När det gäller beats så är jag helt fel man att svara på det egentligen. Tror att vst-pluggar och sånt blir lite mycket så hör i början. Kolla istället in
Looperman där du kan hitta massor med trevliga grejer som du kan leka med i början.
Rekommenderar starkt att läsa igenom ordentligt på FB, så kommer du att lära dig massor.
Hoppas att jag har kunnat vara till någon hjälp, annars finns det gott om folk med mycket bättre kunskaper än mina här.
Lycka till!