2010-12-02, 10:52
Medlem
Jag har gjort Chili con carne i fyra gjutjärnsgrytor inför fest i morgon. Vad tror ni... kan chilin ligga kvar i grytorna utan att "ta smak" ?
Citera
2010-12-02, 11:04
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkefix
Jag har gjort Chili con carne i fyra gjutjärnsgrytor inför fest i morgon. Vad tror ni... kan chilin ligga kvar i grytorna utan att "ta smak" ?

Absolut ingen fara. Det är bara bra om de ligger ett tag och gottar till sig. Gör själv chili i gjutjärnsgrytor och jag har då inte känt av något! :]
Citera
2010-12-02, 11:13
Medlem
jajahars avatar
Jag har förvarat mat i gjutjärnsgryta och känt järnsmaken dagen efter. Det var dock inte chili con carne utan något annat som jag glömt men jag gör inte om det. Kanske kryddorna i chilin motverkar järnsmak.
Citera
2010-12-02, 11:15
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkefix

Jag skulle inte rekommendera det. Har själv gjort det misstaget och det smakade ganska kraftigt av järn.
Citera
2010-12-02, 11:18
Medlem
Det gör jag alltid, låt det ligga!
Ett tipps är på att rengöra gjutjärn är att sätta den på plattan med högsta värmen, och massor med salt! Ska tydligen fungera riktigt bra, (y)
Citera
2010-12-02, 11:32
Medlem
Formsvackas avatar
Lustigt att en fråga kan ge så totalt olika svar! :]

Men lassa över det i andra bunkar då för att vara på den säkra sidan.
Citera
2010-12-02, 12:26
Medlem
Jag lämnade en köttfärssås över natten i kylen i en gjutgärnsgryta, kraftig järnsmak dagen efter.
Citera
2010-12-02, 12:36
Medlem
dePauls avatar
Järnet i en obehandlad järngryta oxiderar - helt logiskt. Det är ju trots allt inte rostfritt stål . Självklart lämnar det ifrån sig smak till grytan. En del finner denna bismak angenäm. Personligen försöker jag göra allt för att slippa den.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in