2010-12-01, 00:04
Medlem
Hör hela tiden att EMG mickar är dom ultimata metal mickarna för elgitarrer. Jag har själv en EMG hz på min Schecter...men jag tycker inte den är så speciell... Vad finns det för andra bra mickar som är bra för metal? gärna under femhunkan :P
Citera
2010-12-01, 00:15
Medlem
wzbzs avatar
Det finns ju många olika varianter av EMG-mickar. Det är ju liksom ett märke. Du kan prova dyrare, aktiva EMG-mickar. Annars är DiMarzio och Seymour Duncan också heta märken på marknaden. Du bör vara redo att betala minst en tusing per mick för att få bra grejor. Och kom ihåg att vad som är bra eller dåligt är helt subjektivt (om du har möjlighet att blindtesta så är det guld värt).

PS. Vad har du för förstärkare? (10 ggr större inverkan på ljud än mickarna)
Senast redigerad av wzbz 2010-12-01 kl. 00:22.
Citera
2010-12-01, 00:37
Medlem
SarangHaes avatar
Inte så speciell, säger du...Är du nöjd då?
Att köpa mickar för under 500 vore ett långt tillbakakliv från HZ

Seymour Duncan SH-6 är ett tips.
Citera
2010-12-01, 01:05
Medlem
Anledningen till att EMG's kallas dom "bästa" mickarna för metal är att dom är tighta,, kompresserade har bra respons, tight attack och hinkvis med sustain. Men framför allt för att aktiva klarar av hög gain bättre än passiva. Just EMG's har varit en sorts "standard" när det gäller high gain metal.

Passiva å andra sidan är varmare, mer dynamiska, inte lika kompresserade, råare och lite mer mellanregister orienterade. En gitarrist med passiva har oftast, jämfört med en som kör aktiva, sin gain lite lägre.

Whatever floats your boat, gäller helt enkelt. Det är bara att testa sig fram.

Nu vet jag inte hur bra den här texten blev då jag är väldigt trött och ska gå och sova, men jag tittar in imorgon igen och kollar vad jag gjort Är så van vid att snacka om sånt här på engelska att jag kan ha förlorat/förväxlat en del när jag översatt för mig själv i huvudet.
Citera
2010-12-01, 01:10
Medlem
Jo, som Entvå3 säger (eller missuppfattar jag?) så är EMG liksom "den" aktiva pickups-tillverkaren.
De är så att säga standard.
Då och då hör man folk som säger att EMG är överskattat och det kan väl jag också tycka är sant på sätt och vis, men de satte standarden och det är bra mickar.

...Och ja, de gör ju passiva pickups också, men det känns som att det bara är ett litet halvhjärtat projekt, liksom.
Citera
2010-12-01, 01:12
Medlem
Dom aktiva EMG-mickarna är fruktansvärt välljudande, men allt beror ju på vad man gillar. Vissa föredrar passiva och andra aktiva. Jag har enbart kört EMG-81 på mina gitarrer sedan ett antal år tillbaka.
EMG HZ är inget jag gillar kan jag säga, låter riktigt illa i mina öron, om det är passiva mickar så är Seymor Duncan det "enda" alternativet.
Kan också tillägga att en bra förstärkare är mkt viktigare än bra mickar. Kör du på Behringer så låter inte ens den dyraste gitarren du kan hitta bra, kör du på en Mesa så kan en gitarr för 2000:- låta bra...
Citera
2010-12-01, 01:38
Medlem
Ja ska man ha passiva mickar så tycker jag att man bör undvika EMG, men är det aktiva som gäller då kan man absolut kolla vad som finns i EMG's hyllor. Jag har tidigare kört med ett 81/85-set och det är riktigt trevligt måste jag säga. Skulle absolut inte vilja säga att det är metal-mickar, även om dom passar ypperligt för det. Precis som entvå3 säger så är dom "tighta, kompresserade, har bra respons, tight attack och hinkvis med sustain"... och är det karaktären man vill åt så är det bara att köpa, oavsett vilken musikstil det är man planerar att spela.

Själv så har det blivit mest passiva för dess råare sound. Senaste köpet var Tonerider-mickar och jag anser att alla som är inne i banor att köpa nya passiva mickar bör kolla in dessa; litet utbud men satans vad prisvärda mickar. Läs lite recensioner på HC så förstår ni vad jag menar. Jag kommer då inte lägga ut pengar på Seymour Duncan och Dimarzio någon mer gång... vill jag upp ett kvalitetssnäpp så blir det ett lågt kliv i mynt, då får man nämligen hoppa till märken som Bare Knuckles.
Citera
2010-12-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Ja ska man ha passiva mickar så tycker jag att man bör undvika EMG, men är det aktiva som gäller då kan man absolut kolla vad som finns i EMG's hyllor. Jag har tidigare kört med ett 81/85-set och det är riktigt trevligt måste jag säga. Skulle absolut inte vilja säga att det är metal-mickar, även om dom passar ypperligt för det. Precis som entvå3 säger så är dom "tighta, kompresserade, har bra respons, tight attack och hinkvis med sustain"... och är det karaktären man vill åt så är det bara att köpa, oavsett vilken musikstil det är man planerar att spela.

Själv så har det blivit mest passiva för dess råare sound. Senaste köpet var Tonerider-mickar och jag anser att alla som är inne i banor att köpa nya passiva mickar bör kolla in dessa; litet utbud men satans vad prisvärda mickar. Läs lite recensioner på HC så förstår ni vad jag menar. Jag kommer då inte lägga ut pengar på Seymour Duncan och Dimarzio någon mer gång... vill jag upp ett kvalitetssnäpp så blir det ett lågt kliv i mynt, då får man nämligen hoppa till märken som Bare Knuckles.
Kör själv med ett set BKP (Painkiller/Cold Sweat) kombo och är ruskigt nöjd. Att det är livstids garanti gör ju inte saken värre =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in