2010-11-30, 19:26
Medlem
pissoars avatar
Jag tycker det är väldigt roligt att laga mat och gillar att experimentera, testa och lära mig nya saker i köket, det som begränsar min fantasi är min budget (okej, inte helt, men låtsas det i alla fall). Denna tråden är tänkt lite som ett svar på, eller snarare komplement till, tråden Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter.
Helt enkelt vill jag ha tips på goda rätter som gärna får ta lång tid att tillreda och innehåller konstiga ingredienser, så länge de är billiga. Bor i Göteborg så om det är någon skojig ingrediens som bara finns i en turkkiosk på backaplan så tar jag mig med glädje dit och köper skiten.
Saker som ni inte behöver tipsa om är palt, en äkta norrlänning lagade det åt mig och jag tyckte inte om det I dagsläget blir det mycket grytor gjort på kött som är billigt för veckan. Lite fiskrecept hade varit nice, husman, ja, vad fan som helst egentligen.
Tack för visat intresse!
Citera
2010-11-30, 20:06
Medlem
Knotknets avatar
Musslor är ju otroligt billigt och går att variera i oändlighet. Även gott att gratinera.
Citera
2010-11-30, 20:35
Medlem
RosaMaggans avatar
Bra initiativ!

Jag måste få tipsa om bloggen Gittos mat, ja eller hela Taffel-sajten där de inte skyr att krångla till det för smakens skull.

Jag hade ett tag pippi (precis som resten av Sverige) på att baka macroner, mandelmarrängkakor. Just nu är det fritering. Funderar på att göra struvor till jul. Mer fett till folket!

Potatisgnocci är inte svårt (vad är det egentligen?), men ganska pilligt. Vietnamesiska sommarrullar (gỏi cuốn) verkar sjukt kul att göra, men kanske kräver några försök innan man får till det.

På husmanskostfroten: som nästan-smålänning kan jag inte låta bli att säga kroppkakor, även om de påminner om palt. De är inte alls lika stabbiga. Koldolmar har jag aldrig gjort själv, men det är ganska pyssligt. Tjälknöl är inte svårt men tar också tid och är fantastiskt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in