Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-05, 16:18
  #157
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Varför har ingen pekat ut Umeå som OS stad? Staden är norra sveriges största stad närmare fjällen och bergen än Stockholm och större snögaranti än Stockholm med.

Sundsvall har ju backe för t.ex slalom nära staden + minst lika bra, om inte bättre arenor för t.ex curling, ishockey, skidor m.m. Dock tror jag inte små städer har så mycket att komma med. När det gäller OS så är det nog Stockholm + Åre det enda alternativet. Om det nu inte byggs allt nytt ala Sochi
Citera
2016-11-05, 17:07
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Sundsvall har ju backe för t.ex slalom nära staden + minst lika bra, om inte bättre arenor för t.ex curling, ishockey, skidor m.m. Dock tror jag inte små städer har så mycket att komma med. När det gäller OS så är det nog Stockholm + Åre det enda alternativet. Om det nu inte byggs allt nytt ala Sochi

Visst är det så. Man kan komma med många kreativa förslag men Sverige kan inte vinna en omröstning utan Stockholm som bas.
Citera
2017-01-27, 19:12
  #159
Medlem
Stockholm vill arrangera jämställt vinter-OS 2026

Citat:
Stockholms stad vill arrangera vinter-OS och paralympics 2026. Det skriver kommunen på sin hemsida och bifogar en utredning av satsningen. Med ett OS som fokuserar på värderingar, jämställdhet och tolerans hoppas politikerna kompensera för att staden helt saknar anläggningar för flera av de olympiska sporterna.

http://www.friatider.se/stockholm-vi...vinter-os-2026

Är det inte lite väl optimistiskt att tro att Sverige ens existerar 2026?
Citera
2017-01-29, 12:21
  #160
Medlem
MartinStLouiss avatar
Hoppas verkligen inte att det blir av.
Citera
2017-01-29, 14:35
  #161
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Det skulle vara sjukt mäktigt! Tänk er en skidstafett eller hockeyfinal med Sverige inblandat på hemmaplan! Det skulle vara det största internationella arrangemanget sedan Fotbolls-VM 1958.

Jag antar att du startade tråden för att Östersund troligtvis kommer söka OS till 2022. Blir väl typ fjärde gången de söker.

Rent ekonomiskt brukar väl OS-arrangemang visa rätt mycket minus direkt efter spelen, men långsiktigt behöver det kanske inte vara så. Det måste ju vara en rejäl boost för näringslivet.

Problemet för Sverige är knappast organisationsbiten iaf. Alla svenska arrangemang vad gäller världscup-tävlingar och VM i diverse vintersporter är alltid suveräna, så kunnandet för att greja ett OS tvekar jag inte en sekund på, även om det är gigantiskt mycket större.

Nej, ett stort problem är snarare frågan om att hålla arrangemanget centrerat. Snösäkerhet är en grej och då måste vi norrut
sotji hade rena vårvärmen dom flesta dagarna spelen gick där så visst det går ju.
Citera
2017-01-29, 17:21
  #162
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
sotji hade rena vårvärmen dom flesta dagarna spelen gick där så visst det går ju.
Dock kunde man kunde utföra allt i bergen i omgivningarna inte alltför långt bort det som inte gick att göra i stan.
Citera
2018-03-18, 12:49
  #163
Medlem
Fiaskot med tävlingarna i Åre gör väl hela saken än mindre realistisk. Slalom brukar ju
alltid kunna köras. När SuperG för herrar inte kunde köras i VM i Japan 1993 var det
inte lika oväntat som ett slalomfiasko.
Citera
2018-03-18, 13:28
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Fiaskot med tävlingarna i Åre gör väl hela saken än mindre realistisk. Slalom brukar ju
alltid kunna köras. När SuperG för herrar inte kunde köras i VM i Japan 1993 var det
inte lika oväntat som ett slalomfiasko.

Men glädjande för dig iaf, det får vi ta med oss.
Citera
2018-03-18, 13:34
  #165
Medlem
mishimas avatar
"[...] for a city and nation to decide to stage the Olympic Games is to decide to take on one of the most costly and financially most risky type of mega-project that exists, something that many cities and nations have learned to their peril."

https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=2804554

Som att spela roulette med skattepengar, men bara ha en markör att lägga ut.
Citera
2018-03-18, 15:55
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Men glädjande för dig iaf, det får vi ta med oss.

Jag är inte glad för det. Men OS i Stockholm, nej tack.

Hoppas Åre har mera tur med vädret nästa år ...
Citera
2018-03-18, 16:13
  #167
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag är inte glad för det. Men OS i Stockholm, nej tack.

Hoppas Åre har mera tur med vädret nästa år ...

Det är ju inte "OS i Stockholm" som man egentligen menar. Man planerar att ha OS i Stockholm, Södertälje, Falun, Åre och Lettland. Vill någon idrottsälskare verkligen ha ett sådant OS?

Jag såg att Graz/Schladming kanske ska söka. Jag vill ha tillbaka vinter-OS till de klassiska vintersportorterna. Det vore bäst.
Citera
2018-04-03, 13:59
  #168
Medlem
Ser att Sapporo lämnat in en ansökan för OS 2026.. Lite märkligt, att vinterspelen återigen skulle hamna i Asien efter Pyeongchang 2018 & Peking 2022 känns ju som en utopi..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback