• 1
  • 2
2010-11-29, 20:54
Medlem
sobshaks avatar
Var lite snål med spolarvätskan och nu frusit till is. Det tråkiga är att jag inte lärt mig eftersom jag råkade ut för samma sak i slutet av förra vintern

Några tips på hur man tinar utan att ha tillgång till varmgarage. Bilen är en Volvo 940, 96:a
Citera
2010-11-29, 20:55
Medlem
Låt bilen gå på tomgång ett bra tag så tinar det...
Citera
2010-11-29, 20:56
Medlem
Pynts avatar
T-röd kanske kan hjälpa dig..
Citera
2010-11-29, 20:56
Medlem
Tokkers avatar
Värm upp spolarvätskan, och häll ner det? Vet inte om man kan hälla ner vatten, utan att förstöra något, vilket lär vara mindre riskfritt. (Har ingen aning om hur det funkar)
Citera
2010-11-29, 20:58
Medlem
nerdinsides avatar
Värm försiktigt med varmluftspistol? Kan gå.

Minns min fina nissan kingcab på den tiden jag var fattig spoling, då brukade jag hälla saltblandad helmbränt i tanken för spolarvätska när något liknande hände mig, sen körde jag runt bilen ett tag så motorvärmen smälte isen. funkade klockrent.

Annars kan du kanske ta en kupévärmare under huven, riktad mot spolarvätsketanken och låta det stå över natten.
Citera
2010-11-29, 20:59
Medlem
Roedoress avatar
Absolut lättaste är att bege sig till nått köpcentrum med inomhusgarage och stå nån timma.
Att köra med t-röd och liknande kommer bara göra så att du sitter och kör med spolarmotorn hela tiden för att testa om proppen släppt. Har du oflyt så får du motorras.
Citera
2010-11-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynt
T-röd kanske kan hjälpa dig..

Borde inte T-blå vara mer anpassad för situationen? Tänkte oblandad då alltså..
Citera
2010-11-29, 21:08
Medlem
Forbliranonyms avatar
Åk till en mack och köp en liter koncentrerad spolarvätska så häller du i den då borde all is vara borta dagen efter.
Citera
2010-11-29, 21:10
Medlem
Går det inte att fylla på mer glykol för att få bort det som har frusit det är ju glykolen som gör att spolar vätskan klarar av så många minusgrader (om behållaren är någorlunda full)
Citera
2010-11-29, 21:13
Medlem
LordMacleods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohm2
Går det inte att fylla på mer glykol för att få bort det som har frusit det är ju glykolen som gör att spolar vätskan klarar av så många minusgrader (om behållaren är någorlunda full)

Glykol vill vi inte ha i Spolarvätskan.
Citera
2010-11-29, 21:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohm2

Vem fan har glykol i spolarvätskan?
Citera
2010-11-29, 21:16
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Åk till en mack och köp en liter koncentrerad spolarvätska så häller du i den då borde all is vara borta dagen efter.

Isen i behållaren möjligen. Men det är isen i slangarna och munstyckerna som är det svåra att tina i minusgrader. Det tar tid om bilen står ute. Den måste in i ett garage av något slag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in