Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-29, 14:19
  #1
Medlem
Hej!
Har nån koll på hur Järvastaden i solna/sundbyberg är som område? Hur är kommunikationerna? Hur är järvastaden jämfört med Huvudsta?
Citera
2010-11-29, 16:01
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Järvastaden är helt värdelöst. Fult och helt ocharmigt. Dåliga kommunikationer. Finns inga mataffärer i närheten och inga andra affärer heller. Helt klart överskattat kommer kanske bli bättre i framtiden det är ju nybyggt men det är långt dit nu.
Citera
2010-11-29, 18:00
  #3
Medlem
Så illa alltså... Hur är huvudsta då?
Citera
2010-11-30, 06:16
  #4
Medlem
Knotknets avatar
Huvudsta vill jag inte uttala mig om har knappt varit där.
Citera
2010-11-30, 08:44
  #5
Medlem
Huvudsta har jätte bra kommunikationer, nära solna centrum, stan osv.
Men sen om området är "roligt" vet jag inte, men har några vänner som bor där och dom verkar trivas.
Citera
2010-11-30, 11:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimmspiken
Så illa alltså... Hur är huvudsta då?

Runt Huvudsta centrum är det väl inte så kul men det är inte stökigt/farligt. Finns några krogar där lokala fyllon sitter från klockan 11.00, men dom sköter sitt. Finns dock en mycket trevlig mataffär i centrum. Jag promenerar själv dit ibland för att handla, trots att jag bor i Råsunda.

Vissa delar av Huvudsta har jävulska problem med biltrafiken då det är bästa vägen att nå Essingeleden. Solna är förmodligen den kommun i Sverige som har mest genomfartstrafik. Ibland står det faan still åt alla håll.

Bortsett från ovanstående kan du mycket väl flytta till Huvudsta.

Järvastaden tror jag inte alls på. Väldigt off.
Citera
2010-12-02, 12:51
  #7
Medlem
East Clintwoods avatar
Att jämföra Huvudsta och Järvastaden är lite som att jämföra äpplen och päron - även om de delvis (delar av det större "Järvastaden" tillhör Sundbyberg) tillhör samma kommun.

Lägenhetsboendet i Huvudsta bör närmast jämföras med centrala Solna och innerstaden, medan egnahemsboendet i Järvastaden kan närmast jämföras med Duvbo (i Sundbyberg), Silverdal (i Sollentuna) och Råstahem.

I jämförelse med Huvudsta är det mesta "off", så även Järvastaden. Men om man inte vill ha det mest centrala, lugnare runt knuten, ingen direkt trafik i området och samtidigt precis vid Järvafältet och samtidigt nära stan är Järvastaden klart bättre än Huvudsta.

Nu framgår det inte av vad TS önskar - lägenhet eller hus, men sannolikt lägenhet. Och då, ja, är Huvudsta närmare och i betongen, Järvastaden längre bort och grönare.

Och väljer man att bosätta sig i Järvastaden förlitar man sig icke på offentliga kommunikationer utan då har man en eller flera bilar. Sedan är det svårbegripligt varför man skulle bo i Huvudsta respektive varför man skulle välja att bo i lägenhet i Järvastaden. Antingen bor man i lägenhet någon annanstans eller så bor man i egnahem i Järvastaden - om man nu skall värdera dessa stadsdelar. Solna har långt trevligare och bättre lägenhetsområden än Huvudsta, exempelvis Solna centrum, Råsunda och Frösunda för att ta tre exempel.

Men visst, trafiken i Solna är överjävlig. Där är icke heller gamla Enköpingsvägen (från E4 till E18) förskonad.
Citera
2010-12-02, 13:41
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Att jämföra Huvudsta och Järvastaden är lite som att jämföra äpplen och päron - även om de delvis (delar av det större "Järvastaden" tillhör Sundbyberg) tillhör samma kommun.

Lägenhetsboendet i Huvudsta bör närmast jämföras med centrala Solna och innerstaden, medan egnahemsboendet i Järvastaden kan närmast jämföras med Duvbo (i Sundbyberg), Silverdal (i Sollentuna) och Råstahem.

I jämförelse med Huvudsta är det mesta "off", så även Järvastaden. Men om man inte vill ha det mest centrala, lugnare runt knuten, ingen direkt trafik i området och samtidigt precis vid Järvafältet och samtidigt nära stan är Järvastaden klart bättre än Huvudsta.

Nu framgår det inte av vad TS önskar - lägenhet eller hus, men sannolikt lägenhet. Och då, ja, är Huvudsta närmare och i betongen, Järvastaden längre bort och grönare.

Och väljer man att bosätta sig i Järvastaden förlitar man sig icke på offentliga kommunikationer utan då har man en eller flera bilar. Sedan är det svårbegripligt varför man skulle bo i Huvudsta respektive varför man skulle välja att bo i lägenhet i Järvastaden. Antingen bor man i lägenhet någon annanstans eller så bor man i egnahem i Järvastaden - om man nu skall värdera dessa stadsdelar. Solna har långt trevligare och bättre lägenhetsområden än Huvudsta, exempelvis Solna centrum, Råsunda och Frösunda för att ta tre exempel.

Men visst, trafiken i Solna är överjävlig. Där är icke heller gamla Enköpingsvägen (från E4 till E18) förskonad.

Jag håller med dig helt. Järvastaden ligger ganska trevligt, grönt och lite för sig själv. Däremot krävs det nästan bil om kommunikationerna ska bli uthärdliga. Att jämföra Huvudsta och Järvastaden är precis som du säger äpplen och päron. Huvudsta är ett miljonprogram med utmärkta kommunikationer. Nära stan, nära till mycket annat (centrala Solna, Sumpan etc.) och faktiskt även nära till vattnet och ganska trevliga promenadstråk. Att cykla till stan är inget som helst problem. Järvastaden är nytt, fräscht och långt från det mesta om man inte vill ta bilen varenda gång man ska röra på sig. Jag skulle personligen aldrig flytta dit om det inte vore för att bo i villa/radhus.

Jag var spekulant på två lägenheter i Huvudsta tidigare och har varit i området en del och tittat av den anledningen. Jag startade även en tråd om det som fick en del vettiga svar:
https://www.flashback.org/t711966

Huvudsta var i mina ögon helt okej. Ett ganska trist område och lägenheterna jag tittade på är jag idag väldigt glad att jag inte slog till på. Dels för att värdeutvecklingen hade varit sämre än där jag bor nu och dels för att jag nog inte hade trivts lika bra där. Men det var inget större fel på området så sett. Det är mest som många stockholmsförorter är tyvärr, ganska trist och många fula hus. Kommunikationerna är dock svårslagna.
Citera
2010-12-03, 01:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Att jämföra Huvudsta och Järvastaden är lite som att jämföra äpplen och päron - även om de delvis (delar av det större "Järvastaden" tillhör Sundbyberg) tillhör samma kommun.

Lägenhetsboendet i Huvudsta bör närmast jämföras med centrala Solna och innerstaden, medan egnahemsboendet i Järvastaden kan närmast jämföras med Duvbo (i Sundbyberg), Silverdal (i Sollentuna) och Råstahem.

I jämförelse med Huvudsta är det mesta "off", så även Järvastaden. Men om man inte vill ha det mest centrala, lugnare runt knuten, ingen direkt trafik i området och samtidigt precis vid Järvafältet och samtidigt nära stan är Järvastaden klart bättre än Huvudsta.

Nu framgår det inte av vad TS önskar - lägenhet eller hus, men sannolikt lägenhet. Och då, ja, är Huvudsta närmare och i betongen, Järvastaden längre bort och grönare.

Och väljer man att bosätta sig i Järvastaden förlitar man sig icke på offentliga kommunikationer utan då har man en eller flera bilar. Sedan är det svårbegripligt varför man skulle bo i Huvudsta respektive varför man skulle välja att bo i lägenhet i Järvastaden. Antingen bor man i lägenhet någon annanstans eller så bor man i egnahem i Järvastaden - om man nu skall värdera dessa stadsdelar. Solna har långt trevligare och bättre lägenhetsområden än Huvudsta, exempelvis Solna centrum, Råsunda och Frösunda för att ta tre exempel.

Men visst, trafiken i Solna är överjävlig. Där är icke heller gamla Enköpingsvägen (från E4 till E18) förskonad.


Du la ut texten bättre än vad jag gjorde, men du har mitt fullständiga medhåll på ditt inlägg.
Citera
2018-07-05, 12:11
  #10
Medlem
http://press.opal.se/posts/pressrele...arnutstallning

Järvastaden har ett litet barnkulturellt område längst ut i kanten s a s. Årets utställning
i den lilla villan hyllar en nyligen avliden (nämnd i dödakändistråden) svensk kvinnlig
barnboksförfattare.

Kan nämnas att grundaren av bokförlaget Opal, Bengt Christell, dog ifjol och nog också
finns med i dödakändistråden.
__________________
Senast redigerad av litesliten 2018-07-05 kl. 12:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback