Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-29, 12:20
  #1
Medlem
Jag ska åka till asien i februari, den 15e närmare bestämt, ska vara där tills den sista februari (28e) och mitt pass går ut den 22a februari, måste jag skaffa ett nytt?

Ganska simpel fråga men jag fattade aldrig vad jag skulle söka på när jag gick in på polisens hemsida.

Så om någon vet uppskattar jag det gärna.
Citera
2010-11-29, 12:22
  #2
Medlem
Defunctuss avatar
Lika bra att beställa ett nytt innan det är försent, jobbigt utifall dom inte skulle släppa dig ur landet för att du inte har ett giltigt pass.
Citera
2010-11-29, 12:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus
Lika bra att beställa ett nytt innan det är försent, jobbigt utifall dom inte skulle släppa dig ur landet för att du inte har ett giltigt pass.
Jo det kan vara lite jobbigt, särskilt eftersom att Bali är mitt sista mål, men vad gör jag med det gamla passet? Lämnar in eller låter det bara ligga?
Citera
2010-11-29, 12:26
  #4
Medlem
Defunctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Jo det kan vara lite jobbigt, särskilt eftersom att Bali är mitt sista mål, men vad gör jag med det gamla passet? Lämnar in eller låter det bara ligga?

Ta med det till snuten när du beställer ett nytt så makulerar dom det gamla.
Citera
2010-11-29, 14:38
  #5
Medlem
Inte bara det som är problemet. Indonesian som många andra länder kräver att det är en viss tid kvar tills passet går ut. Indonesien kräver 6 månader.
Citera
2010-11-30, 10:36
  #6
Medlem
perobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Inte bara det som är problemet. Indonesian som många andra länder kräver att det är en viss tid kvar tills passet går ut. Indonesien kräver 6 månader.

Detsamma för Thailand. Jag fick inte ens gå till gaten på Arlanda med mitt gamla pass så det blev en hastig resa till Passpolisen för att få ett provisoriskt. Schysst rosa var det men dubbelt så dyrt som ett vanligt.

Skaffa ett nytt!
__________________
Senast redigerad av perobe 2010-11-30 kl. 10:37. Anledning: Stavfel
Citera
2010-11-30, 16:34
  #7
Medlem
I princip alla länder kräver 6månader kvar vid inresedagen, då de inte vill riskera att du inte kan resa hem med ett ogiltliga pass,
Citera
2010-12-13, 21:04
  #8
Medlem
hajCks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolbot
I princip alla länder kräver 6månader kvar vid inresedagen, då de inte vill riskera att du inte kan resa hem med ett ogiltliga pass,

Ska åka till thailand 25:e december, kommer hem 110108, passet går ut 110630, vilket är aningen mindre än 6 månader. Gäller 6 månadersregeln vid hemresedatum också?
Citera
2010-12-14, 00:03
  #9
Medlem
ApolloGrekens avatar
Om just Thailand vet jag inte, men det vanliga är att kräva att sex månader återstår vid hemresan. Jag skulle inte chansa. Du får ett nytt pass på några dagar, så du hinner.
Citera
2016-05-02, 12:00
  #10
Medlem
Hejsan! Har en fråga som jag jätte gärna skulle vilja få svar på..

Jag åker till Tjeckien imorgon (3 maj) till den 7 maj, och mitt pass har utgångsdatum den 16 maj. Är det några problem med passet eller?
Citera
2016-05-02, 12:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmahejhej
Hejsan! Har en fråga som jag jätte gärna skulle vilja få svar på..

Jag åker till Tjeckien imorgon (3 maj) till den 7 maj, och mitt pass har utgångsdatum den 16 maj. Är det några problem med passet eller?

Det ska räcka med att passet är giltigt dagen för hemfärd enligt EU-upplysningen vid Sveriges riksdag.

http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-E...ort-och-visum/
Citera
2016-05-02, 12:39
  #12
Medlem
iggesundarns avatar
Är väl inte så svårt,,,, titta på datumet passet går ut.. är det mindre än 6 månader,, ja då går man och fixar nytt,, så vad är problemet ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback