Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-28, 19:46
  #1
Medlem
Quelias avatar
Hej!

Först och främst så är jag inte säker på om jag placerade tråden i rätt kategori, flytta gärna om det är så.

Nu till saken, jag tycker man ser mer och mer tigare ute på stan i Göteborg som sitter med små pappskyltar och tiger efter mynt från folk som går förbi, och av rykten har jag hört att dom kommer från balkan och andra öststater(Det ser ut att stämma på deras utseende ) och åker hit ENBART för att tiga pengar.

Då är frågan ifall det är lukrativt, att man t.o.m kan tjäna en hacka på det. Med tanke på vårt invandringssystem så har väl varenda en av dem rätt till socialbidrag etc. och då förstår jag inte varför man skulle utsätta sig själv för något sådant?

Har ni mycket tigare i Stockholm och Malmö också t.ex.?
Citera
2010-11-28, 20:20
  #2
Medlem
unsungs avatar
Företagande -> I&I

// moderator
Citera
2010-11-28, 20:49
  #3
Avstängd
creative78s avatar
Det är främst från Rumänien och Bulgarien de kommer från.
Det är organiserade ligor som åker dit pengar finns och tigger ihop förmögenheter,
svenskar har inte set mycket av detta men de som är väll beresta och har bott i andra länder vet om systemet med tiggare.

Det handlar om maffia kort och gott, pengarna går inte till respektive tiggare eller dens problem, det går till en huvudman. I Europa så använder de barn främst helst med funktionshinder, barnen köps eller hyrs och körs till turistorter eller rikare områden, och tvingas tigga eller så blir de lärda att stjäla (ficktjuvar osv) pengarna går till en huvudman som bygger sitt slott eller vad det är.

Tänk så här GBG har 400000 invånare om alla ger dig en krona så har du nästan en halv miljon, ungen får lite bröd och vatten så förblir han ledsen i ögonen.
De är överallt i Sverige idag, småstäder , stora ännu värre, de sitter framför affärer och dylikt, de körs runt med kombi som i en landsturne.

MVH

Creative (har vart runt lite)
Citera
2010-11-28, 21:08
  #4
Medlem
Några av dem har nu även hittat till Chalmers där de går runt och stjäl datorer och plånböcker och dylikt. Mailutskick varnar för unga män med "sydeuropeiskt utseende", dörrarna är numera låsta. Jäkligt trisst.
Citera
2010-11-28, 22:01
  #5
Medlem
Quelias avatar
Ja, om varenda invånare skulle ge en krona varje dag, men det är ju inte realistiskt, då hade ju alla varit tigare. Men jag är nyfiken på hur stora summorna är, i verkligheten. Jag är också ganska berest, och när jag var i Malaga för något år sedan så var det väldigt mycket gatumusikanter som satt och spelade på gatan med fodralet för att samla in pengar eller whatever, vilket också är en slags tigeri tycker jag. Iallafall så låg det en redig samling euro där i, eftersom turister slängde mynten i fickorna, vilket obviously var euro.

Någon som har testat på att leva som tigare som kan komma med några ungefärliga nummer?
Citera
2010-11-28, 22:02
  #6
Medlem
Har också sett packet på stan.Det är ju för jävligt hur cyniskt dessa människor behandlas.Men enda sättet att bli av med dom måste ju vara att ge fan i att ge dom pengar.Får dom inga pengar så får man ju hoppas att dom ger sig av,tyvärr så blir det ju någon annans problem bara.
Citera
2010-11-29, 00:27
  #7
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastsvensken
Men enda sättet att bli av med dom måste ju vara att ge fan i att ge dom pengar.

Så enkelt är det nog tyvärr inte. Detta östpack återfinns över hela västeuropa. I Sverige kompletterar de väl inkomsterna med lite skimning (rumänsk nationalsport) eller åldringsrån, men de kan nog leva gott på tiggeri också. Svenskar är ju så jävla godtrogna och tycker så synd om alla. Jag är född och uppvuxen i Gbg men har inte bott där på många år. Ska tillbaka en helg i december, jag bävar redan för vad jag kommer att se i min födelsestad
Citera
2010-11-29, 00:48
  #8
Medlem
Heladageniskogens avatar
Såg en zigenare med tomteluva(!) som spelade jullåtar på sitt dragspel för några dagar sedan.
Citera
2010-11-29, 15:29
  #9
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Så enkelt är det nog tyvärr inte. Detta östpack återfinns över hela västeuropa. I Sverige kompletterar de väl inkomsterna med lite skimning (rumänsk nationalsport) eller åldringsrån, men de kan nog leva gott på tiggeri också. Svenskar är ju så jävla godtrogna och tycker så synd om alla. Jag är född och uppvuxen i Gbg men har inte bott där på många år. Ska tillbaka en helg i december, jag bävar redan för vad jag kommer att se i min födelsestad
Du måste gå genom Brunnsparken/Fredsgatan och se "Muggen tom", "På alla fyra" och "Kryckis". Bättre än "Hjulet", och billigare.
Citera
2010-11-29, 16:37
  #10
Medlem
Freyathres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Såg en zigenare med tomteluva(!) som spelade jullåtar på sitt dragspel för några dagar sedan.
Citera
2010-11-29, 17:07
  #11
Medlem
Rembrandtss avatar
Zigenare är flitiga jävlar med dragspelet. Skänk de 50 öringar som ni har kvar så kan Zigenaren gott ta emot dem.
Citera
2010-11-29, 18:38
  #12
Medlem
Blygalucass avatar
Det gäller vissa, inte alla. Som sagt.
Vissa av de som sitter där med ledsna miner och sina skyltar har det bättre än de visar. De är ju inte rika. Det finns "organisationer" med just folk som detta, mest utomlands. Så de kommer hit, tigger, får pengar. Men i slutändan (även fast de ändå har det förjävligt, fattiga som fan) så kan en del hamna hos någon annan som tar en del av allas kakor. I gengäld att de kanske pröjsar resan hit, som annars inte hade hänt. Jag är inte jätte uppdaterad på hur mycket som stämmer, men många luras, utan tvekan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback