2010-11-28, 19:44
Medlem
draåthelvetes avatar
Fick äntligen BankID på Ubuntu att installeras och fungera. Stängde därefter ner Firefox och skulle sedan dra upp det igen varpå skiten inte startar, eller det står snarare startar firefox och sedan får jag inget mer. Provade att starta om och då fick jag bekräftelse på att firefox-bin har hängt sig eller liknande men jag startar om ändå.

Provade även att installera om firefox utan resultat och kör nu chrome, men vill väldigt gärna att firefox skall fungera igen. Har inte en susning om varför detta hände...
Citera
2010-11-28, 20:18
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draåthelvete
Fick äntligen BankID på Ubuntu att installeras och fungera. Stängde därefter ner Firefox och skulle sedan dra upp det igen varpå skiten inte startar, eller det står snarare startar firefox och sedan får jag inget mer. Provade att starta om och då fick jag bekräftelse på att firefox-bin har hängt sig eller liknande men jag startar om ändå.

Provade även att installera om firefox utan resultat och kör nu chrome, men vill väldigt gärna att firefox skall fungera igen. Har inte en susning om varför detta hände...
1 Skriv i terminalen
Kod:
ps -A
2 leta upp nummret på firefox bin processen
3 skriv
Kod:
kill -9 [nummret]
4 skriv åter
Kod:
ps -A
och kolla så firefox processen är stängd
5 starta om fierfox
Citera
2010-11-28, 20:54
Medlem
draåthelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
1 Skriv i terminalen
Kod:
ps -A
2 leta upp nummret på firefox bin processen
3 skriv
Kod:
kill -9 [nummret]
4 skriv åter
Kod:
ps -A
och kolla så firefox processen är stängd
5 starta om fierfox

Testade, men utan fullgott resultat.
Citera
2010-11-28, 21:16
Medlem
draåthelvetes avatar
Problemet avhjälpt!

Hittade en lösning på Ubuntus svenska forum och enligt majoriteten är det BankID som jävlas. Om några fler har problem så är det bara att testa detta:

1. Ladda ned och installera Nexus Personal enligt anvisningarna på hemsidan:
https://install.bankid.com/installbankidcom

2. Efter normal installation, öppna upp en terminal och mata in följande kommando:

Kod:
sudo rm /usr/local/lib/personal/libP11.so && sudo apt-get install libp11-1

Nu är libP11-biblioteket vara uppdaterat och Firefox bör fungera som det ska. Hoppas detta löser allas problem!

Funkar dock bara för 32-bitars....funkade för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in