2010-11-28, 17:35
Bannlyst
http://www.expressen.se/ekonomi/1.22...ge-ny-bankkris

Sett att våra banker lånar ut 500 miljd kr till utlandet eller liknande.
Hur blir det för pensioner då? Hur blir det för mej om bankerna fortsätter göra så i 40 år till?

Hur ska jag klara så jag får så hög pension själv? Funderar på att säja saker, som min lilla cnc-maskin i kännaren gör, över internet.

Känner mej lite orolig för framtiden
Citera
2010-11-28, 17:37
Medlem
Genom att investera en del av dina inkomster i stabilt växande företag med minst 3-4% direktavkasning, och återinvestera utdelningarna.
Citera
2010-11-28, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Genom att investera en del av dina inkomster i stabilt växande företag med minst 3-4% direktavkasning, och återinvestera utdelningarna.

Du menar aktier?
Citera
2010-11-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Du menar aktier?
Ja, dock inte vilka som helst.

Eller indexfond med låga avgifter om du inte orkar sätta dig in i aktier
Citera
2010-11-28, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Ja, dock inte vilka som helst.

Eller indexfond med låga avgifter om du inte orkar sätta dig in i aktier

Vad är en indexfond? Är det som en vanlig fond?

Visst kan jag sätta mej in i aktier, men hur vet jag inte Rätt svårt.
Vet att man ska köpa aktier från stora kapitalistiska företag.
Citera
2010-11-28, 19:19
Medlem
Ett index är en representation av en godtycklig del av aktiemarknaden baserad på kurserna för ett urval aktier.

En indexfond är en fond som köper aktier så att utvecklingen skall likna utvecklingen för ett index, dvs ge samma resultat.

Skillnaden på en indexfond en annan fond är att indexfonden ju bara följer dessa godtyckliga bolag, det finns ingen aktiv förvaltning där någon försöker spekulera i vilka aktier eller bolag som kan ha bäst framtida utveckling.

Men eftersom det inte finns någon intelligens eller aktiv förvaltning i väljandet av aktier alls så tar man ofta mindre betalt för den här typen av fonder.

I Avanzas fall tar man inte alls betalt för deras indexfond Avanza Zero som följer de 30 mest omsatta (i värde) bolagen i Sverige.

I huvudet kanske det låter dumt eftersom man kan tycka att det borde gå att välja bättre bolag om man försökte. Men uppenbarligen försöker inte bankerna så hårt, eller så är det svårt att välja rätt, och i vilket fall som helst tar de ju mer betalt för det så prestationen väger väl oftast inte upp avgiften du betalar för den.
Citera
2010-11-28, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Ett index är en representation av en godtycklig del av aktiemarknaden baserad på kurserna för ett urval aktier.

En indexfond är en fond som köper aktier så att utvecklingen skall likna utvecklingen för ett index, dvs ge samma resultat.

Skillnaden på en indexfond en annan fond är att indexfonden ju bara följer dessa godtyckliga bolag, det finns ingen aktiv förvaltning där någon försöker spekulera i vilka aktier eller bolag som kan ha bäst framtida utveckling.

Men eftersom det inte finns någon intelligens eller aktiv förvaltning i väljandet av aktier alls så tar man ofta mindre betalt för den här typen av fonder.

I Avanzas fall tar man inte alls betalt för deras indexfond Avanza Zero som följer de 30 mest omsatta (i värde) bolagen i Sverige.

I huvudet kanske det låter dumt eftersom man kan tycka att det borde gå att välja bättre bolag om man försökte. Men uppenbarligen försöker inte bankerna så hårt, eller så är det svårt att välja rätt, och i vilket fall som helst tar de ju mer betalt för det så prestationen väger väl oftast inte upp avgiften du betalar för den.

Jadu, man kanske ska köpa lite indexfonder och låta dom växa i fler år.

Jag håller ju på att starta ett företag. Nog så tycker jag inte att det är ett företag. Det är snarare en hobby man kan tjäna pengar på. Rätt bra faktiskt. En maskin tillverkar saker i källaren och sen säljer man det över internet via en fin och artig sida.
Citera
2010-11-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
http://www.expressen.se/ekonomi/1.22...ge-ny-bankkris

Sett att våra banker lånar ut 500 miljd kr till utlandet eller liknande.
Hur blir det för pensioner då? Hur blir det för mej om bankerna fortsätter göra så i 40 år till?

Hur ska jag klara så jag får så hög pension själv? Funderar
på att säja saker, som min lilla cnc-maskin i kännaren gör, över internet.

Känner mej lite orolig för framtiden

1. Höj lönen till 32.500 kr i mån. Det är taket för det du kan tjäna in till allmänna pensionen 2011.
2. Placera PPM delen i aktier om du har några år kvar till 65.
3. Skaffa bra tjänstepension med hög avsättning
4. Löneväxla om du har lön över 35 000 eller spara i fonder om du har lön under.

1.
Citera
2010-11-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
1. Höj lönen till 32.500 kr i mån. Det är taket för det du kan tjäna in till allmänna pensionen 2011.
2. Placera PPM delen i aktier om du har några år kvar till 65.
3. Skaffa bra tjänstepension med hög avsättning
4. Löneväxla om du har lön över 35 000 eller spara i fonder om du har lön under.

Varför inte höja lönen med några miljoner på en gång? Sedan kan man skita i resten och låta pengarna ligga på ett transaktionskonto bara för att man har råd.
Citera
2010-11-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Varför inte höja lönen med några miljoner på en gång? Sedan kan man skita i resten och låta pengarna ligga på ett transaktionskonto bara för att man har råd.

Höj lönen = Gör rimlig lönekarriär. Han frågade efter den optimala lösningen.
Citera
2010-11-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
Höj lönen = Gör rimlig lönekarriär. Han frågade efter den optimala lösningen.

Och då tyckte jag att det var lika bra att höja lönen med några miljoner på en gång. Du kan ju inte på ett seriöst sätt mena att det skulle vara mindre lönsamt än ditt förslag att höja lönen till 32.500kr/månad. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in