Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Har just fått tag på ett kilo finfin kycklingfilè
Är inte direkt vardagsmat för mig så när jag skulle tillaga den stekte jag den givetvis för länge. Hur vet man när den är klar? och ungefär hur lång tid ta det att steka den?
Har ni bra recept (billiga) till kycklingfilèer är det givetvis välkommet. Jag håller på att koka spaghetti till och det är väl ingen smaksensation direkt.
Finns mycket najs att göra med kycklingfilé. Det viktiga är att se till att den inte är rosa i mitten, det är tumregeln för all tillagning av kyckling.
Nåra varianter med kycklingfiléer är ju att strimla den, krydda med curry eller tandoori eller något, fräsa den lite, blanda i en kastrull med pasta som kokat ett tag, nästan är klar och har kokat i vatten med olivolja och en buljongtärning, i med creme fraiche och späd med lite mer mjölk. Krydda efter smak, eventuellt kan du ha i lite sambal oelek, en tesked eller två beroende på om du gillar riktigt starka grejer...
Annars är det även najs att strimla, fräsa, låta svalna, och använda i en pastasallad. Krydda med basilika, oregano, timjan, mejram och andra örtkryddor.
Vill du behålla dem hela, skär ett snitt i mitten, kläm in fetaost eller mozarella, stäng igen, lägg i ungsform, marinera gärna med smält honung utblandat med chilipeppar innan. (Håller de inte ihop, använd tandpetare att stänga med.) Kör på 200 grader tills de är genomstekta. ca 15-20 minuter, kolla sedan att de är klara. (Gör ett kontrollsnitt på den tjockaste biten)
Det är även gott med Uncle Bens olika såser som finns färdiga på burk.
Det var några tips. Hoppas det smakar!