2004-07-13, 20:27
Medlem
Roll8ors avatar
Har just fått tag på ett kilo finfin kycklingfilè
Är inte direkt vardagsmat för mig så när jag skulle tillaga den stekte jag den givetvis för länge. Hur vet man när den är klar? och ungefär hur lång tid ta det att steka den?

Har ni bra recept (billiga) till kycklingfilèer är det givetvis välkommet. Jag håller på att koka spaghetti till och det är väl ingen smaksensation direkt.
Citera
2004-07-13, 20:31
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Är inte direkt vardagsmat för mig så när jag skulle tillaga den stekte jag den givetvis för länge. Hur vet man när den är klar? och ungefär hur lång tid ta det att steka den?

Har ni bra recept (billiga) till kycklingfilèer är det givetvis välkommet. Jag håller på att koka spaghetti till och det är väl ingen smaksensation direkt.

Jag brukar steka på hög värme tills kycklingen fått fin färg runtom och sen slänga in den i micron i fyra minuter ca. Resultatet blir en grymt saftig filé. Se bara till att du steker på högsta fräs så att du stänger till den utan att safterna rinner ut.
Citera
2004-07-13, 20:48
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or

Finns mycket najs att göra med kycklingfilé. Det viktiga är att se till att den inte är rosa i mitten, det är tumregeln för all tillagning av kyckling.

Nåra varianter med kycklingfiléer är ju att strimla den, krydda med curry eller tandoori eller något, fräsa den lite, blanda i en kastrull med pasta som kokat ett tag, nästan är klar och har kokat i vatten med olivolja och en buljongtärning, i med creme fraiche och späd med lite mer mjölk. Krydda efter smak, eventuellt kan du ha i lite sambal oelek, en tesked eller två beroende på om du gillar riktigt starka grejer...

Annars är det även najs att strimla, fräsa, låta svalna, och använda i en pastasallad. Krydda med basilika, oregano, timjan, mejram och andra örtkryddor.

Vill du behålla dem hela, skär ett snitt i mitten, kläm in fetaost eller mozarella, stäng igen, lägg i ungsform, marinera gärna med smält honung utblandat med chilipeppar innan. (Håller de inte ihop, använd tandpetare att stänga med.) Kör på 200 grader tills de är genomstekta. ca 15-20 minuter, kolla sedan att de är klara. (Gör ett kontrollsnitt på den tjockaste biten)

Det är även gott med Uncle Bens olika såser som finns färdiga på burk.

Det var några tips. Hoppas det smakar!
Citera
2004-07-13, 20:54
Bannlyst
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...02&postcount=3

EDIT: En stektermometer (digital) funkar också.
Citera
2004-07-13, 20:56
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Vill du behålla dem hela, skär ett snitt i mitten, kläm in fetaost eller mozarella, stäng igen, lägg i ungsform, marinera gärna med smält honung utblandat med chilipeppar innan. (Håller de inte ihop, använd tandpetare att stänga med.) Kör på 200 grader tills de är genomstekta. ca 15-20 minuter, kolla sedan att de är klara. (Gör ett kontrollsnitt på den tjockaste biten)

Allt detta är mycket gott och ännu godare blir det om man lindar in dem i bacon eller panchetta. Fläsk och kyckling går otroligt bra ihop.
Citera
2004-07-13, 21:02
Medlem
StigAllans avatar
Kan rekommendera detta recept ur Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenstöm.

Kycklingfilé med honung och chili.

Smula ner 2 tsk milt grovt salt (gärna salt från Maldon) i en liten skål.
Blanda med 1/2-1 tsk chiliflingor, lite svartpeppar ur kvarn, 2 skalade finhackade vitlöksklyftor, 3 msk flytande honung och dessutom 3 cm färsk, skalad ingefära i små, små kuber (lagom till 3-4 filéer) lägg ner filéerna i skålen och blanda.

Värm ugnen till 200 grader.
Bryn de kryddade filérna (två i taget, de får inte ligga trångt) i 1-2 msk olivolja i en ganska varm stekpanna. Stek filéerna 2 miuter på varje sida.
Flytta över till en ugnsform. Sätt in den i ugnen i 13-14 minuter (lagom till kycklingfiléer som väger 150 gram per styck råa.)

Servera med jasminris.
Citera
2004-07-13, 21:07
Bannlyst
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...74&postcount=2

http://217.75.104.59/scandinavia/sho...76&postcount=5
Citera
2004-07-14, 12:10
Medlem
Aziraphales avatar
En rätt jag brukar laga emellanåt är kycklinggryta med kokosmjölk och wokgrönsaker.

Bryn fileerna i olja. Skär sedan upp dem i mindre bitar. Skär du dem efter stekningen så slipper du stygga bakterier, och de blir saftigare.

Koka ris.

Värm kokosmjölk med mycket curry och någon buljongtärning.

När allt är klart så blandar du allt i en stor gryta och tillsätter en förpackning wokgrönsaker. Låt allt bli genomvarmt och servera sedan tillsammans med grovt bröd och youghurt med ingefära.

Funkar väldigt bra att göra storkok av och frysa in till matlådor.
Citera
2004-07-14, 15:39
Medlem
Raschs avatar
http://www.arla.se/templates/Recipe....&RecipeID=1222

jäkligt gött!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem