Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2002-10-12, 14:48
  #1
Medlem
Någon som vet varför man inte kan klistra in texter med radbrytningar i etiketter i Visual Basic? Hur gör man för att fixa detta?

skriver jag:sadjasjdjaosjdlasndnasd
asdasdasdasdasdasdasg
asdasdasdasdasdasdasd

så kommer bara första raden med
Citera
2002-10-12, 16:51
  #2
Medlem
Liquid_Xs avatar
testa med att lägga till chr(10)+chr(13) där du vill har radbyte..

vet inte om detta funkar.. har bara meckat lite vbs..
Citera
2002-10-12, 19:21
  #3
Medlem
Jo jag vet att man kan göra det, men det kommer att ta en sån otroligt lång tid om jag ska göra det...Har ungefär 30 stycken olika textstycken jag ska lägga in.
Citera
2002-10-13, 03:14
  #4
Medlem
X_surfers avatar
Prova den här varianten istället....
Skapa en tom label, i koden t ex form_load så skriver du:

label1.caption="Min första rad" &vbcrlf & " min andra rad"
nu har du fått texten på 2 rader, enkelt o smärtfritt
Citera
2002-10-13, 05:27
  #5
Medlem
Re: Behöver hjälp med VB!

Citat:
Ursprungligen postat av jallalabad
Någon som vet varför man inte kan klistra in texter med radbrytningar i etiketter i Visual Basic? Hur gör man för att fixa detta?

skriver jag:sadjasjdjaosjdlasndnasd
asdasdasdasdasdasdasg
asdasdasdasdasdasdasd

så kommer bara första raden med

Tästa och lek med värdet autosize. Låt först autosize vara sant först kommer lablen att bli en lång rextradda, ändra sedan autosize till falskt, texten kommer att bli samma långa radda, öka height och sänk width sen på labeln. Detta är bara en teori för att jag har typt blåst datorn helt i dag så jag kan inte kolla efter...somliga tänker bli elajt och börja med lajnuks istället.

* Chaosmaster klappar TUX på magen *

Men om det inte funkar kolla bland de andra värdena på "proppodywindos" eller vad det heter. Har för mig att det finns något sådant där.

Sedan en sak till, finns det ingen komponet i VB som motsvarar komponenten Memo i Delphi ? i såfall klistar du in texten i i Memo1.text
och så blir texten där med radmatning...denna metod är betydligt mycket smidigare...
Citera
2002-10-13, 05:30
  #6
Medlem
Tror man måste förstora upp sin label så att det funkar.

Annars är en listbox bra, om man vill ha ut mycket text på en specifik yta.
Citera
2002-10-13, 11:28
  #7
Medlem
Har testat alla dessa sätt och det fungerar inte.....problemet jag har är att jag inte kan klistra in texten, det är bara första raden som klistras in. Visst skulle jag kunna sitta och skriva in texten för hand och använda mig av chr(13) eller chr(10), men det skulle som sagt ta en jäkla lång tid.
Citera
2002-10-16, 23:18
  #8
Medlem
X_surfers avatar
POX: Det tips jag gav dig fungerar, men du kan däremot inte skriva de direkt i egenskapen på texten... utan du måste skriva label1.caption=rad &VbCrLf &"rad2" (I KODEN INTE i egenskapen)
det funkar i alla fall för mig under VB 6
Citera
2002-10-19, 10:35
  #9
Medlem
VB

I VB Skript (även asp) funkar det bra att göra såhär:
dim MyVar
MyVar = "Värsta längsta strängen ska bara in i denna variabel" & _
" även om det ska bli det sista jag gör " & _

Du kan också göra detta (jag vet att detta fungerar i VB):
dim MyVar
MyVar = "Text text text text text"
MyVar = MyVar + "Text text text text text"
MyVar = MyVar + "Text text text text text"
MyVar = MyVar + "Text text text text text"

chr(13) skapar en radbrytning i VB, det finns en chr(10) som är linefeed (eller var det tvärtom?) Skit samma, de skapar dem inte rensar bort dem. De är superfiffiga att använda när du vill göra en schysst formatering på ett mail eller något annat media som skickas UT ur ditt program.

//Pia
Citera
2002-10-19, 21:22
  #10
Medlem
x_surfer! Du är en pärla...funkar kalas det du skrev
Citera
2002-10-20, 11:46
  #11
Medlem
Nu är det bara en liten sak till...alla komman i programmet blir till radbrytningar...varför då?
Citera
2002-10-22, 14:44
  #12
Medlem
X_surfers avatar
Jallalabad: Blir alla kommandon till radbrytningar ?? 8O
Jag är inte riktigt säker på att jag fattar vad du menar men.... du försöker inte händelsevis att skriva kommandon på samma rad som label-raden ??

om du postar din kodsnutt här så ska jag kika på den o försöka hjälpa dig...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback