• 1
  • 2
2010-11-27, 17:14
Medlem
Gungdungkungs avatar
Två frågor:

1. Har kycklingfilé som är djupfryst, tänkte tina den utan att använda mikron och undrar då om det går bra att lägga den i varmt vatten även om kycklingen är uppackad och "naken"?

2. Har olivolja som jag tänkte använda för att fritera med i en stekpanna, går det? Och ska man då ha på fullvärme? Saknar nämligen en termometer.
Citera
2010-11-27, 17:31
Medlem
Watchbitchs avatar
Nja, inte fritera i olivolja. Taskig bismak blir det. Kan du inte bara lägga i fileérna i en påse och tina i kallvatten. (Har lärt mig att man inte ska tina saker i varmvatten, men minns inte varför..) Annars hoppas jag Paul kan ge dig några goda råd.
Citera
2010-11-27, 17:33
Medlem
tzjs avatar
Tina i kallt vatten. Temperaturskillnaden är tillräcklig.
Citera
2010-11-27, 17:38
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchbitch
Nja, inte fritera i olivolja. Taskig bismak blir det. Kan du inte bara lägga i fileérna i en påse och tina i kallvatten. (Har lärt mig att man inte ska tina saker i varmvatten, men minns inte varför..) Annars hoppas jag Paul kan ge dig några goda råd.

Har bara olivolja, så ska jag bara hälla i det och ha maxvärme eller?
Citera
2010-11-27, 17:40
Medlem
Kattolfs avatar
Helst skall du ju såklart låta kycklingen tina i rumstemperatur, men om du har bråttom så lägg fågeln i en vattentät påse som du sedan lägger i en bunke fylld med kallvatten.

Olivolja är inte att rekommendera till friteringen. Oljan är för det första rätt värmekänslig och kan börja att brinna om du inte är försiktig, sedan så är den litet för smakrik generellt sett. Tag rapsolja/solrosolja/jordnötsolja i stället
Citera
2010-11-27, 17:50
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Helst skall du ju såklart låta kycklingen tina i rumstemperatur, men om du har bråttom så lägg fågeln i en vattentät påse som du sedan lägger i en bunke fylld med kallvatten.

Olivolja är inte att rekommendera till friteringen. Oljan är för det första rätt värmekänslig och kan börja att brinna om du inte är försiktig, sedan så är den litet för smakrik generellt sett. Tag rapsolja/solrosolja/jordnötsolja i stället

Som sagt så har jag ingen annan olja än olivolja, så hur ska jag hetta upp olivoljan?
Citera
2010-11-27, 17:59
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Som sagt så har jag ingen annan olja än olivolja, så hur ska jag hetta upp olivoljan?
Medelvärme är det som gäller och försiktig fritering.
Se också till att du har ett lock tillräckligt stort att täcka över kärlet du friterar i för säkerhets skull.
Om det börjar att brinna så täck över med locket. Häll INTE vatten över elden. Det kan bli en explosion av upphettad ånga om du har otur.
Citera
2010-11-27, 18:25
Medlem
MissTeheran2009s avatar
har också funderat på det här med att tina kyckling mm direkt i vattnet. Varför kan man inte göra det, givet att det är kallt vatten?
Citera
2010-11-27, 20:36
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Medelvärme är det som gäller och försiktig fritering.
Se också till att du har ett lock tillräckligt stort att täcka över kärlet du friterar i för säkerhets skull.
Om det börjar att brinna så täck över med locket. Häll INTE vatten över elden. Det kan bli en explosion av upphettad ånga om du har otur.

Och ha på mer olja, mer kall olja!

Att fritera i olivolja är något jag inte alls rekommenderar, oavsett om du bara har det eller inte.
Stek den som vanligt då.
Citera
2010-11-27, 23:01
Medlem
ynkligs avatar
Jag har alltid tinat min kyckling i varmvatten. Varför skulle det vara sämre än kallt vatten?
Citera
2010-11-27, 23:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynklig
Jag har alltid tinat min kyckling i varmvatten. Varför skulle det vara sämre än kallt vatten?
För att ytan tinar för fort och bildar ett isolerande skikt mot de inre delarna. I kallt vatten sprids "värmen" igenom på ett bättre sätt. Det är den förklaringen jag fått iaf.
Citera
2010-11-28, 01:36
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För att ytan tinar för fort och bildar ett isolerande skikt mot de inre delarna. I kallt vatten sprids "värmen" igenom på ett bättre sätt. Det är den förklaringen jag fått iaf.

Förändringen av temperatur över en given tidpunkt är beroende av den aktuella temperaturskillnaden. Därför, höjer man temperaturen kommer temperaturförändringen över tid också att öka. Med andra ord, varmare vatten kommer tina filén snabbare.

Det jag märkt på vissa typer av kött när man tinar den direkt i vatten är att den yttersta delen tappar ut köttvätskan de närmaste millimetrarna till det omgivande vattnet. Köttbiten ser blek och tråkig ut.

Gällande friteringen så innehåller olivolja en stor del omättade fetter vilka kommer förändra sin struktur vid upphettning och blir då varken nyttiga eller särskilt välsmakande. Ifall du hettar upp oljan till de temperaturer som behövs för fritering kommer den förstöras och smaka skit, och om du friterar på en lägre temperatur är chansen stor att det du ska fritera bara småsjuder i oljan och suger då istället åt sig en jävla massa fett och smakar i sin tur skit.

Solrosolja är "nyttigare" än exempelvis rapsolja men vid upphettning förstörs den på samma sätt som med olivolja, så alla dess positiva hälsoeffekter försvinner vid fritering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in