• 1
  • 2
2010-11-25, 23:46
Medlem
Andre-Hs avatar
Finns det något program eller metod för att pitcha ljud som har väldigt lite ton i sig?
Kan man ge ett ljud mer ton på något sätt?
Citera
2010-11-26, 00:03
Medlem
SourTimess avatar
Hrm, kan du ge något mer konkret exempel, lite svårt att ge dig ett bra svar efter din beskrivning.

Att pitcha är ju inte samma sak som att ge mer ton, för att ge det mer ton behöver du ju ha någonting som ger med mer resonans, som resonanslådan i en gitarr.
Citera
2010-11-26, 01:08
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SourTimes
Hrm, kan du ge något mer konkret exempel, lite svårt att ge dig ett bra svar efter din beskrivning.

Att pitcha är ju inte samma sak som att ge mer ton, för att ge det mer ton behöver du ju ha någonting som ger med mer resonans, som resonanslådan i en gitarr.
Borde krävas mer än resonans tycker jag.
Det låter ju att ganska fattigt på toner om man spelar en melodi på pukor till exempel.

Anledningen till att jag kom att tänka på ton nu är att jag har problem att göra ljud som Swedish House Mafia.
http://soundcloud.com/andre_h/oneyourname
Det låter lika monotont oavsett vilken melodi man spelar
Citera
2010-11-26, 02:11
Medlem
Andre-Hs avatar
Har fått till mer ton på det ljudet nu. Men vet fortfarande inte någon allmän lösning
Citera
2010-11-26, 02:25
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
Har fått till mer ton på det ljudet nu. Men vet fortfarande inte någon allmän lösning

Dra på några extra oktaver. En fet dist. Reverb. Chorus. En massa effekter helt enkelt.
Citera
2010-11-26, 04:10
Medlem
Citat:
Borde krävas mer än resonans tycker jag.
Det låter ju att ganska fattigt på toner om man spelar en melodi på pukor till exempel.

Anledningen till att jag kom att tänka på ton nu är att jag har problem att göra ljud som Swedish House Mafia.
http://soundcloud.com/andre_h/oneyourname
Det låter lika monotont oavsett vilken melodi man spelar

Men spelar du verkligen med det grodljudet? Och så stelt Da Da Da Da Da, klart det låter monotomt, du måste ju spela lite melodi, eller vad tänker du på, pukor? Pukor är ju mer monotoma men dom har ändå mer liv i sig naturligt än det elektroniska grodljudet du länka. Sen är det ju inte pukor bara själv och om det är det så är det ju oftast 2 andra pukor i ljusar och mörkare tonläge. Sen mixas det upp med andra ljud och det skiftar, samma skit går ju oftast inte mer än max 8 takter om ens det.

Sen är det ingen konst att göra musik som Swedish House Mafia, en grupp som kom så långt efter housens början och bara gjorde allting sämre än mycket house som redan gjorts. Blir kända och uppskattade för låtar som känns som ren stöld av andra som borde fått cred, Steve Angello är knappast något geni och om du verkligen lyssnar på deras musik så är den så enkelt gjord som det bara går. Känns som dom mest vill tjäna pengar och inte egentligen göra en bra låt.
Citera
2010-11-26, 04:53
Medlem
Lyssna förresten på dina låtar, den första har ju rätt bra tryck må jag säga och lovar gott men du låter den aldrig bli nåt, sen vad är det med dig och grodljud, även det pitchade människorgrodljudet där tycker jag tar bort kaxigheten och allvaret i låten. Nu blir det mer som en fjantig jingle till nån reklam som hela tiden skiftar. Men du har rippat från lite låtar där och sånt kan ju vara svårt att bygga vidare på eftersom du är lite bunden till hur den originalfilen låter. Din andra låt var inte heller helt fel, du har helt klart en lite säregen stil och du behöver finslipa, tycker inte ljuden i dina låtar är så stela som det du länka till som gick DA DA DA DA.

Men din första låt där, alltså riktigt bra stamp i kicken och snaren så nåt måste du ju kunna i ditt program. Vad har du gjort för att få till det seriöst och varför har du problem att tillämpa andra saker? för du låter rätt grön på att få till saker eller det var bara väldigt bra samplingar från början till snare och kicken?

Men vad använder du för program, plugins osv?
Citera
2010-11-26, 05:11
Medlem
Zwerchstands avatar
Dublera tonen, oktavekvivalent men aaaningen falskt. (Gammalt knep hos stråksolister, för att nå igenom orkestertutti utan förstärkning / få ignoranterna att uppfatta detaljer.)
Citera
2010-11-26, 10:50
Medlem
Noetlovskijs avatar
EQa.

Ta en mid-parameter, gör den så smal som möjligt i frekvensomfång och gaina upp fullt.

Dra sedan omkring den bland frekvenserna tills du hittar en ton som ringer i t.ex. pukan. Det kommer bli rätt obehagligt ljud och ganska burkigt men nog kan man få ut en ton ur ljudet av någon som dunkar huvudet i ett bord alltid.
Citera
2010-11-27, 02:42
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
...
Vad är det med dig själv och grodljud undrar jag.
Tycker du att S.H.M spelar grodljud?
Jag tycker inte alls att det påminner om någon groda och har inte heller använd det ljudet.

Det pitchade människogrodljudet är förvisso pitchat människoljud men grodljud?
Snarare människolejon - http://www.youtube.com/watch?v=aUfDxRelPHg

Hade förstått om det var kalleankakvackandet du kallade grodljud men nu förstår jag inte hur du menar.

Min första låt, menar du associative turbulence då? Fast den har ju inget speciellt beat, utan uppbygt i den vanliga sequencern av samplingar från Packs > Legacy > Hiphop
Den går väll igång efter 0.55 eller förväntade du dig ytterligare resning?
Du kan ju få projektfilen till den om du tror att du kan göra den bättre.

Jag tog pukor som exempel just därför att man brukar ha några stycken i olika och det går att spela enklare melodier på dem, men det låter mindre melodiskt än när instrument ämnade för melodier spelar exakt samma toner. Har också märkt att det är svårt att höra melodier om man sänker tonhöjden några oktaver.

Mitt exempel jag länkade till var kanske lite väl extremt men det är faktiskt samma toner i det exemplet jag länkade till och det senare med "mer ton". Då menar jag inte bara samma tangenter i pianorollen utan även att en digital analys av ljudvågorna kommer ge samma resultat för de båda filerna.
Jag har inte melodyne men gå gärna in på min soundcloud, ladda ner "Oneyourname" och "One your name more tone" och kolla. Autotune märker i alla fall ingen skillnad på dem
Citera
2010-11-27, 06:09
Medlem
Citat:
Vad är det med dig själv och grodljud undrar jag.
Tycker du att S.H.M spelar grodljud?
Jag tycker inte alls att det påminner om någon groda och har inte heller använd det ljudet.

Det pitchade människogrodljudet är förvisso pitchat människoljud men grodljud?
Snarare människolejon - http://www.youtube.com/watch?v=aUfDxRelPHg

Hade förstått om det var kalleankakvackandet du kallade grodljud men nu förstår jag inte hur du menar.

Min första låt, menar du associative turbulence då? Fast den har ju inget speciellt beat, utan uppbygt i den vanliga sequencern av samplingar från Packs > Legacy > Hiphop
Den går väll igång efter 0.55 eller förväntade du dig ytterligare resning?
Du kan ju få projektfilen till den om du tror att du kan göra den bättre.

Jag tog pukor som exempel just därför att man brukar ha några stycken i olika och det går att spela enklare melodier på dem, men det låter mindre melodiskt än när instrument ämnade för melodier spelar exakt samma toner. Har också märkt att det är svårt att höra melodier om man sänker tonhöjden några oktaver.

Mitt exempel jag länkade till var kanske lite väl extremt men det är faktiskt samma toner i det exemplet jag länkade till och det senare med "mer ton". Då menar jag inte bara samma tangenter i pianorollen utan även att en digital analys av ljudvågorna kommer ge samma resultat för de båda filerna.
Jag har inte melodyne men gå gärna in på min soundcloud, ladda ner "Oneyourname" och "One your name more tone" och kolla. Autotune märker i alla fall ingen skillnad på dem

När jag menar grodljudet så tänker jag på låten som du lagt under din fidget house som heter flying beast. Det pitchade människoljudet som låter som tagit från smurfhits tycker jag förstör lite det jag menar annars är det andra tungt. Men vad menar du med Legacy och hiphop? Alltså samplepacks från Vengeance osv och så men typ Legacy, syftar du på software pluggen då och vad menar du med hiphop?

Din Lonely Robot är med cool på nåt sätt, använder du Legacy VST på den med eller vadå? Båda dom två Fidget låtarna där är schyssta men den första som sagt, tycker det ljudet är lite fel i låten som i övrigt är rätt tung. Du verkar ju ha hyfsad koll på att få saker att låta ändå lite speciellt, så jag vet inte om jag förstår din ursprungsfråga om att du inte får saker att låta som Swedish House Mafia för du använder ju lite andra ljud än dom med som inte ger mycket utrymme för liv. Jag hör mycket raka sågtandar som är relativt torra utan reverb då osv.

Men som sagt i din första låt, hur mycket är "din" musik i den och hur mycket är raka samplingar från en skiva, för det låter det mesta är ihopklipp från nån redan känd låt eller nåt. Hur många instrument spelar du själv i den låten som du hade velat få att låta bättre? Det låter som du gör väldigt glitchig musik med som inte har så mycket melodi så vill du låta som Swedish House Mafia så får du ju göra lite annan stil på musiken med.

Men jag tycker du ska hitta din stil och köra på, inte försöka bli som en redan befintlig grupp, inspireras av dom men finn din egen väg sen.
Citera
2010-11-27, 17:43
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
När jag menar grodljudet så tänker jag på låten som du lagt under din fidget house som heter flying beast. Det pitchade människoljudet som låter som tagit från smurfhits tycker jag förstör lite det jag menar annars är det andra tungt. Men vad menar du med Legacy och hiphop? Alltså samplepacks från Vengeance osv och så men typ Legacy, syftar du på software pluggen då och vad menar du med hiphop?

Din Lonely Robot är med cool på nåt sätt, använder du Legacy VST på den med eller vadå? Båda dom två Fidget låtarna där är schyssta men den första som sagt, tycker det ljudet är lite fel i låten som i övrigt är rätt tung. Du verkar ju ha hyfsad koll på att få saker att låta ändå lite speciellt, så jag vet inte om jag förstår din ursprungsfråga om att du inte får saker att låta som Swedish House Mafia för du använder ju lite andra ljud än dom med som inte ger mycket utrymme för liv. Jag hör mycket raka sågtandar som är relativt torra utan reverb då osv.

Men som sagt i din första låt, hur mycket är "din" musik i den och hur mycket är raka samplingar från en skiva, för det låter det mesta är ihopklipp från nån redan känd låt eller nåt. Hur många instrument spelar du själv i den låten som du hade velat få att låta bättre? Det låter som du gör väldigt glitchig musik med som inte har så mycket melodi så vill du låta som Swedish House Mafia så får du ju göra lite annan stil på musiken med.

Men jag tycker du ska hitta din stil och köra på, inte försöka bli som en redan befintlig grupp, inspireras av dom men finn din egen väg sen.
Nej det är ingen vst eller vengeance. Jag menar en mapp i det medföljande samplepacket till FL-studio 9 som heter legacy. Standardbiblioteket i tidigare versioner är utbytt men finns med under mappen legacy för bakåtkompatibilitet.

Jag vet inte vilken låt du menar att jag samplat och fattar inte vad du menar med min första låt.
I Flying beast har jag samplat en hel del, men då har jag samplat ifrån sådant jag gjort själv.
I Associative turubelnce har jag två viskande bakrundsljud som jag gjort själv samt individuella trumljud från fl-studios egna samplingsbibliotek.
I övrigt har jag samplat ett par accapellor, inte vengeance eller någon låt eller loop.

Jag har inte inspirerats eller försökt låta som Swedish House Mafia. Jag imiterade bara ett enda ljud som jag inte ens använt i någon låt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in