2019-10-25, 07:38
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
En annan dikt:
Våra dödas ben och knotor
kan beredas till ett fint extrakt.
Läppar som de älskat kysser ingen,
om på dessa läppar det blir lagt.

skyfflas i sin vithet oförskräckt
över själva livets upprorslåga,
tills varenda gnista ligger släckt.

orkar mer än kött och blod förmår.
Deras länkar, bundna till en kedja,
drar dig som en fånge till din bår.

Gissar på Bo Bergman, men det kanske är ngn annan.
Citera
2019-10-25, 08:00
Medlem
Venators avatar
Detta känner jag igen! Tusan också... men om vi gör det till ett lagarbete kan jag bidra med att jag är till 99,9% säker på att det är en översättning. Finns i en antologi tror jag, som jag inte äger men har läst.
Citera
2019-10-25, 09:43
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Gissar på Bo Bergman, men det kanske är ngn annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Detta känner jag igen! Tusan också... men om vi gör det till ett lagarbete kan jag bidra med att jag är till 99,9% säker på att det är en översättning. Finns i en antologi tror jag, som jag inte äger men har läst.

Inte Bo Bergman. Men Venator har rätt i att det är en översättning.

En strof ur den först citerade dikten:
Jag föll på ön Porto Rico
en blånande middagsstund
till ro, av böljorna vaggad
i palmernas mödrarund.
Då höll för min mun en flicka
en kokos med vatten som lön.
Av palmernas modersvatten
jag drack som en dotter från ön.
Ej kropp eller själ har smakat
en dryck som var hälften så skön.
Citera
2019-10-25, 10:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
Inte Bo Bergman. Men Venator har rätt i att det är en översättning.

En strof ur den först citerade dikten:
Jag föll på ön Porto Rico
en blånande middagsstund
till ro, av böljorna vaggad
i palmernas mödrarund.
Då höll för min mun en flicka
en kokos med vatten som lön.
Av palmernas modersvatten
jag drack som en dotter från ön.
Ej kropp eller själ har smakat
en dryck som var hälften så skön.

Söderut på amerikanska kontinenten... I den där antologin jag tänkte fanns ganska säkert Gabriela Mistral med om jag minns rätt och inte blandar ihop för mycket!?
Citera
2019-10-25, 10:24
Medlem
atts avatar
Citat:
Söderut på amerikanska kontinenten... I den där antologin jag tänkte fanns ganska säkert Gabriela Mistral med om jag minns rätt och inte blandar ihop för mycket!?

Du minns alldeles rätt. Gabriela Mistral är det och frågan är din.
Citera
2019-10-25, 18:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Du minns alldeles rätt. Gabriela Mistral är det och frågan är din.

Tackar så mycket! Människans minne är märkligt...

Då lämnar vi poesin för något helt annat, en bok som ligger här bredvid fåtöljen där jag intar mitt kvällskaffe. Vi kan väl kalla det fredagsanpassat (tror jag).
Buzz signed. "It is getting late. Tell us something we don't know."
Tommy blew a long fanfare. He wet his pants for such shtick.
"All in all, I've raped twenty-three women. I killed to bags in Frisco and a thin cooze at a truck stop i Visalia. I killed an old Jew lady in South Beach and did a necrophile job on here. I made like Dracula and drank her blood, and I yanked out all her gold teeth."
Buzz grabbed a loose seat cushion. He clamped it over Tommy's head and pulled his belt piece. He pumped a full clip into Tommy's face. Blood and cushion stuffing exploded. Shots tore out the trunk ledge and ricocheted. A skull chunk hit Elmer's cheek.
Buzz said, "I got me an old granny who's one-sixty-forth Jewish. I don't condone for that sort of grief."
Citera
2019-10-25, 20:18
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Tackar så mycket! Människans minne är märkligt...

Då lämnar vi poesin för något helt annat, en bok som ligger här bredvid fåtöljen där jag intar mitt kvällskaffe. Vi kan väl kalla det fredagsanpassat (tror jag).
Buzz signed. "It is getting late. Tell us something we don't know."
Tommy blew a long fanfare. He wet his pants for such shtick.
"All in all, I've raped twenty-three women. I killed to bags in Frisco and a thin cooze at a truck stop i Visalia. I killed an old Jew lady in South Beach and did a necrophile job on here. I made like Dracula and drank her blood, and I yanked out all her gold teeth."
Buzz grabbed a loose seat cushion. He clamped it over Tommy's head and pulled his belt piece. He pumped a full clip into Tommy's face. Blood and cushion stuffing exploded. Shots tore out the trunk ledge and ricocheted. A skull chunk hit Elmer's cheek.
Buzz said, "I got me an old granny who's one-sixty-forth Jewish. I don't condone for that sort of grief."
10000 kalla?
Citera
2019-10-25, 20:54
Medlem
Velourias avatar
Tänkte också direkt på Ellroy. Vem kan det annars vara? Chansar på den nya, This Storm.
Citera
2019-10-25, 21:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
10000 kalla?

Citat:
Ursprungligen postat av Velouria
Tänkte också direkt på Ellroy. Vem kan det annars vara? Chansar på den nya, This Storm.

Det är väl lite så, för den som läst honom blir James Ellroy den första naturliga gissningen och vem annars skulle det annars vara. This Storm är också helt rätt. Nu är det ju så att jag ska utse en segrare och eftersom boken som Fortran77 refererar till faktiskt heter Sextusen kalla och Velouria satte rätt bok så blir det inte helt självklart med vinnare. Hade Fortran77 skrivit ut författarnamnet eller gett en korrekt Ellroy-titel hade saken varit klar, men... Efter lite funderande blir det ändå Velouria som får ta över frågan och vinner äran och en pumphagelbössa, medan Fortran77 som tröstpris får fredagsmys med tacos från Tijuana. Inte en förminskning av Fortran77:s kunnande men en belöning av tydlighet och korrekthet i detaljerna.

Edit: Jag tror mig ha läst allt av Ellroy och This Storm är en favorit. Blodet lite nedtonat (nåja) och en smart handling med många bottnar och några oväntade vändningar, av en typ vi sett tidigare hos Ellroy, är hanterat med stor finess. Det gör det till 581 täta sidor som definitivt håller läsaren fångad rakt igenom.

Edit II: Men man bör definitivt ha läst Perfidia först (som jag nu i efterhand minns som lite ojämnare än This Storm). Och nu får vi väl vänta till åtminstone 2024 på del tre i serien... Då är Ellroy 76 så låt oss hoppas att han håller sig frisk.
Senast redigerad av Venator 2019-10-25 kl. 21:24.
Citera
2019-10-25, 21:19
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Det är väl lite så, för den som läst honom blir James Ellroy den första naturliga gissningen och vem annars skulle det annars vara. This Storm är också helt rätt. Nu är det ju så att jag ska utse en segrare och eftersom boken som Fortran77 refererar till faktiskt heter Sextusen kalla och Velouria satte rätt bok så blir det inte helt självklart med vinnare. Hade Fortran77 skrivit ut författarnamnet eller gett en korrekt Ellroy-titel hade saken varit klar, men... Efter lite funderande blir det ändå Velouria som får ta över frågan och vinner äran och en pumphagelbössa, medan Fortran77 som tröstpris får fredagsmys med tacos från Tijuana. Inte en förminskningen av Fortran77:s kunnande men en belöning av tydlighet och korrekthet i detaljerna.

Edit: Jag tror mig ha läst allt av Ellroy och This Storm är en favorit. Blodet lite nedtonat (nåja) och en smart handling med många bottnar och några oväntade vändningar, av en typ vi sett tidigare hos Ellroy, är hanterat med stor finess. Det gör det till 581 täta sidor som definitivt håller läsaren fångad rakt igenom.

Ett vist avgörande!
Citera
2019-10-25, 23:37
Medlem
Velourias avatar
Jaha, det var inte min intention att "sno" till mig segern. Men men, nu åker vi en bit bort från Ellroy med det nya citatet.
Det året var augusti månad osedvanligt kvav och het. Regnet öste ned som om himlen hade sprungit läck. Dikena runt grisfarmen svämmade över och marken var så våt att den svällde som en jäsande deg. Ett dussin gamla aprikosträd som inte stod ut med vattenangreppet släppte sin löv och inväntade uppgivet döden. Poppel- och pilträdstammarna som utgjorde takbjälkar i svinstiorna fick plötsligt långa, nya grenar och på sorghumsstjälkarna som flätats ihop till staket syntes gråvita mögelfläckar. Gödselgropen med svinavföring och piss hade börjat jäsa och en rutten stank svävade över grisfarmen. Grodorna, som borde ha förberett sig att gå i ide, började para sig igen och kväkte så högljutt ute på fälten om nätterna att svinen inte kunde sova.
Citera
2019-10-25, 23:40
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velouria
Jaha, det var inte min intention att "sno" till mig segern. Men men, nu åker vi en bit bort från Ellroy med det nya citatet.
Det året var augusti månad osedvanligt kvav och het. Regnet öste ned som om himlen hade sprungit läck. Dikena runt grisfarmen svämmade över och marken var så våt att den svällde som en jäsande deg. Ett dussin gamla aprikosträd som inte stod ut med vattenangreppet släppte sin löv och inväntade uppgivet döden. Poppel- och pilträdstammarna som utgjorde takbjälkar i svinstiorna fick plötsligt långa, nya grenar och på sorghumsstjälkarna som flätats ihop till staket syntes gråvita mögelfläckar. Gödselgropen med svinavföring och piss hade börjat jäsa och en rutten stank svävade över grisfarmen. Grodorna, som borde ha förberett sig att gå i ide, började para sig igen och kväkte så högljutt ute på fälten om nätterna att svinen inte kunde sova.

Mo Yan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in