Citat:
Ursprungligen postat av
Fortran77
10000 kalla?
Citat:
Ursprungligen postat av
Velouria
Tänkte också direkt på Ellroy. Vem kan det annars vara? Chansar på den nya, This Storm.
Det är väl lite så, för den som läst honom blir James Ellroy den första naturliga gissningen och vem annars skulle det annars vara.
This Storm är också helt rätt. Nu är det ju så att jag ska utse en segrare och eftersom boken som Fortran77 refererar till faktiskt heter
Sextusen kalla och Velouria satte rätt bok så blir det inte helt självklart med vinnare. Hade Fortran77 skrivit ut författarnamnet eller gett en korrekt Ellroy-titel hade saken varit klar, men... Efter lite funderande blir det ändå Velouria som får ta över frågan och vinner äran och en pumphagelbössa, medan Fortran77 som tröstpris får fredagsmys med tacos från Tijuana. Inte en förminskning av Fortran77:s kunnande men en belöning av tydlighet och korrekthet i detaljerna.
Edit: Jag tror mig ha läst allt av Ellroy och This Storm är en favorit. Blodet lite nedtonat (nåja) och en smart handling med många bottnar och några oväntade vändningar, av en typ vi sett tidigare hos Ellroy, är hanterat med stor finess. Det gör det till 581 täta sidor som definitivt håller läsaren fångad rakt igenom.
Edit II: Men man bör definitivt ha läst
Perfidia först (som jag nu i efterhand minns som lite ojämnare än
This Storm). Och nu får vi väl vänta till åtminstone 2024 på del tre i serien... Då är Ellroy 76 så låt oss hoppas att han håller sig frisk.