Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 22:12
  #12721
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tjärhandlaren är det. Boken om doktorn, gift med en hysterika och fjolla som han bedrar efter 20 år, doktorn som inte tycker om sina barn. Och om bedragaren som enligt baksidestexten gör sig bekant med kvinnor och metodiskt plockar dem på pengar, Audun Hamre, som inte har några illusioner eller ideal, som ser kallt och nyktert på tillvaron och utnyttjar andras svagheter till det yttersta.

Har aldrig läst boken. Den står bara och samlar damm, som mycket annat hemma hos mig.

Den har jag läst (1 februari 1984). Minns att jag tyckte den var mycket bra. Däremot kände jag inte igen citaten.
Var säker på att det rörde sig om en svensk bok, kanske på grund av Cilla Johnsons förnämliga översättning.
Blås bort dammet och ge boken en chans!
Citera
2018-06-13, 22:17
  #12722
Medlem
Massajens avatar
Visst är det Tjärhandlaren
En riktigt stor roman.
Naran fortsätter citatorgien.
Citera
2018-06-13, 22:25
  #12723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Den har jag läst (1 februari 1984). Minns att jag tyckte den var mycket bra. Däremot kände jag inte igen citaten.
Var säker på att det rörde sig om en svensk bok, kanske på grund av Cilla Johnsons förnämliga översättning.
Blås bort dammet och ge boken en chans!

Får ta och läsa den . Får se om Masajen ger mig rätt, Sandemose har ju skrivit en del. Cilla Johnson var väl ihop med Eyvind Johnson? Imponerande att du minns när du läste den. Men det där med att minnas citat är knivigt. Ett tag trodde jag att jag faktiskt mindes allt jag läst, men sen när mitt minne satts på prov funkar det som bäst till hälften. Jag minns att jag läst det, eller läst/hört om något, men kan ofta inte placera det med nån större precision.
Citera
2018-06-13, 22:26
  #12724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Visst är det Tjärhandlaren
En riktigt stor roman.
Naran fortsätter citatorgien.

Tack!

Jag återkommer under morgondagens förmiddag.
Citera
2018-06-13, 22:34
  #12725
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Får ta och läsa den . Får se om Masajen ger mig rätt, Sandemose har ju skrivit en del. Cilla Johnson var väl ihop med Eyvind Johnson? Imponerande att du minns när du läste den. Men det där med att minnas citat är knivigt. Ett tag trodde jag att jag faktiskt mindes allt jag läst, men sen när mitt minne satts på prov funkar det som bäst till hälften. Jag minns att jag läst det, eller läst/hört om något, men kan ofta inte placera det med nån större precision.

Har en komplett lista från och med 1975-01-01 på de böcker jag läst, för närvarande 943 stycken. Inte så mycket om man slår ut det på alla år.

Art Garfunkel, av alla människor, har en motsvarande lista som finns på nätet:
http://www.artgarfunkel.com/library/list11.html
Han har läst 1271 böcker sedan 1968.
Citera
2018-06-13, 22:38
  #12726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Har en komplett lista från och med 1975-01-01 på de böcker jag läst, för närvarande 943 stycken. Inte så mycket om man slår ut det på alla år.

Art Garfunkel, av alla människor, har en motsvarande lista som finns på nätet:
http://www.artgarfunkel.com/library/list11.html
Han har läst 1271 böcker sedan 1968.

Underbart! Art Garfunkel.
Citera
2018-06-14, 12:44
  #12727
Medlem
Berättelse i diktens form.
Familjens katt skulle kastreras,
rörde sig under ingreppet,
fick en extra spruta, dog.
Någon slängde kadavret i bäcken.
Citera
2018-06-14, 18:17
  #12728
Medlem
Bodil Malmsten
Citera
2018-06-14, 18:39
  #12729
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Berättelse i diktens form.
Familjens katt skulle kastreras,
rörde sig under ingreppet,
fick en extra spruta, dog.
Någon slängde kadavret i bäcken.

Vill knappt förolämpa någon med en gissning. Men hippiepoeten Richard Brautigan skrev en del tramsdikter i den stilen. En översättning av honom?
Citera
2018-06-14, 19:07
  #12730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Bodil Malmsten



Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Vill knappt förolämpa någon med en gissning. Men hippiepoeten Richard Brautigan skrev en del tramsdikter i den stilen. En översättning av honom?


Intressanta gissningar. Men inte mer än så.

Författaren, eller poeten, osäker på om poet är det det heter - är poeter också författare? -, är etablerad och har gett ut sen tidigt sjuttital. Och några priser har han fått. Skriver på svenska.
Citera
2018-06-16, 19:08
  #12731
Medlem
Claes Andersson då.
Citera
2018-06-16, 19:20
  #12732
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Intressanta gissningar. Men inte mer än så.

Författaren, eller poeten, osäker på om poet är det det heter - är poeter också författare? -, är etablerad och har gett ut sen tidigt sjuttital. Och några priser har han fått. Skriver på svenska.

Någon mer dikt vore intressant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback