Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 11:29
  #12121
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Hollys man är rasist och vill döda dem som är annorlunda.
För svårt? Behövs mer ledtrådar?
Citera
2017-10-23, 11:32
  #12122
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
För svårt? Behövs mer ledtrådar?

Gärna ett stycke till ur boken!
Citera
2017-10-23, 12:07
  #12123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
För svårt? Behövs mer ledtrådar?

Ett rungande JA på den frågan.👍
Citera
2017-10-23, 12:12
  #12124
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Gärna ett stycke till ur boken!
Ok, jag är inte hemma förrän 4 så ni får en ledtråd till så länge.
Författaren hade en mentor som är mycket känd och vars författarskap (med rätt eller orätt) ibland jämförts med Joseph Conrads.
Bokens namn är tvetydigt pga av ett bindestreck.
Citera
2017-10-23, 18:07
  #12125
Medlem
Gift44s avatar
Ok, här är inledningen av boken då: Den första fråga som den här sortens människor alltid ville ha svar på när de kom dit ut var var "de" fanns någonstans.
Men det fanns ingen där i xxxxxxx - inga främmande, och inga där förutom de själva.

Sonen till författaren är en känd tv-journalist.
Titeln kan förknippas med en kemisk förening.
Nu då?
Citera
2017-10-23, 20:27
  #12126
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Ok, här är inledningen av boken då: Den första fråga som den här sortens människor alltid ville ha svar på när de kom dit ut var var "de" fanns någonstans.
Men det fanns ingen där i xxxxxxx - inga främmande, och inga där förutom de själva.

Sonen till författaren är en känd tv-journalist.
Titeln kan förknippas med en kemisk förening.
Nu då?

Louis Theroux är ju en flitig dokumentärfilmare, i dagarna aktuell med en serie om hur illa det står till i USA: Dark States.

Pappa Paul Theroux har jag inte läst någonting av tyvärr. Moskitkusten står i hyllan sen den kom från en bokklubb för många herrans år sen. Ser nu att han skrivit en bok som heter O-Zone, gissar på den.
Citera
2017-10-23, 20:32
  #12127
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Louis Theroux är ju en flitig dokumentärfilmare, i dagarna aktuell med en serie om hur illa det står till i USA: Dark States.

Pappa Paul Theroux har jag inte läst någonting av tyvärr. Moskitkusten står i hyllan sen den kom från en bokklubb för många herrans år sen. Ser nu att han skrivit en bok som heter O-Zone, gissar på den.
Alldeles korrekt. Jag får ta en lite lättare nästa gång.. Therouxs mentor var V S Naipaul.
Du kör.
Citera
2017-10-23, 20:46
  #12128
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Alldeles korrekt. Jag får ta en lite lättare nästa gång.. Therouxs mentor var V S Naipaul.
Du kör.

Tackar. Här kommer ett nytt citat.

Citat:
Om vi tiger är vi otrevliga, sade Edgar, om vi talar är vi löjliga.

Vi hade suttit så länge framför bilderna på golvet. Mina ben hade domnat av den obekväma ställningen.

Med orden i munnen trampar vi sönder lika mycket som med fötterna i gräset. Men också med tigandet.

Edgar teg.

Jag kan fortfarande inte föreställa mig någon grav. Bara ett skärp, ett fönster, en nöt och ett rep. Varje död är som en säck för mig.

Om någon hörde dig, sade Edgar, skulle han tro att du var galen.

Och när jag tänker så, får jag för mig att varje död människa lämnar efter sig en säck med ord. Jag kommer alltid att tänka på frisören och nagelsaxen, eftersom de döda inte behöver sådant mer. Och att de döda aldrig tappar någon knapp.
Citera
2017-10-23, 21:48
  #12129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar. Här kommer ett nytt citat.

En vild gissning, Virginia Woolf?
Citera
2017-10-23, 22:35
  #12130
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
En vild gissning, Virginia Woolf?

Nej. Men författaren är en kvinna, så långt stämmer det.

Lite mer.

Citat:
Gräset växer inne i huvudet. Medan vi talar, klipps det ned. Men också när vi tiger. Och för andra och tredje gången växer gräset upp igen precis som det vill. Och trots det har vi tur.

(Köpte den här boken på Stadsmissionen förra veckan, har inte läst den, vet inte om jag kommer att läsa den.)
Citera
2017-10-23, 22:42
  #12131
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej. Men författaren är en kvinna, så långt stämmer det.

Lite mer.



(Köpte den här boken på Stadsmissionen förra veckan, har inte läst den, vet inte om jag kommer att läsa den.)
Den verkar rätt tungläst. Europeisk.
Fransk eller tysk?
Tänkte på Asien också men Edgar låter fel där.
Citera
2017-10-23, 22:57
  #12132
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Den verkar rätt tungläst. Europeisk.
Fransk eller tysk?
Tänkte på Asien också men Edgar låter fel där.

Europeisk ja. Ett stycke till, inte lika obegripligt som föregående.

Citat:
Lola kom från södra delen av landet, och man såg på henne att det var en trakt som alltjämt var fattig. Jag vet inte var, kanske på kindknotorna, eller runt munnen, eller mitt i ögonen. Sådant är svårt att säga, lika svårt om en trakt som om ett ansikte. Varje del av landet var fortfarande fattigt och det syntes också i varje ansikte. Men Lolas hemtrakt, som man såg den på kindknotorna, runt munnen, eller mitt i ögonen, var kanske fattigare. Mer trakt än landskap.

Torkan förtär allt, skriver Lola, utom fåren, melonerna och mullbärsträden.

Men det var inte den torra hemtrakten som drev Lola in till staden. Det jag lär mig struntar torkan i, skriver Lola i sin anteckningsbok. Torkan märker inte hur mycket jag kan. Bara vad jag är, alltså vem. Att bli något i staden, skriver Lola, och komma tillbaka till byn efter fyra år. Men inte där nere på den dammiga vägen, utan där uppe, vid mullbärsträdens grenar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback