2004-07-12, 14:19
Medlem
Robqrs avatar
Det talas om xx mm regn på ett dygn, osv. Men vilken area används för att få fram mängden eller höjden? Är det kvadrat-meter, -millimeter eller vad?
Inom brandskydd använder man begreppet "vattentäthet" vilket innebär att exempelvis 20mm/min vattentäthet innebär att det på 1 minut på 1 kvadratmeter blir "vattenhöjden" 20 mm. Är det likadant med regn?
Citera
2004-07-12, 14:49
Medlem
Magnums avatar
1 mm innebär 1 liter regn/kvadratmeter.
Citera
2004-07-12, 16:03
Medlem
Vad du har för area spelar ingen roll, höjden regn blir tämligen lika....
Citera
2004-07-13, 08:53
Medlem
Robqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Vad du har för area spelar ingen roll, höjden regn blir tämligen lika....
Hur kan det bli det? 1 liter regn på en kvadratmeter blir ju "högre" nivå än på en kvadratkilometer.
Citera
2004-07-13, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av Robqr
Hur kan det bli det? 1 liter regn på en kvadratmeter blir ju "högre" nivå än på en kvadratkilometer.
Om det kommer 1 liter på en kvadratmeter, så bör det ju rimligtvis komma 1 000 000 liter på en kvadratkilometer.
Citera
2004-07-13, 13:09
Medlem
Robqrs avatar
Raderat
Citera
2004-07-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robqr

Jupp, men på en kvadratkilometer kommer det som sagt inte bara en liter ... (jag har själv tänkt på samma sätt som du varje gång jag har sett en regnmätare!) De flesta rengmätare ser väl bara ut som ett rör, som skulle passa perfekt att ... öhh
Citera
2004-07-13, 13:43
Medlem
Robqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Jupp, men på en kvadratkilometer kommer det som sagt inte bara en liter ... (jag har själv tänkt på samma sätt som du varje gång jag har sett en regnmätare!) De flesta rengmätare ser väl bara ut som ett rör, som skulle passa perfekt att ... öhh
Jovisst...när jag fick tänka efter en stund så...
Citera
2017-08-22, 16:20
Medlem
Kowboys avatar
Har en fråga angående regnmätning.

Jag förstår att måttet "mm" står för "antal L/m^2"
Problemet jag inte förstår är att om jag mäter regnmätarens mått, så stämmer det inte överens med "riktiga" millimeter.

1 mm på regnmätaren=3 mm på en linjal.

Hur fan kommer det sig? varför kallar man det mm om det inte är det?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem

/K

*Tankar efter att jag lagt upp inlägget*

följdfråga:
Hur räknar man ut hur stor tratt och volym på cylinder för att få i rätt mängd regn? (Så att den verkligen visar hur många liter regn/kvadratmeter det kommit)

mvh
Senast redigerad av Kowboy 2017-08-22 kl. 16:31.
Citera
2017-08-22, 16:36
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kowboy
Har en fråga angående regnmätning.

Jag förstår att måttet "mm" står för "antal L/m^2"
Problemet jag inte förstår är att om jag mäter regnmätarens mått, så stämmer det inte överens med "riktiga" millimeter.

1 mm på regnmätaren=3 mm på en linjal.

Hur fan kommer det sig? varför kallar man det mm om det inte är det?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem

/K

*Tankar efter att jag lagt upp inlägget*

följdfråga:
Hur räknar man ut hur stor tratt och volym på cylinder för att få i rätt mängd regn? (Så att den verkligen visar hur många liter regn/kvadratmeter det kommit)

mvh

Om tratten har en area i toppen som är tre gånger så stor som behållarens bas-area så kommer man behöva skala om mm måttet på det sättet dom gjort. Den mäter alltså hur många mm det fallit på "tratt"-arean men sedan visas det i "bas"-arean.
Citera
2017-08-22, 16:36
Medlem
flaskborstes avatar
Då har du en regnmätare som är större i "toppen" än där vattnet mäts dvs större diameter i toppen än där regnet mäts.. räknar du på arean så lär toppen vara 3 ggr större än vid mätplatsen då får du 3mm för varje mm regn.

Regnmätare för privat bruk består ofta av en tubliknande plastbehållare som är graderad och töms efter varje mätning. Många regnmätare på marknaden är graderade i mm men har en skala med betydligt större avstånd mellan strecken än millimeter för att underlätta avläsning. Förklaringen är att intagsytan är större än bottenytan på mätkärlet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in