2010-01-29, 00:27
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snejken1520
Mina förslag:

Bäckström: Reine Brynolfsson
Walltin: Rasmus Troedsson eller Johan Gry
Anna Holt: Petra Nielsen
Johansson: Allan Svensson

Brynolfsson skulle kunna funka, han är bra på att spela lite sliskig och svinig. Framförallt är han en bra skådespelare. Men Allan Svensson... Hur tänker du där?

I mitt huvud har Johansson alltid varit Ernst Günter, konstigt nog även om han spelar deras chef i filmatiseringen av Mannen från Mallorca...
Hypotetiskt: Hur skulle Rolf Lassgård funka som Johansson?
Citera
2010-01-29, 09:07
Medlem
snejken1520s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snejken1520
Mina förslag:

Bäckström: Reine Brynolfsson
Walltin: Rasmus Troedsson eller Johan Gry
Anna Holt: Petra Nielsen
Johansson: Allan Svensson

En motivering följer här:

Reine har den rätta mixen mellan ynklighet och slughet, när jag läste böckerna var det hans fuktiga blick och flyende haka jag såg framför mig.

Rasmus är förvisso lite mesig i Andra Avenyn, men i Graven var han perfekt som lite överklassig ond skurk. Jag tror att han skulle passa perfekt som Walltin. Johan Gry skulle kunna funka också, om han maskerade göteborgskan.

Petra är självskriven, av tidigare nämnda skäl.

Allan Svensson vore kanon som Johansson. Sur och slug farbror, toppen.

Ett tillägg:

Jarnebring: Jacob Eklund. K-L-O-C-K-R-E-N, han liknar även den unge Wollter lite grann.

Per Moberg har nämnts som som Bäckis, inte bra alls enligt mig. Per Moberg är helt enkelt inte lika ynklig som Bäckström är. Det blir inte trovärdigt att han ska spela en liten fet och rädd figur.
Citera
2010-03-17, 15:19
Medlem
Hur går det med det här projektet egentligen?
Finns det några preliminära datum osv?
Citera
2010-03-29, 02:16
Medlem
Bockstensmannens avatar
Jag börjar hoppas på att rollen som Waltin går till Peter Andersson, en riktigt bra skådespelare som har ett stort mått av integritet och auktoritet samtidigt som han kan spela riktigt sliskig och tragisk.

Hoppas förövrigt fortfarande på Lassgård som Johansson. Han är en stor och trygg norrlänning som säkert skulle funka
Citera
2010-04-20, 12:52
Medlem
tiden går, inga nyheter har hörts.
Har projektet lagts på is??????

Ingen som känner Lönnerheden, han ska visst sitte ute på Store Essingen och hålla på med projektet.
Citera
2010-04-21, 17:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ser verkligen fram emot filmerna, hoppas att de kan göra de utmärkta böckerna rättvisa!
Citera
2010-04-21, 19:38
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Jag börjar hoppas på att rollen som Waltin går till Peter Andersson, en riktigt bra skådespelare som har ett stort mått av integritet och auktoritet samtidigt som han kan spela riktigt sliskig och tragisk.

Hoppas förövrigt fortfarande på Lassgård som Johansson. Han är en stor och trygg norrlänning som säkert skulle funka

Bra förslag.

Hedberg skulle kunna spelas av Johan H:son Kjellgren; en utmärkt skådis. Jarnebring kan vara Krister Henriksson.

Man kan också tänka sig Tomas von Brömsen som Johansson; han har ju erf. dessutom
Citera
2010-04-21, 21:48
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipMarlowe
Bra förslag.

Hedberg skulle kunna spelas av Johan H:son Kjellgren; en utmärkt skådis. Jarnebring kan vara Krister Henriksson.

Man kan också tänka sig Tomas von Brömsen som Johansson; han har ju erf. dessutom
Han skulle passa mycket bra som Hedberg ja! Jag tycker nästan han påminner om han som var Hedberg i MfM (Rico Rönnbäck) också i stilen.

Visst, von Brömsen är alltid bra, dock är han lite till åren nu och egentligen inte tillräckligt tjock och norrländsk för att passa som Johansson, även om han var bra i MfM. Även Krister Henriksson är bra men inte tillräckligt tuff för att vara Jarnis. Wolter var ju perfekt och lagom hård i ovannämda MfM "Håll i hatten nu!"
Citera
2010-04-21, 22:43
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipMarlowe
Bra förslag.

Åååh nån mer som gillar honom. H:son är alltid utmärkt. Han gjorde inte mycket väsen av sig i Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö men var alldeles utmärkt i de få roller han gjorde och var lysande som berättarrösten. Han var även strålande som den osympatiske Viktor Remmer i Rederiet. Han är en vass skådis med mycket pondus som utan att för den sakens skull vara gapig eller bre ut sig med yvigt kroppsspråk. En skådis vi borde få se mer av. Han hade nog passat i rollen som Erik Winther.

Bockstensmannen: Wollter var klockren i MfM. Tänk när han och Johansson jagar ikapp "blatten med guldring i örat", släpar tillbaka honom till bilen och säger "sätt för helvete igång att snacka nu va. Annars kan det hända att du trillar ut genom bildörren. Det har hänt finare gossar förr."
Senast redigerad av Cineasten 2010-04-21 kl. 22:49.
Citera
2010-04-22, 00:13
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Han skulle passa mycket bra som Hedberg ja! Jag tycker nästan han påminner om han som var Hedberg i MfM (Rico Rönnbäck) också i stilen.

Visst, von Brömsen är alltid bra, dock är han lite till åren nu och egentligen inte tillräckligt tjock och norrländsk för att passa som Johansson, även om han var bra i MfM. Även Krister Henriksson är bra men inte tillräckligt tuff för att vara Jarnis. Wolter var ju perfekt och lagom hård i ovannämda MfM "Håll i hatten nu!"

Jo, Wollter var ju perfekt, både som Kollberg i MPT och som Janis i MFM. MEN, tyvärr, han är väl lite till åren nu för såna roller. Kanske är von Brömssen också lite för mogen, möjligt du har rätt.

Oavsett det så är nog regissören det viktigaste. Kolla vad Widerberg gjorde med MPT och MFM, riktiga mästerverk. Tyvärr finns det ingen svensk regissör av den klassen nu. Sundvall har noll koll. Jösses vad han sabbade ett utmärkt manus i I lagens namn.
Citera
2010-04-22, 00:20
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Åååh nån mer som gillar honom. H:son är alltid utmärkt. Han gjorde inte mycket väsen av sig i Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö men var alldeles utmärkt i de få roller han gjorde och var lysande som berättarrösten. Han var även strålande som den osympatiske Viktor Remmer i Rederiet. Han är en vass skådis med mycket pondus som utan att för den sakens skull vara gapig eller bre ut sig med yvigt kroppsspråk. En skådis vi borde få se mer av. Han hade nog passat i rollen som Erik Winther.

Bockstensmannen: Wollter var klockren i MfM. Tänk när han och Johansson jagar ikapp "blatten med guldring i örat", släpar tillbaka honom till bilen och säger "sätt för helvete igång att snacka nu va. Annars kan det hända att du trillar ut genom bildörren. Det har hänt finare gossar förr."

Roligt att vi åtm. är två då! H:son är grymt förbisedd som jag ser det. Han är ju SKÅDIS, inte överspelande och självförhävande som Persbrandt. Man såg nåt stort i honom i Rederiet. Serien var skräp och jag följde den inte nåt vidare, men så fort han var i bild lyfte scenerna. Ett riktigt proffs som tar även en skitroll på högsta allvar.

Jag tror iofs att Persbrandt också han skulle funka bra med rätt regissör, i diverse roller, men han är ju rätt bränd nu med skräp-Beck-filmerna., så jag tror inte det vore klokt att ta med honom i filmatiseringarna av GW:s böcker.
Citera
2010-09-24, 03:00
Medlem
Cineastens avatar
Dags för en bump. Någon som hört nåt mer i ämnet? Captain Kenauer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in