Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-23, 21:31
  #1
Medlem
tarzzans avatar
Hej.

Jag har ett mediacenter (ubuntu 10.04) som jag tidigare har använt XBMC för att spela film och serier i men efter att testat Boxee så tyckte jag att de var mycket stabilare men problemet är att jag inte får något ljud i Boxee men i XBMC går det bra.

Jag använder en optisk utgång till min receiver och vill ha ut 5.1 ljud vilket XBMC fixar.

I XBMC har jag valt att ljudutgångs enhet ska vara IEC958 och att ljudutgångs enheten för genomströmning ska vara IEC958.

I Boxee så ser menyn identisk ut (kanske inte så konstigt) men jag har inte IEC958 som alternativ, där emot kan jag välja iec958:CARD=NVidia,DEV=0 som jag valt på både "ljudutgångenhet" och "ljudutgångsenhet för genomströmning" men när jag startar en video (med 5.1 eller 2.0) så får jag upp ett meddelande som säger att det är problem med ljud inställningarna.

Om jag snurrar runt ett tag i menyerna i Boxee så börjar de komma klick/brus ljud när jag går runt i menyerna.



aplay -l ger följande
Kod:
**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: NVidia [HDA NVidia], enhet 0: ALC1200 Analog [ALC1200 Analog]
  Underordnade enheter: 1/1
  Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: NVidia [HDA NVidia], enhet 1: ALC1200 Digital [ALC1200 Digital]
  Underordnade enheter: 1/1
  Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: NVidia [HDA NVidia], enhet 3: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]
  Underordnade enheter: 1/1
  Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0

och aplay -L
Kod:
null
    Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)
front:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, ALC1200 Analog
    Front speakers
surround40:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, ALC1200 Analog
    4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, ALC1200 Analog
    4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, ALC1200 Analog
    5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, ALC1200 Analog
    5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
surround71:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, ALC1200 Analog
    7.1 Surround output to Front, Center, Side, Rear and Woofer speakers
iec958:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, ALC1200 Digital
    IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output
hdmi:CARD=NVidia,DEV=0
    HDA NVidia, NVIDIA HDMI
    HDMI Audio Output

Vet någon vad felet kan vara?
Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av tarzzan 2010-11-23 kl. 21:33.
Citera
2010-11-24, 09:01
  #2
Medlem
Om du kan skriva in ditt alternativ själv istället för att välja "iec958:CARD=NVidia,DEV=0" så testa detta.

plughw:0,0 för analog utgång
plughw:0,1 för digitala, spdif kanske ?
plughw:0,3 för hdmi
Citera
2010-11-24, 11:51
  #3
Medlem
tarzzans avatar
Tack för tipset men det gav inte riktigt de resultatet jag ville.

Datorn är kopplad med en hdmi kabel till TV och en optisk till min receiver.

När jag skrev in plughw:0,3 så fick jag ut ljud ur min tv men när jag istället skrev plughw:0,1 så blinka min receiver till (som den brukar göra när han får en signal) men något ljud kommer inte, istället får jag återigen upp en ruta som säger att ljudinställningarna är felaktiga.

EDIT: När jag testade plughw:0,3 igen så upptäckte jag att min receiver blinka till även då.


Jag tycker att de är väldigt skumt att jag kan stänga av boxee och starta XBMC och där funkar det.

En annan sak som jag också tycker är lite konstig är ljudet funkar om jag exempelvis använder vlc eller spotify (genom wine) men om jag startar ett videoklipp (flash) i firefox så är det tyst som graven.
__________________
Senast redigerad av tarzzan 2010-11-24 kl. 12:09.
Citera
2010-11-24, 13:21
  #4
Medlem
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig mer, det enda jag skulle tipsa om är programmet alsamixer i terminalen, kanske är det så att spdif utgången är satt på mute. Men eftersom xbmc funkar verkar mitt tips aningen orimligt. Löser du problemet får du gärna posta lösningen. Är även nyfiken på hur du lyckades få ut 5.1 ljud ur din optiska utgång.
Citera
2010-11-24, 14:38
  #5
Medlem
tarzzans avatar
Tack ändå.

I alsamixer är inget satt till mute.

Det var inte lätt att få 5.1 ljud, faktum är att jag har ändrat i många config filer och testat många olika metoder som jag hittade med google så tillslut vet jag inte vad jag gjorde men det sista steget var att avinstallera pulseaudio, efter det har det funkat.

Så nu vågar jag inte ändra så mycket ;P
Citera
2010-11-24, 16:02
  #6
Medlem
tarzzans avatar
I xbmc kunnde jag välja HW:0,1 (custom) och 5.1 funkade fortfarande fint men med exakt samma inställning i boxee så var det tyst. Så jag testade att avinstallera boxee fullständigt (med synaptic) och installera det igen.
När jag startade boxee så fanns alla mina inställningar, tvserier och filmer kvar vilket jag inte tycker borde finnas eftersom jag avinstallera boxee fullständigt vilket innebär att alla config filer tas bort?
Hur som helst, när jag startade en film med 5.1 ljud så funka det fint.
Så kan även boxee spela 5.1

Jag tycker allt är mycket märkligt men jag är glad att det funkar.



Ett annat problem jag har är att när jag kollar på matreal 720p eller högre så kan jag få att den översta delen av skärmen inte är riktigt synkad (det har något fint namn), detta sker i både xbmc och boxee men inte i vlc?
Jag får kanske posta detta i "Små problem" tråden.
Citera
2010-11-24, 17:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzzan
I xbmc kunnde jag välja HW:0,1 (custom) och 5.1 funkade fortfarande fint men med exakt samma inställning i boxee så var det tyst. Så jag testade att avinstallera boxee fullständigt (med synaptic) och installera det igen.
När jag startade boxee så fanns alla mina inställningar, tvserier och filmer kvar vilket jag inte tycker borde finnas eftersom jag avinstallera boxee fullständigt vilket innebär att alla config filer tas bort?
Hur som helst, när jag startade en film med 5.1 ljud så funka det fint.
Så kan även boxee spela 5.1

Jag tycker allt är mycket märkligt men jag är glad att det funkar.



Ett annat problem jag har är att när jag kollar på matreal 720p eller högre så kan jag få att den översta delen av skärmen inte är riktigt synkad (det har något fint namn), detta sker i både xbmc och boxee men inte i vlc?
Jag får kanske posta detta i "Små problem" tråden.
konfigurationsfilerna brukar ligga i typ /home/användare/.program/, så om det finns en .boxee-mapp i din användares hem-mapp kan du ju ta bort den. annars får du googla om var den finns... då återställs iaf alla inställningar.

har också problem med det här med synkningen. har rotat lite i xorg.conf, men inte fått till det. om nån vet vad man kan göra så är jag idel öra.
Citera
2010-11-25, 14:36
  #8
Medlem
Klarar boxee att spela upp packade filmer precis lika bra som xbmc och fixar boxee vdpau? Iså fall är det kanske värt att testa.
Citera
2010-11-25, 16:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jdc
Klarar boxee att spela upp packade filmer precis lika bra som xbmc och fixar boxee vdpau? Iså fall är det kanske värt att testa.
eftersom dess grund är xbmc (som jag förstått det) borde den klara av både& då xbmc gör det. vore dumt av dem att inte integrera såna grejer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback