• 1
  • 2
2010-11-23, 01:52
Bannlyst
Som rubriken då, vad exakt innehåller dom? (Dessa http://www.sveafyrverkeri.com/tiger_rocket_1)
kan man köpa t.ex ett 200-pack och sedan tömma dom för o sedan trycka ihop allt i en större behållare?
Vad för krut/pulver ska man ta/använda isf för o göra en så stor 'explosion' som möjligt?

Undrar också vilka smällare/raketer som innehåller Flash powder (Blixtljuspulver) blev sugen på o göra en sån här.. http://www.youtube.com/watch?v=cZUTx46PoNg (Sista "bomben")

Hittade inget när jag sökte, och har aldrig gjort detta så ledsen om det är en dum fråga
Citera
2010-11-23, 02:16
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Som rubriken då, vad exakt innehåller dom? (Dessa http://www.sveafyrverkeri.com/tiger_rocket_1)
kan man köpa t.ex ett 200-pack och sedan tömma dom för o sedan trycka ihop allt i en större behållare?
Vad för krut/pulver ska man ta/använda isf för o göra en så stor 'explosion' som möjligt?

Undrar också vilka smällare/raketer som innehåller Flash powder (Blixtljuspulver) blev sugen på o göra en sån här.. http://www.youtube.com/watch?v=cZUTx46PoNg (Sista "bomben")

Hittade inget när jag sökte, och har aldrig gjort detta så ledsen om det är en dum fråga

Det är ju inga starka raketer precis, men du måste i alla fall vänta tills du fyllt 18 för att köpa smällare. Men visst, ber du en förälder köpa ett 200-pack kan du säkert få ihop till en hyfsad smäll .
Citera
2010-11-23, 02:22
Bannlyst
Och där kom den, bara för man inte är så insatt betyder det inte att man är ung o dum.
(NOTERA det jag skrev, "har aldrig gjort detta så ledsen om det är en dum fråga")

Om du inte har något vettigt o säga kan du lika gärna låta bli o säga någonting alls.
Citera
2010-11-23, 12:19
Medlem
pyro860s avatar
Dom innehåller visselmix, sen en plugg med stubin och sist BLP.

Utmärkta att göra smällare av
Citera
2010-11-23, 13:45
Medlem
Nekro.s avatar
Tömmer du en raket kommer du hitta följande:

Visselkrut:Som du kan använda till smällare med en större innerarea, krävs en viss area för att dem skall smälla.

Brunt pulver:Lera med en liten grå stubin i, släng skiten bara.

I slutet har du ungeför 0.1g Silverkrut som du skall använda till att göra smällare som smäller högt, det här krutet kan du packa lite hårdare och ha en tjockare volym på pappers höljet om du vill, gasen som bildas vid antändning expanderar med en väldig fart.
Citera
2010-11-23, 15:10
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Och där kom den, bara för man inte är så insatt betyder det inte att man är ung o dum.
(NOTERA det jag skrev, "har aldrig gjort detta så ledsen om det är en dum fråga")

Om du inte har något vettigt o säga kan du lika gärna låta bli o säga någonting alls.

Har aldrig påstått att du är dum. Jag bara antog att du var, ptja, 16 kanske(?), för tigerraketer är väl inte det första man tänker på när man vill göra egna smällare. Sedan gjorde särskrivningen i rubriken en hel del också . Lycka till, smäll lugnt och håll minst 10 meters avstånd!
Citera
2010-11-23, 16:13
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absentis
Har aldrig påstått att du är dum. Jag bara antog att du var, ptja, 16 kanske(?), för tigerraketer är väl inte det första man tänker på när man vill göra egna smällare. Sedan gjorde särskrivningen i rubriken en hel del också . Lycka till, smäll lugnt och håll minst 10 meters avstånd!
Jag håller med om rubriken, men det var allt. Oh, just det. Egentillverkat = dubbla avståndet.
Mitt första pyroalster var raketmix som smällare!
Citera
2010-11-23, 16:43
Medlem
Uhlvars avatar
Höll på förut när jag var liten att ta typ 10 st tigerraketer, jag tog både visselpulvret och det som är i toppen, och blandade. Sedan lade jag i det i en patron och tryckte ihop änden och satte i typ 3 ihoptejpade stubiner. Detta är tydligen väldigt farligt eftersom att man kan få splitter på sig men jag har aldrig upplevt det och jag har smällt över 100 st. Antar att chansen inte är så stor men om du inte vill riskera något så borde du gömma dig bakom något. Det brukar bli en jävla smäll iallafall!
Citera
2010-11-23, 17:59
Medlem
kanulas avatar
Man upphör aldrig att förvånas över all idioti som finns här.
1. Sök.
2. Fyrverkerier är inga leksaker. Du bör aldrig öppna en fyrverkeripjäs, eftersom du inte vet vad den innehåller. När det gäller tigerraketer är innehållet förvisso känt, men är känsligt. Visselmix och blp kan tända av friktion, stötar och statisk elektricitet. Du vill inte att en tigerraket ska explodera i din hand, jag lovar! Då är det bättre att köpa råvaror och mixa själv.
TS: Du ska inte ge dig på blixtljuspulver som nybörjare. Det är på tok för känsligt och konsekvenserna blir alltför stora vid en eventuell vådatändning. Börja med svartkrut och först när du känner att du behärskar ämnet kan du gå över till blp. När jag jobbar med blp sker det med stor försiktighet och i storleksordningen 1g. Det kan verka patetiskt, jag vet, men det är först när man börjat bekanta sig med det som man inser vilken enorm kraft som finns i mixen.

Till sist: Använd ALDRIG metallinneslutningar! Uhlvar: Okej, det funkade 100 gånger, vad säger att det funkar den 101:a? Plötsligt kommer en metallflisa farandes i 900 km/h och prickar ditt/en förbipasserandes öga. Kul? Nej!
Citera
2010-11-23, 18:35
Bannlyst
Hm, okej, nä, brukar alltid köpa några paket tiger~ och knasterbollar, roliga o kasta runt med innan nyår

Det jag undrade var vad grejerna hette bara (Så man kan söka på internet sen för o hitta roliga guider ), brukar ta ut det vita pulvret från typ 10st o lägga det bland papper o tända på, har aldrig fått eld på "toppen" dock (typ Grått pulver) kanske måste ha större mängder, har bara testat med pulver från 1 raket.

Och ja, jag vet att BLP är farligt, men tänkte mest använda (små) behållare med ca 1g sen arbeta uppåt när man är lite van med det, vill inte förlora fingrarna

Svartkrut då, är det det som är i "Knaster bollar"? (Eller vad dom nu heter)
Men iaf, är det BLP som finns på toppen i tiger raketerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Tömmer du en raket kommer du hitta följande:

Visselkrut:Som du kan använda till smällare med en större innerarea, krävs en viss area för att dem skall smälla.

Brunt pulver:Lera med en liten grå stubin i, släng skiten bara.

I slutet har du ungeför 0.1g Silverkrut som du skall använda till att göra smällare som smäller högt, det här krutet kan du packa lite hårdare och ha en tjockare volym på pappers höljet om du vill, gasen som bildas vid antändning expanderar med en väldig fart.

Säker att det är silverkrut?
Senast redigerad av HerrSvensson 2010-11-23 kl. 18:42.
Citera
2010-11-23, 18:53
Medlem
intevets avatar
Citat:
Säker att det är silverkrut?

Troligtvis inte. Det är nog mera sanolikt att det är klorat eller perklorat flash
Citera
2010-11-23, 19:13
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Höll på förut när jag var liten att ta typ 10 st tigerraketer, jag tog både visselpulvret och det som är i toppen, och blandade. Sedan lade jag i det i en patron och tryckte ihop änden och satte i typ 3 ihoptejpade stubiner. Detta är tydligen väldigt farligt eftersom att man kan få splitter på sig men jag har aldrig upplevt det och jag har smällt över 100 st. Antar att chansen inte är så stor men om du inte vill riskera något så borde du gömma dig bakom något. Det brukar bli en jävla smäll iallafall!

Det där är bara så jävla dumt
Dom splitterbitarna kan åka ~100 meter har jag hört.

Rekommenderas inte.
Polumnas får man ganska bra smäll om man gör, lätta att tillverka också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här