• 49 266 online
  • 1 189 089 medlemmar
  • 61 530 506 inlägg
2010-11-23, 00:32
Medlem
Sha R'Taes avatar
Som titeln lyder: vilket anser ni är det bästa spelet? MOH som släpptes i år eller Call of Duty? Ni kan välja att jämföra det antingen med nysläppta Black Ops eller med Modern Warfare 2 (pga. likheterna i tidsera och till viss del miljö).

Svaren skall dock motiveras med bra argument!
Inget idiotiska oneliners eller gaggande om "känsla" - om ni inte kan göra ett tillskott till en seriös jämförelse så låt bli att skriva i sådana fall!
Jämförelsen gäller spelen som produkter, inte enbart som underhållningsupplevelser.

Exempel på aspekter utav spelen som man kan ta upp:
Koperingsskydd, prissättning, grafik, kontroller, realism/brist på realism, ljudnivå, hur omfattande flerspelarmöjligheterna är osv. Varsågoda!
Citera
2010-11-23, 00:33
Medlem
E30s avatar
Black Ops om det skulle varit spelbart i MP-läge, nu är MW2 bättre.
Campaignen/SP läget på Black Ops är dock det som gör spelet så sjuuuukt bra. Storyn är verkligen fängslande och man får göra många olika saker. MW2 storyn är ju förvisso inte så dålig den heller, men inte blackops klass. Zombie läget på Blackops är ju guld!
MW2 Multiplayer knäcker dock skiten ur Blackops, helt enkelt bara för att det inte går att spela det laggfritt just nu, vilket är riktigt tråkigt då det annars är rätt bra gjort. Båda spelen har dock jävligt välgjorda mappar.

MoH, ehh, spelar inte ens i samma liga imo.
Senast redigerad av E30 2010-11-23 kl. 00:36.
Citera
2010-11-23, 00:34
Medlem
3yearss avatar
Både Black Ops och Mw2 är fan guld värda! Har dock inte spelat Medal of Honor men kan tänka mig att det är sämre, iallafall vad jag har hört. Tycker dock att mw2 är snäppet bättre än Black ops
Citera
2010-11-23, 00:36
Medlem
avgns avatar
Tycker Black ops är ett självklart val
1. Det finns knappt några som spelar MoH, det kommer inom en snar framtid att vara helt dött
2.BO har mycket roligare game modes, bättre story och zombies om man gillar sådant.
3.BO är även mer flytande på något sätt. Alla som spelat battlefield vet att det är segt jämfört med CoD serien
Citera
2010-11-23, 00:39
Medlem
Mannen.med.hattens avatar
Har endast spelat singleplayer delen av både spelen men på rak arm skulle jag säga att de är väldigt jämlika. Skulle vara att Black Ops är snäppet bättre.

Medal of honor tycker jag satsar mer på kvalitet än kvantitet och spelet tappar aldrig farten. Vapenkänslan är otroligt bra och grafiken tycker jag är snäppet bättre än Black Ops.

Black ops är lite mer långdraget men fortfarande väldigt spännande. Jag gillar dock inte vapenkänslan alls och jag tycker alla vapen känns fjuttiga som små luftpuffror. Storymässigt är Black Ops hundra gånger bättre (Speciellt slutet). Det känns lite mer påkostat också och variationen är enorm (kanske lite för stor).
Citera
2010-11-23, 00:53
Medlem
Sha R'Taes avatar
Jag tycker själv att Black Ops inger en känsla av kvalité, redan från stunden då man startar spelet. Cool meny och bra att det går att köra flerspelarläget med botar för att öva. Det är en klar fördel enligt mig personligen då jag generellt ogillar att köra mot andra människor (antar att jag inte riktigt tycker att datorspel känns som en jättesocial aktivitet).

Medal of honor har enligt mig bra ljud, inte riktigt lika bra som Bad Company 2 men överlägset allt som släppts i COD-serien. Call of Duty-serien har enligt mig alltid haft en nackdel i de mesiga vapenljuden, ibland undrar man ju om det är Nerf-puffror man skjuter med.

En nackdel med MOH i enspelarläget är enligt mig att bägge kör på en väldigt hårt scriptad spelstil men att det inte fungerar lika bra i MOH. För få save-punkter och ett konstigt sätt att skildra en pågående konflikt. Dessutom är hitboxen inte alltid perfekt i MOH. Men jag ÄLSKAR att man kan växla mellan patronvis- och automateld.
Citera
2010-11-23, 01:14
Medlem
FloW912s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Black Ops om det skulle varit spelbart i MP-läge

Vad är detta för BS det funkar hur bra som helst MP körde senast för en timma sen döhh...

OnT:
jag skulle säga BO helt klart, även om moh verkar fräckt så har hela cod serien alltid utklassat moh redan sen första cod, som enligt mig är den bästa fps SP som hittils gjorts men det är en annan femma
Citera
2010-11-23, 01:22
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloW912
Vad är detta för BS det funkar hur bra som helst MP körde senast för en timma sen döhh...

OnT:
jag skulle säga BO helt klart, även om moh verkar fräckt så har hela cod serien alltid utklassat moh redan sen första cod, som enligt mig är den bästa fps SP som hittils gjorts men det är en annan femma

På Pc?
Du kan ju omöjligtvis missat FPS-droppen och laggen som finns, förstör hela spelet.
Kolla även här:
http://www.callofduty.com/board/view...gi5pk1l21i7q42
Citera
2010-11-23, 01:40
Medlem
RoastCamels avatar
Inte kört BO än, men MW2 är grymt, MoH är dock riktigt jävla uselt online.

Känns som att DICE medvetet valde att göra ett dåligt jobb med online delen så att folk ska stanna kvar med BF:BC2.

Jag tycker att kampanjen i MoH är bra, ibland riktigt jävla bra, syftar på uppdragen Running With Wolves... Dorothy's a Bitch och In Neptune's Net. Den är dock kort som fan och väldigt enkel, om du tyckte MW2 var kort, du har inte upplevt kort än.

Spelet är snyggt och ljudet är fantastiskt, men störde mig som fan på Sergeant Patterson, känns som att han ska låta överdrivet hård och tuff vilket bara gör det fånigt istället. Det kan även se lite stelt ut, tänker mest på animationen när man laddar om en light machinegun, ser väldigt robotiserat ut.

En grej som jag gillade mycket är att man kan slidea längs marken om man springer och trycker på crouch knappen, perfekt om man snabbt vill ta skydd bakom en sten. Ser gärna att detta inkluderas i alla framtida FPS.

Till online delen då. Använder inte samma motor som kampanjen gör, vilket känns en aning ovant i början. Kontrollen är dock i princip samma så det tar inte alltför lång tid. Dock är slide manövern borttagen av nån dum anledning. Man kan heller inte gå prone, alltså lägga sig på mage, utan kan bara huka sig ner. Detta är helt ologiskt, man kan inte gömma sig bakom skydd lika lätt och att köra som sniper och inte kunna lägga sig känns bara fel i ett FPS á la 2010.

Återigen är det snyggt och ljudbilden är strålande (bra ljud känns som DICE signum), dock är miljöerna inte särskilt varierande, ska även tilläggas att banorna är inte direkt många till antalet. Även det faktum att det faktiskt bara fanns 4 (!) olika spelsätt vid lansering och att vissa kartor bara går att köra specifika spelsätt på, känns det snabbt som man kör samma bana om och om igen.

Ett stort problem om man är van vid CoD är avsaknaden av killcam. Detta var detta absoluta värsta jag störde mig på. Helt plötsligt dör du av en sniper på rank 15 med en bolt action rifle, ordentlig kikarsikte och open tip ammo. Du har ingen aning var snubben befinner sig och du kan inte snipa ordentligt själv för du har inget kikarsikte till sniper klassen från början. Så du spawnar igen och dör efter 5 sec av samma snubbe. Detta kan upprepas hur länge som helst eftersom du inte kan se varifrån han skjuter och aldrig får se från hans perspektiv så att du lär dig var du ska söka skydd. Ska även tilläggas att man har fixed spawn vilket betyder att båda lagen kan campa och snipa varandra genom hela matchen. Detta fungerar inte i CoD då man hela tiden måste röra på sig för att inte få en kniv i ryggen.

MoH har även försökt kopiera killstreak system från CoD. Detta kallas Support Action och man kan välja mellan en defensiv eller en offensiv. Den defensiva hjälper hela laget, t.ex. delar ut kraftigare ammo eller scannar området. Med den offensiva kan man bl.a. få en Mortar Strike som skickar granater till området man valt och ger poäng om man lyckas döda någon. Finns även en Missile Strike man kan få, tänk Predator Missile i MW2. System funkar faktiskt ganska bra, även om de flesta tenderar att köra sniper och campa tills de får Support Actions.

Sista jag nämner är klasserna. Finns 3 stycken, Assault, Spec-Ops och Sniper. Assault använder vanliga karbiner och LMGs, t.ex. M4, M60 och AK-47. Spec-Ops är närstrids klass och har tillgång till SMGs och Shotguns, och tja, sniper är sniper, inte mer med det. Detta är riktigt jävla dåligt, seriöst, 3 klasser och man kan inte costumizea dem på något roligt sätt. Man låser upp nya sikten och starkare ammunition efter ett tag. Men det kommer inte i närheten av friheten man har i CoD. Dessutom känner jag mig aldrig motiverad när jag kör MoH. I MW2 känner jag mig alltid motiverad p.g.a alla challenges som finns, 1000 kills med stealthbomber, där har du att göra ett tag. I MoH kan man få ribbons och medaljer som inte gör ett smack.

Mycket text...

Singleplayer är bra, men ack så kort. Multiplayer är horribelt. Jag kan seriöst inte förstå vilka spelet är riktat till, folk som gillar CoD, Battlefield, Halo eller Killzone kommer knappast överge något av de spelen för detta. En gissning är att de vill sälja spelet till folk som inte kört FPS online sedan Quake II, och till och med det är bättre än MoHs online. Vilket är synd då det har/hade potential, men misstaget var att låta DICE utveckla det med sin jävla Frostbite motor.
Senast redigerad av RoastCamel 2010-11-23 kl. 02:03. Anledning: felstavning
Citera
2010-11-23, 02:22
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoastCamel
Text
Tycker det är lite väl hårt att kalla MOH för "uselt" online, när jag spelade det tyckte jag det var ganska roligt. Dock är det som du, jag och många före oss påpekat väldigt nedskalat, särskilt i jämförelse med BC2. Tyvärr är det (som du också påpekat) nedskalat även i jämförelse med single player-läget. Man kan inte lägga sig ner (gå prone), man kan inte växla mellan olika eldlägen på vapnen (auto/semi-auto) och man kan inte slidea.

Det är överlag lite svårt att förstå varför man valt att dela upp utvecklingen av spelet mellan två studios trots de uppenbara fördelarna eftersom den logiska konsekvensen av det är att MOH kommer få väldigt lite support och service då de som utvecklat dess flerspelarläge har ett väldigt lågt incitament för att hålla spelarna glada.
Citera
2010-11-23, 15:18
Medlem
CarlSolomons avatar
Jag förstår inte hur ni som tycker Mwf2 är bättre än BO i multi resonerar. Visst, det laggar som fan ibland och det irriterar mig också, men noobtubers med OMA och Danger Close i mwf2 var fan i mig värre.
Citera
2010-11-23, 17:30
Medlem
RoastCamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlSolomon
Jag förstår inte hur ni som tycker Mwf2 är bättre än BO i multi resonerar. Visst, det laggar som fan ibland och det irriterar mig också, men noobtubers med OMA och Danger Close i mwf2 var fan i mig värre.
Nu har jag inte kört BO än så jag kan inte uttala mig om det. Men vad jag har hört är att många gillar challenge systemet i MW2 och att man låser upp vapen på bestämda nivåer istället för att köpa dem. Kan även vara så att dem som säger att MW2 är bättre är för att IW gjorde det, och att dem ogillar Treyarch. Kan dock inte hålla med om att det värsta med MW2 är OMA, tubes och DC. Det värsta med MW2 är MLC och valfri pistol med tactical knife. Quick scoping kommer inte långt efter det heller.
Citera