Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-22, 21:16
  #1
Medlem
Tre frågor i en, en dispyt mellan mig och sambon om hur det funkar.

Ponera nu att polisen inte bara låter det glida undan utan faktiskt är ute efter att göra slag i saken.

Om man blir ertappad med att tex urinera på offentlig plats, eller röka i en park som är rökfri (som de snackade om på nyheterna att kanske införa), cykla utan lyse eller något annat brott som ger låga böter. Om de vill bötfälla en men man vägrar uppge identitet och inte har legitimation på sig. Vad händer då? tar de in en i och försöker ta reda på ens identitet och släpper en efter 24 timmar? eller hur funkar det?

Om man åker/kör bil och inte har bälte eller gör något annat olagligt i trafiken men inte har legitimation, hur går de till väga då?

vad är reglerna egentligen, hur länge får de hålla en anhållen om man vägrar uppge identitet och vad kan följderna bli?
Citera
2010-11-22, 21:17
  #2
Medlem
rallarswings avatar
Intressant
Citera
2010-11-22, 21:26
  #3
Medlem
Ja! jag trodde att det var så att de måste släppa en inom 24 timmar, min sambo trodde att de släpade med en direkt till domstol men det kan ju fan kvitta om de inte vet vem man är "okej mr X här har du en fet böteslapp.. var vänlig betala den"
Citera
2010-11-22, 22:14
  #4
Medlem
edches avatar
Är du brottsmisstänkt och inte kan styrka din identitet blir du helt enkelt kvarhållen tills polisen vet vem du är. Man kan inte lagföra någon man inte vet vem det är, eller hur? Att inte identifiera sig är ju mer eller mindre det starkaste häktningsskälet som finns.


EDIT: Liten källa.
2 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för brott får häktas
oberoende av brottets beskaffenhet,

1. om han är okänd och vägrar att uppge namn och hemvist eller om hans
uppgift om detta kan antas vara osann, eller

2. om han saknar hemvist inom riket och det finns risk för att han genom
att bege sig från riket undandrar sig lagföring eller straff. Lag
(1987:1211).

http://www.alden.se/anhhaktRb24kap.htm
__________________
Senast redigerad av edche 2010-11-22 kl. 22:20.
Citera
2010-11-22, 22:14
  #5
Medlem
Klamydiatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liddellpower
Ja! jag trodde att det var så att de måste släppa en inom 24 timmar, min sambo trodde att de släpade med en direkt till domstol men det kan ju fan kvitta om de inte vet vem man är "okej mr X här har du en fet böteslapp.. var vänlig betala den"

Jag har arbetat extra i en arrest. Och de gånger vi fick en John Doe (okänd man utan ID) så sa iaf alltid befäl och andra poliser att denne kommer få stanna i arresten tills man lyckats lösa hans identitet.
Sen finns det säkert X antal timmar polisen får hålla någon frihetsberövad pga detta, men några sådana uppgifter kommer jag inte ihåg.

Det jag vet är att jag haft en person som suttit iaf 36 timmar utan att hans ID vart känd. Men han var också misstänkt för misshandel.

(Min erfarenhet är att detta brukar polisen klara upp rätt snabbt)
Citera
2010-11-22, 22:23
  #6
Medlem
CykelKedjans avatar
När är man tvungen att visa leg?
Har för mig att jag hört att man måste vara misstänkt för ett brott som kan ge ett visst straff, kommer inte ihåg vad?

Nån som vet?
Citera
2010-11-22, 22:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CykelKedjan
När är man tvungen att visa leg?
Har för mig att jag hört att man måste vara misstänkt för ett brott som kan ge ett visst straff, kommer inte ihåg vad?

Nån som vet?

Du kan sitta på en olämplig plats. Och blåvitt råkar komma förbi och kikar vad ni gör för att dom ska kunna begära leg på dig.

Du kan lika gärna bara sitta i en mysig park med ett par polare o ta en öl i glada vänners lag för att dom ska kunna legitemera dig!

Är du misstänkt för något så får du legitimera dig och åka ner på förhör.Sedan så släpper dom dig! Beroende då på vad du är misstänkt för. Åklagaren är det väl som beslutar om du ska vara kvar eller inte.Beroende på vad du gjort eller är misstänkt för, som sagt!
Citera
2010-11-22, 22:44
  #8
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CykelKedjan
När är man tvungen att visa leg?
När polisen ber om det, förslagsvis.

Citat:
Ursprungligen postat av CykelKedjan
Har för mig att jag hört att man måste vara misstänkt för ett brott som kan ge ett visst straff, kommer inte ihåg vad?

Nån som vet?

För att bli häktad (när du är identifierad) ska du vara misstänkt för ett brott där straffskalan är minst ett år i fängelse. Ringa narkotika och snatteri för att ta två exempel ger inte skäl för häktning.
Har du däremot ingen legitimation eller något annat som styrker vem du är kan du bli häktad för i princip vilka småbrott som helst.
Citera
2015-08-26, 13:22
  #9
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edche
När polisen ber om det, förslagsvis.



För att bli häktad (när du är identifierad) ska du vara misstänkt för ett brott där straffskalan är minst ett år i fängelse. Ringa narkotika och snatteri för att ta två exempel ger inte skäl för häktning.
Har du däremot ingen legitimation eller något annat som styrker vem du är kan du bli häktad för i princip vilka småbrott som helst.
Hur många dagar måste man vänta ut dem?
Citera
2015-08-26, 21:52
  #10
Avstängd
E259s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hur många dagar måste man vänta ut dem?

Tror inte du kan inte vänta ut något. Går inte ID att faställa så fortsätter processen, och du kan dömas för brott iaf, trots att din ID inte är faställd. Vad jag vet finns det fall med personer som dömts till fängelse och avtjänat straffet trots att ID är okänd.

Edit: Behövde inte leta så länge för att hitta fall. Visserligen en tidningsartikel men iaf.

http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.39...-stal-pa-gekas
__________________
Senast redigerad av E259 2015-08-26 kl. 22:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback