Hörde för ca en vecka sen att min kompis hade köpt icas (friggs) grönt tea med smak av citron och fläder. Efter att hon druckit det kände hon sig hög, fnittrig och allt snurrade. Liknande hände även hennes kompis. jag själv har inte testat detta men tänkte kolla om det finns någon mer som fått liknande symptom.
Ja te innehåller teanin som är en psykoaktiv drog precis som koffein som gör att man slappnar av och känner sig mindre stressad, teanin ökar även dopamin inflödet. Men inte fan blir du hög och fnittrig.
Ja te innehåller teanin som är en psykoaktiv drog precis som koffein som gör att man slappnar av och känner sig mindre stressad, teanin ökar även dopamin inflödet. Men inte fan blir du hög och fnittrig.
kan det inte bara handla om att vissa människor reagerar starkare på andra saker än vissa. t ex som när man är extremt lättpåverkad
Källa på det?
När det gäller koffein i te så tror jag att grönt te innehåller ungefär hälten så mycket som svart te så känns inte som att det är koffeinet som är den mest aktiva substansen i det ruset som beskrivs.
När det gäller koffein i te så tror jag att grönt te innehåller ungefär hälten så mycket som svart te så känns inte som att det är koffeinet som är den mest aktiva substansen i det ruset som beskrivs.
Tack.
Låter som att det kanske kan vara theanine som gör att jag reagerar olika på höga doser koffein från te än från andra källor (får inte samma överdosreaktioner i form av stresskänsla).
Jag menade inte heller att du påstod något om koffein överhuvudtaget, jag var nyfiken på vad theanine var för något och sen så passade jag på att nämna att grönt te innehåller mindre koffein än svart te då folk innan dig hade nämnt koffein som en kandidat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!