Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-20, 11:59
  #1
Medlem
fialsnubbens avatar
Nuförtiden blir alla kränkta kors och tvärs, men det är inte på samma sätt som ordböckerna beskriver ordet kränkt. Jag har ingen ordbok hemma och NE.se e ju värdelöst, så om nån har en ordbok eller vet i huvet så vore d schysst.
Citera
2010-11-20, 12:03
  #2
Medlem
Tenshiis avatar
Den ursprungliga betydelsen är väl ungefär att man blir vanärad eller grovt förolämpad. Antingen som person, men även tex ett lands gränser kan bli kränkta idag.

Idag betyder det väl mer att man inte fick som man ville eller att någon försökte komma med lite konstruktiv kritik som mottagaren envetet inte kunde acceptera.
Citera
2010-11-20, 12:05
  #3
Medlem
Nostradumbasss avatar
Kränkt

1. Känsla ångest eller lidande.
2. Behandlade felaktigt förolämpad.
3. Lagen behandlas orättvist, genom förnekande av eller intrång på ens lagliga rättigheter.

Det är naturligtvis helt fel att referera till "kränkt" då i t.ex. en lagtext eftersom upplevelsen
av kränkt är subjektiv. Det är bara några efterblivna på DO som sett till att det gått
inflation i ordet. Nu finns ju "kränktproffs" som alltid känner sig kränkta.

Och i och med att dom "känner" sig kränkta är det subjektivt och borde således inte
ligga till grund för nånting. Lagen kräver objektivitet.
Citera
2010-11-20, 12:05
  #4
Medlem
fialsnubbens avatar
precis, ska skriva en uppsats om det ämnet, att vi idag e så mesiga.....
Citera
2010-11-20, 12:06
  #5
Medlem
Egon3s avatar
NE svensk ordbok är alldeles utmärkt: http://www.ne.se/sve/kränka?i_h_word=kränka

SAOB kan verka tungläst men den är utförlig. Det har på sistone gått inflation i »kränkt«.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...1/131/223.html
Citera
2014-03-31, 02:50
  #6
Medlem
X-faktums avatar
Ordet kränkt fortsätter sitt slappa segertåg

I DN:s Nyhetskrönikan under söndagen skriver Åsa Beckman om begreppet, apropå Diana Nyman och Sheratons frukostmatsal - där Nyman uppgivit att hon "blivit kränkt offentligt" och personalen på hotellet "känt sig ledsna och kränkta".
Beckman:
Citat:
Någon jävla ordning får det vara i ett språk.

ÅB säger vidare:
Det har blivit ett samlingsord för alla möjliga situationer där man inte känner sig väl till mods.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/asa...appa-segertag/
Citera
2014-03-31, 08:15
  #7
Medlem
HerrGickhans avatar
En gång för länge sedan fanns i den kronolekt jag sällade mig till begreppet "tar du åt dig". Det var ett omvänt "kränkt" där den som "tog åt sig" ansågs extra känslig. Det var negativt att "ta åt sig" och den som gjorde det ansågs överdrivet känslig. Eftersom ingen vill betraktas som överdrivet känslig så slog de flesta ifrån sig.

- Nej, jag tar inte åt mig.

Jag tycker att det dagens "känna sig kränkt" skulle må bra av lite mindre "kränkthet". Om inte annat kunde väl de "kränkta" uttrycka sig lite mer personligt:

- Jag blev "illa berörd" av det som sades.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback