Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-07-09, 14:05
  #13
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
Tjae...Under min arma vänpliktstid, på en strapatsövning, så lyckades jag med konstyckena att både somna stående och gående...Jag ramlade omkull...With hilarious result....

Trots hur spektakulärt fånigt det såg ut, var det inte den värsta sak du gjort i livet eller det du skämts mest för.

Hästar och fåglar kan väl låsa benen på något slags sätt så de kan somna stående. Känns rätt praktiskt på nåt sätt.
Citera
2004-07-09, 15:05
  #14
Medlem
maniacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror faktiskt att det är fullt möjligt för oss alla att somna stående, bara vi är tillräckligt trötta och slitna. Vet under alla omständigheter säkert att jag själv varit på ganska god väg några gånger. Farsan, som arbetade inom svenska försvaret i nästan 25 år, har berättat om människor - främst beväringar, antar jag - som till och med lyckats med konststycket att GÅ och sova (nej, jag har ingen aning om hur det fungerar).

Jag lyckades faktiskt med det under soldatprovet! Var så in i bängen trött att jag gick och nickade till hela tiden, för att helt plötsligt befinna mig flera hundra meter från det ställe jag sist såg utan att ha en aning om hur jag kom dit.
Citera
2004-07-10, 02:04
  #15
Medlem
fader min berättade att när de tolkade (åker å håller i rep) efter snöskoter i lumpen så var det extremt vanligt att folk somnade åkandes skidor, för att sedan vakna med ansiktet i snön med alla kamrater på sig...
Citera
2004-07-10, 02:25
  #16
Medlem
random_heros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Hästar och fåglar kan väl låsa benen på något slags sätt så de kan somna stående. Känns rätt praktiskt på nåt sätt.

Jag har för mig att fåglar sover med en kroppshalva åt gången (långtifrån säker). De fäller upp ett ben som de burrar in i fjädrarna och efter ett tag byter de ben.

[EDIT] Eller hjärnhalva kanske. Eller var det fiskar? Läggdags. [/EDIT]
Citera
2004-07-10, 07:10
  #17
Medlem
Både fiskar och de flesta valar sover med ena hjärnhalvan i taget, precis som du beskrev. Fåglar däremot... har jag ingen aning om. :S
Citera
2004-07-10, 10:58
  #18
Medlem
ahlmans avatar
*Tråd flyttad till Forskning, vetenskap och teknologi-avd.*
Citera
2004-07-10, 12:01
  #19
Medlem
Nadss avatar
Det ska nog inte gå att sova stående.
Som någon skrev tidigare så har det med främst knäleden att göra.
Hästar och fåglar kan sova stående.
Men det skulle väl kunna vara möjligt att vara i ett tillstånd att man gör någon av vana och inte kommer ihåg det.
Tex att man marscherar i takt och följer den som är framför.

Har flera gånger kört bil och kommit på mig själv när jag är halvägs till ett helt annat ställe än dit jag var på väg. Utan att somna vid ratten. Och köra sådär ganska lagligt som man brukar göra.

Men människor borde inte ha förmågan att gång på gång sova stående.
Kanske om man körde lite power napping visserligen och fixerar knäna.
Citera
2004-07-10, 13:15
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelpaxel
fader min berättade att när de tolkade (åker å håller i rep) efter snöskoter i lumpen så var det extremt vanligt att folk somnade åkandes skidor, för att sedan vakna med ansiktet i snön med alla kamrater på sig...

Citerar fritt ur "Repmånad"

Haha vilket jääla plockepinn!
Citera
2011-09-30, 14:21
  #21
Medlem
Drar upp denna gamla tråd då jag har börjat intresserat mig över det.

Att man kan somna stående kan jag förstå, Men borde man inte ramla ihop? Eller finns de dom som faktiskt kan stå rakt upp o ner o sova flera timmar?
Citera
2011-09-30, 16:46
  #22
Medlem
Att gå i sömnen är väll inte helt ovanligt?
Citera
2011-10-01, 10:39
  #23
Medlem
Offsures avatar
FMT -> Drömmar
/mod
Citera
2017-11-04, 15:15
  #24
Medlem
Libertarismuss avatar
Ja, självfallet går det att stå och sova. Det går även att gå, laga mat och prata i sömnen. Det kallas att gå i sömnen eller sömngång. Jag har aldrig gjort det (antar jag i alla fall), men jag känner flera personer som i sömnen både pratar och springer runt på natten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback