• 1
  • 2
2004-07-08, 22:30
Medlem
prettygirls avatar
Vi var ute en kväll och skulle äta etiopiskt, min kusin hennes väninna och jag. Etiopiskt äter man med händerna, så jag avstod från maten och drack istället. Bör även tilläggas att min kusin är vänsterhänt. Så när vi satt och hade trevligt märkte vi plötsligt hur alla stirrar, varpå min kusin frågar "varför stirrar alla på mig?". Hon får svaret "Vi tvättar oss i med vänsterhanden... (alltså på toa, när det skitit, de e muslimer remember)
Citera
2004-07-08, 22:43
Medlem
Den absolut godaste maträtt jag ätit var - hör och häpna - i Polen! I staden Krakow fick jag chansen att avnjuta "Grill mix". Salladstallrik med vitlöksdressing, grillad kyckling med pommes och klyftpotatis. En gudomlig tvårättersmiddag med öl för runt 40 sek. Slå det, Stockholm!
Citera
2004-07-09, 02:57
Medlem
meb132s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
Den absolut godaste maträtt jag ätit var - hör och häpna - i Polen! I staden Krakow fick jag chansen att avnjuta "Grill mix". Salladstallrik med vitlöksdressing, grillad kyckling med pommes och klyftpotatis. En gudomlig tvårättersmiddag med öl för runt 40 sek. Slå det, Stockholm!

Jag får väl bryta glädjen med lite om de sämre upplvelserna. Med hänsyn taget till pris så måste de sämsta upplevelserna sökas på de svenska vägkrogarna. Torra tekakor med urvattnade burkräkor för 50+ kr osv. Det enda de egentligen duger till är att steka bacon.

Sämst (jag kommer fortfarande ihåg det efter fem år) måste vara en Bolognese vid rondellen i Arboga (E20). Otroligt flottigt, pastan var nästan löjligt överkokt och slabbades upp med en massa av det ljumna vattnet som den låg i. Såsen var gjord på fläskfärs som verkade ha hårdstekts (inte bara brynts) och det var så fattigt med tomat i den att den var ljus orange på gränsen till gul. Fetthalten kan ni få en uppfattning om genom att ta en bra bolognese och späda den med 50% matolja (någon billig smaklös variant). Denna görpa av pasta och hårda fläskfärskorn simmande i fett och ljummet vatten (som skär sig) var dessutom i princip okryddad. Jag vill minnas att jag med salladsbuffé (av ungefär samma kvalitet) och mineralvatten betalade 75kr för måltiden. Efter det är mina besök på svenska vägkrogar oerhört lätträknade. Numer kör jag endera standardiserad mat (McD, Sibylla, mackarnas korvar och mackor) eller frukt.
Citera
2004-07-09, 16:41
Medlem
ssXs avatar
Sämsta: När jag och två kusiner skulle laga nudlar till var hungriga magar.
Tyvärr så hade vi inte tillräkligt med nudelpaket, så vi hälde i lite andra nudel liknande grejor samt att vi skulle piffa upp med kryddor och dylikt...

Resultatet blev en ända stor äklig sörja +o(

Bästa: Åkte en kryssing med polenfärjan och festade stenhårt hela vägen och natten, så vid 6-7tiden på morgonen så öppnade frukostbuffén sinna dörrar, och där var vi å vräkte i oss av godheterna Ägg av alla dess slag, bacon, frallor, salami, ost, winerbröd, mm allt in i munnen samtidigt
Citera
2004-07-09, 16:58
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall

Polen är ett suveränt matland. Billigt och vällagat på bra råvaror.
Citera
2004-07-09, 17:04
Medlem
ssXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Polen är ett suveränt matland. Billigt och vällagat på bra råvaror.

Nää, det kan jag ju inte hålla med om, Har du nångång druckit mjölk därifrån?? +o(
Citera
2004-07-09, 17:10
Medlem
FetFulElaks avatar
Bästa: I Cannes, i en restaurang i den låååååånga trappen som leder ner till först bussarna sen hamnen..1 kg musslor i vitt vin kryddat med basilika, oregano, tomat, oliver och vitlök.. Huvudrätt: Hela grillade räkor i vitlök, grillad Bergtunga (?-nån VIT plattfisk iaf) inlindad i sparris och bacon, samt små vinkokta kam-musslor..
Efterrätt: vit och brun choklad-mousse, på en spegel av apelsinsås.

Sämsta: Finns ju många vägkrogsbesök, men värdsta "riktiga" restaurangsmaten var i Rethymnon, Kreta, i den venetianska hamnen.. Dyrt och pretto, samt att den "grillade" fisken var friterad så allt smakade McNuggets. Beställde en sån Plate med fisk, musslor, räkor, squid OCH ALLT VAR FRITERAT.. Serverades dessutom med pommes och Aioli.. Tjena...
Citera
2004-07-09, 18:06
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssX
Nää, det kan jag ju inte hålla med om, Har du nångång druckit mjölk därifrån?? +o(

När man är Polen så finns det för de vuxna väldigt mycket annat än mjölk att dricka, så den har jag missat. Du då, har du rest runt och ätit i Polen, eller är det bara den där mjölken som du fått din uppfattning från?
Citera
2004-07-09, 18:17
Medlem
Ursas avatar
Sämsta: Bjöds på svampsås av hemplockad svamp. Fann 7,5 cm lång, 0,75 cm bred tusenfoting på tallriken.

Bästa: För många att välja mellan... Friterad kumara- en favorit. Friterat är gott! Friterade champinjoner och auberginer (i frityrsmet alltså) är en annan favorit.
Solvarma hallon och smultron.
En juiceblandning med jordgubbsmos underst, färskpressad apelsin i mitten och melon överst.
Nyplockad fortfarande solvarm tomatsallad med fetaost.
Jag är hungrig.
Citera
2004-07-09, 18:26
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Vi var ute en kväll och skulle äta etiopiskt, min kusin hennes väninna och jag. Etiopiskt äter man med händerna, så jag avstod från maten och drack istället. Bör även tilläggas att min kusin är vänsterhänt. Så när vi satt och hade trevligt märkte vi plötsligt hur alla stirrar, varpå min kusin frågar "varför stirrar alla på mig?". Hon får svaret "Vi tvättar oss i med vänsterhanden... (alltså på toa, när det skitit, de e muslimer remember)

Det är främst en afrikans sed och inte en muslimsk.
Men, etiopisk mat är otroligt god (fastän stark) så du missade något ... kunde du inte halat fram ett par plastbestick, eller övervunnit din äta-med-handen-aversion?
Jag även har ätit hemlagad etiopisk mat (med högerhanden) och det var en enbart positiv upplevelse.
Citera
2004-07-09, 21:48
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAmI
Det är främst en afrikans sed och inte en muslimsk.
Men, etiopisk mat är otroligt god (fastän stark) så du missade något ... kunde du inte halat fram ett par plastbestick, eller övervunnit din äta-med-handen-aversion?
Jag även har ätit hemlagad etiopisk mat (med högerhanden) och det var en enbart positiv upplevelse.

jag vet att det inte är muslimsk sed att äta med händerna. syftade på att muslimer tvättar sig efter varje toa-besök och inte enbart torkar sig med toapapper.

jag e lite av en tönt, när det kommer till att prova nya maträtter. är inte vidare förtjust i stark mat heller.
Citera
2004-07-09, 21:52
Bannlyst
Sämsta: Tex mex buffe ät hur mycket du vill (gobbad som en dåre) Vi sitter och äter eller rättare sagt vräker i oss och det lär ha sett ut som vi aldrig fått mat. Jag vet inte hur många tallrikar med blandad tex mex skit jag tryckte i mig, men efter en stund när vi va färdiga, så kände jag hur all mat var uppe i halsen, fick springa genom halva köp-centrumet med spy i hela munnen å på fingrarna.. jag har aldrig kräkts så mycket, eller skitit så dåligt i hela mitt liv.

Bästa: Va antagligen när ja började äta där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in