Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-06-08, 19:07
  #61
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det allra bästa är att sätta in avtappningskran så nära pytsens botten man kan, och tappa av via den. Den enda nackdelen är att man inte kan stapla flera pytsar med dylik, de tar mer plats att förvara. Ja, och så är det väl något stökigt att göra rent också.

När jag använder hävert är det en pumphävert som har en liten hatt, som fungerar som distans eller vad man ska kalla det, i ändan. Den suger en dryg centimeter ovanför hinkbotten.

Kör ner häverten långsamt och försiktigt, men fortfarande distinkt, tills den tar i botten och håller den så stilla jag bara kan i ett ganska fast grepp, speciellt när jag pumpar igång den. Pumpar också igång den med många korta pumptag istället för ett fåtal långa. Mot slutet lutar jag hinken lätt så det sista rinner ner mot häverten.

Får ut i princip allt det goda, blir bara droppar kvar, utan att nästan någon jäst slinker med.

Generellt sett blir bottensatsen också kompaktare med tiden. Låt det hela vila ett par veckor efter att det jäst klart, så ska du se att det blir mycket lättare att undvika uppslamning av bottensatsen.
Jag brukar köra ner den sista litern i en pet flaska. Om det kommer med lite slam får denna stå och klarna i någon vecka. Därefter så häller jag försiktigt över i en ny flaska.
Jättelätt att se när slammet börjar rinna mot mynningen i flaskan och då avbryta i tid.
Citera
2016-09-03, 21:28
  #62
Medlem
Hej!
Om man köper en rulles sju-dagars i affären. Får man med allt man behöver? Behållare, Rör, osv?
Citera
2016-09-03, 23:08
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnysimmo
Hej!
Om man köper en rulles sju-dagars i affären. Får man med allt man behöver? Behållare, Rör, osv?

Det du får med i en Rulles är:

Druvsaftkoncentrat
Jäst
Jästnärsalt
Jässtopp
Klarning

Det du behöver köpa till är socker, jäshink, jäsrör och hävert.
Citera
2017-02-08, 16:07
  #64
Medlem
Tja!

Hijackar tråden lite då det var det första som dök upp när jag sökte!

Är det någon som har erfarenhet av att klarna vin med hjälp av äggvita?

Det är mindre svavelsmak och klarare färg som är målet.

Är äggvita effektivare än tex gelatin i denna volym? (jag kör på 1kg druvor som tvättas och beredes i mixer, 2kg socker, 2 påsar vanlig torrjäst och 70ml saftkoncentrat med smak av jordgubb som flera personer tidigare påpekat fungerar klockrent pga syra, färgämne och dylikt! Per 10L.)

Från vad jag har läst till mig så tar det tydligen flera veckor att klarna vin med äggvita, medans gelatin fixar det på någon vecka ish...

När det kommer till gelatin och äggvita, det är ingen bra idé att hälla i rätt mängd i en dunk och skaka uta' helvete som med vanligt klarningsmedel? Man måste alltså röra runt det sakta och noga och sen låta det stå?

Kanske är dumma frågor men finns det något bättre ställe än Flashback för sånt
Citera
2017-02-08, 21:12
  #65
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesspalivet
Tja!

Hijackar tråden lite då det var det första som dök upp när jag sökte!

Är det någon som har erfarenhet av att klarna vin med hjälp av äggvita?

Det är mindre svavelsmak och klarare färg som är målet.

Är äggvita effektivare än tex gelatin i denna volym? (jag kör på 1kg druvor som tvättas och beredes i mixer, 2kg socker, 2 påsar vanlig torrjäst och 70ml saftkoncentrat med smak av jordgubb som flera personer tidigare påpekat fungerar klockrent pga syra, färgämne och dylikt! Per 10L.)

Från vad jag har läst till mig så tar det tydligen flera veckor att klarna vin med äggvita, medans gelatin fixar det på någon vecka ish...

När det kommer till gelatin och äggvita, det är ingen bra idé att hälla i rätt mängd i en dunk och skaka uta' helvete som med vanligt klarningsmedel? Man måste alltså röra runt det sakta och noga och sen låta det stå?

Kanske är dumma frågor men finns det något bättre ställe än Flashback för sånt


Svavelsmaken torde komma från eventuellt jässtopp eller vinsvavla du tillsatte vid jässtart, inte klarningsmedlet. Att skippa det kanske är en bättre attackvektor. De som tillverkar vinsatser tar nog det säkra före det osäkra, och tar höjd för kundernas eventuellt bristande brygghygien genom att rekommendera svavling av vinet, att slutprodukten smakar något sämre har inte lika negativa konsekvenser för deras försäljning som en massa infekterade och misslyckade jäsningar.

Om man nu alls ska använda klarningsmedel - vilket man förmodligen kan göra med gott samvete på en vinsats - så tycker jag man ska använda de moderna grejer som finns.

Ska väl inte låtsas att jag vet exakt hur alla klarningsmedel fungerar kemiskt/elektrostatiskt/whatever, men min gissning är att äggvita och gelatin har samma funktionssätt, med tanke på alla likheter. Därmed antar jag att man bör använda dem likadant.
Citera
2017-02-09, 16:52
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Svavelsmaken torde komma från eventuellt jässtopp eller vinsvavla du tillsatte vid jässtart, inte klarningsmedlet. Att skippa det kanske är en bättre attackvektor. De som tillverkar vinsatser tar nog det säkra före det osäkra, och tar höjd för kundernas eventuellt bristande brygghygien genom att rekommendera svavling av vinet, att slutprodukten smakar något sämre har inte lika negativa konsekvenser för deras försäljning som en massa infekterade och misslyckade jäsningar.

Om man nu alls ska använda klarningsmedel - vilket man förmodligen kan göra med gott samvete på en vinsats - så tycker jag man ska använda de moderna grejer som finns.

Ska väl inte låtsas att jag vet exakt hur alla klarningsmedel fungerar kemiskt/elektrostatiskt/whatever, men min gissning är att äggvita och gelatin har samma funktionssätt, med tanke på alla likheter. Därmed antar jag att man bör använda dem likadant.

Använder ingen vinsvavla eller jässtopp i jäsningen, endast druvor, socker, saft, vatten och torrjäst.

Då jag inte använder mig utav någon vinsats och kör med torrjäst så självdör jästen så fort alkoholstyrkan är uppnådd och jäsningen avstannar. Det mesta av jästen sjunker till botten per automatik, men resultatet tenderar ändå att se ut som någorlunda grumligt rosévin.

Kan det tänkas vara så att det räcker med att bara hälla i cirkus 5-10ml smält gelatin, (tänkte prova med gelatinblad då det är vad jag har hemma och då blir det ungefär 2-3 blad) men finns det ingen risk för att gelatinet helt enkelt bara gör hela satsen mer trögflytande (typ som när man gör fromage eller pannacotta) eller fungerar det på ett helt annat sätt när det gäller alkoholhaltiga vätskor som vin?
Citera
2017-02-09, 16:54
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesspalivet
Använder ingen vinsvavla eller jässtopp i jäsningen, endast druvor, socker, saft, vatten och torrjäst.

Då jag inte använder mig utav någon vinsats och kör med torrjäst så självdör jästen så fort alkoholstyrkan är uppnådd och jäsningen avstannar. Det mesta av jästen sjunker till botten per automatik, men resultatet tenderar ändå att se ut som någorlunda grumligt rosévin.

Kan det tänkas vara så att det räcker med att bara hälla i cirkus 5-10ml smält gelatin, (tänkte prova med gelatinblad då det är vad jag har hemma och då blir det ungefär 2-3 blad) men finns det ingen risk för att gelatinet helt enkelt bara gör hela satsen mer trögflytande (typ som när man gör fromage eller pannacotta) eller fungerar det på ett helt annat sätt när det gäller alkoholhaltiga vätskor som vin?

Eller kan det tänkas räcka med en vanlig filtrering genom förslagsvis kaffefilter för att få en någorlunda klarare dryck?
Citera
2017-02-09, 20:07
  #68
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesspalivet
Använder ingen vinsvavla eller jässtopp i jäsningen, endast druvor, socker, saft, vatten och torrjäst.

Då jag inte använder mig utav någon vinsats och kör med torrjäst så självdör jästen så fort alkoholstyrkan är uppnådd och jäsningen avstannar. Det mesta av jästen sjunker till botten per automatik, men resultatet tenderar ändå att se ut som någorlunda grumligt rosévin.

Kan det tänkas vara så att det räcker med att bara hälla i cirkus 5-10ml smält gelatin, (tänkte prova med gelatinblad då det är vad jag har hemma och då blir det ungefär 2-3 blad) men finns det ingen risk för att gelatinet helt enkelt bara gör hela satsen mer trögflytande (typ som när man gör fromage eller pannacotta) eller fungerar det på ett helt annat sätt när det gäller alkoholhaltiga vätskor som vin?


Kiselsol + gelatin används ju traditionellt som klarningsmedel, och i det fallet är gelatinet såvitt jag kunnat märka redan förklistrat. Utgående från det skulle jag kokat upp gelatinlösningen och låtit den svalna och förklistras innan jag satte den till vinet, det borde även eliminera risken du nämner. Gissningsvis innehåller påsen med gelatinkomponenten av klarningsmedlet ett par matskedar gelatinlösning, och ska räcka till 20 liter brygd. Konsistensen ligger rätt nära äggvita. Det borde ge dig någon slags fingervisning vad det gäller lämplig mängd gelatinblad när du experimenterar dig fram.

Kaffefilter tar inga jästceller, som bara är några mikron stora. Vill du filtrera bort jästen måste du ha ett riktigt vinfilter eller motsvarande med mask/porstorlek på någon mikron eller två.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2017-02-09 kl. 20:09.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback