Frågan är lite otydligt ställd, men jag ska förska besvara det som jag tror att du frågar om.
Jag förmodar att du kör en mailklient typ Outlook eller SeaMonkey och vill skicka och ta emot mail därifrån gentemot det som är ditt/dina mailkonton. har du flera mailkonton och vill sortera dem under olika profiler så kan jag verkligen rekommendera SeaMonkey (som f.ö. är gamla Netscape Mail, sedermera Mozilla Mail om jag inte är helt fel på det) -
http://seamonkey-project.org
Nåväl, du loggar in på GMail och går till inställningar för kontot. Där någonstans i mittenmenyn tror jag det är, där du för övrigt ställer in vidarebefordning av mail också, där under ska du klicka för radioknappen för IMAP. Gör det och spara sen.
Din mailklient ska du sedan ställa in för att kunna köra mot GMail. Såvitt jag vet (jag gör iaf alltid så här) så kräver Gmail SSL, i SeaMonkey så bara klickar du för SSL så fixar SeaMonkey med portarna så att de blir rätt. Annars har jag för mig att SMTP på SSL är på port 465, medan IMAP på SSL är på port 993. IMAP-adressen till GMail är "imap.gmail.com" och SMTP-adressen är, ja rätt gissat, "smtp.gmail.com".
Ja, det är lite svårt att förklara inställningen i klienten eftersom 1) jag vet inte vad du ska ha för klient och 2) det är svårt helt enkelt eftersom man ska beskriva en grafisk miljö rent textuellt.
Det går i alla fall alldeles utmärkt att köra mot flera olika mailkonton från såväl Outlook som SeaMonkey, dock föredrar jag själv SeaMoney...
Lycka till!