2010-11-18, 19:58
Medlem
Som Rubriken säger, på min gmail kan jag skicka från 2 mail adresser extra (förutom min vanliga gmail). Jag har min gmail synkad till Mail men när jag mailar från Mail kan jag inte maila från dessa två extra mailen.

Så om du missade frågan hur man jag maila med andra adresser som inte är bundna till en speciell mailklient.
Citera
2010-11-18, 20:03
Medlem
perelis avatar
Det ska gå att ställa in i de flesta mailklienter, du måste veta din smtp-server, port, användarnamn och lösenord.

Edit: Jag var lite förvirrad och råkade skriva pop3-server, det ska givetvis vara smtp-server.
Senast redigerad av pereli 2010-11-18 kl. 20:05.
Citera
2010-11-18, 20:05
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxxam
Som Rubriken säger, på min gmail kan jag skicka från 2 mail adresser extra (förutom min vanliga gmail). Jag har min gmail synkad till Mail men när jag mailar från Mail kan jag inte maila från dessa två extra mailen.

Så om du missade frågan hur man jag maila med andra adresser som inte är bundna till en speciell mailklient.

Du måste skapa ett "konto" för varje mail, i Mail.
Citera
2010-11-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Det ska gå att ställa in i de flesta mailklienter, du måste veta din smtp-server, port, användarnamn och lösenord.

Edit: Jag var lite förvirrad och råkade skriva pop3-server, det ska givetvis vara smtp-server.

Ok hur får man reda på detta? jag har ingen aning om vad det är..
Citera
2010-11-18, 20:51
Medlem
POP3 server och SMTP server adresserna finns hos din "mail-leverantör".
Brukar finnas en How-to till hur du konfigurerar mailkontot i din mailklient.
Citera
2010-11-19, 02:46
Medlem
Durkslags avatar
Jag kör tre olika mailadresser i Mail, bara att skapa ett konto i programmet för varje adress du har.
Brukar stå under inställningar i webbgränssnittet om du kör det.

För övrigt så bör du använda dig av IMAP istället för POP3 om det alternativet finns.
Citera
2010-11-19, 04:06
Medlem
yussufs avatar
Frågan är lite otydligt ställd, men jag ska förska besvara det som jag tror att du frågar om.

Jag förmodar att du kör en mailklient typ Outlook eller SeaMonkey och vill skicka och ta emot mail därifrån gentemot det som är ditt/dina mailkonton. har du flera mailkonton och vill sortera dem under olika profiler så kan jag verkligen rekommendera SeaMonkey (som f.ö. är gamla Netscape Mail, sedermera Mozilla Mail om jag inte är helt fel på det) - http://seamonkey-project.org

Nåväl, du loggar in på GMail och går till inställningar för kontot. Där någonstans i mittenmenyn tror jag det är, där du för övrigt ställer in vidarebefordning av mail också, där under ska du klicka för radioknappen för IMAP. Gör det och spara sen.

Din mailklient ska du sedan ställa in för att kunna köra mot GMail. Såvitt jag vet (jag gör iaf alltid så här) så kräver Gmail SSL, i SeaMonkey så bara klickar du för SSL så fixar SeaMonkey med portarna så att de blir rätt. Annars har jag för mig att SMTP på SSL är på port 465, medan IMAP på SSL är på port 993. IMAP-adressen till GMail är "imap.gmail.com" och SMTP-adressen är, ja rätt gissat, "smtp.gmail.com".

Ja, det är lite svårt att förklara inställningen i klienten eftersom 1) jag vet inte vad du ska ha för klient och 2) det är svårt helt enkelt eftersom man ska beskriva en grafisk miljö rent textuellt.

Det går i alla fall alldeles utmärkt att köra mot flera olika mailkonton från såväl Outlook som SeaMonkey, dock föredrar jag själv SeaMoney...

Lycka till!
Citera
2010-11-19, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yussuf
Frågan är lite otydligt ställd, men jag ska förska besvara det som jag tror att du frågar om.

Frågan är faktiskt otroligt tydligt ställd, redan i rubriken.
Han vill ha sin mail från flera olika gmail-konton till mailklienten Mail (vi är i Mac-sektionen nu).

TS: Det är bara gå in i inställningarna i Mail (cmd+,), klicka på accounts, klicka på plusset nere i vänstra hörnet och sen logga in på det nya kontot (som då är en av dina befintliga mailkonton). Efter det är det väldigt självförklarande, allt du behöver välja egentligen är POP/IMAP, välj det senare. Lycka till.
Citera
2010-11-20, 02:09
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiktorPucci
(vi är i Mac-sektionen nu).

Ja, j-klar. Nästa gång ska jag kolla lite extra när jag bara plockar upp ett inlägg från sidomenyn. Sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in