2004-07-08, 09:44
Medlem
Bingolikets avatar
Skall byta från Telias 0.5 ADSL till deras 2.0Undrar om det finns något bra program att kolla med så att man inte blir lurad?Undrar även om modemet måste bytas?Det är deras första modell Alcatell 1000 ADSL.Telia påstår att det ska fungera med 2.0 men jag tvivlar.Har även en router Netgear rt 614 som kanske blir en bromskloss?
Citera
2004-07-08, 10:13
Medlem
xatrixs avatar
Sök på forumet. En väldigt ofta ställd fråga.

Trots din lathet så rekommenderar jag tptest eller en nedladdning av en valfri stor fil från sunet.
Citera
2004-07-08, 10:25
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix

Trots din lathet så rekommenderar jag tptest eller en nedladdning av en valfri stor fil från sunet.
Tackar Men jag frågade även om andra saker så därför i en egen tråd.
Citera
2004-07-08, 11:43
Medlem
skinners avatar
Citat:

tptest är definitivt inte att lita på, ger helt bisarra värden. sunet är det som gäller, t.ex. http://ftp.sunet.se/pub/tv+movies/wa.../frwarrior.mpg (78 Meg)
Citera
2004-07-08, 12:45
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner
tptest är definitivt inte att lita på, ger helt bisarra värden. sunet är det som gäller, t.ex. http://ftp.sunet.se/pub/tv+movies/wa.../frwarrior.mpg (78 Meg)
Har aldrig haft problem med tptest. Har inte testat nya v3 så hemskt jättemycket. Tidigare versionen var tillförlitlig iaf.
Citera
2004-07-08, 13:17
Medlem
skinners avatar
Citat:
Har aldrig haft problem med tptest. Har inte testat nya v3 så hemskt jättemycket. Tidigare versionen var tillförlitlig iaf.

vet egentligen inte vlken version jag menar, men det blev inga bra resultat, mycket pga att deras "testserver" var överbelastad. dom gick tom., om jag inte mins fel, ut med ett meddelande på deras sida om detta.

när jag jobbade på upc fick vi rätt mycket samtal om att anslutningen inte höll vad den lovade enligt tp test. när man sedan kollade den så var det helt i sin ordning. detta var iofs för lite mer än ett halvår sedan, dom kan ju kanske ha fixat det under den tiden
Citera
2004-07-08, 13:44
Medlem
xatrixs avatar
Antalet testservrar har utökats stadigt så nu borde alla operatörer ha en eller t o m flera som deras specifika användare kan använda.
Tyvärr är det mycket SBS hos "vanligt" folk som direkt skriker till då nätet inte håller vad det utlovar.
Citera
2004-07-08, 13:48
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner

TPtest version 3.xx är tillförlitligt, version 4.xx är det sämre med.

Och att mäta överföringshastighet mot en ftp-server är ju inte ett speciellt bra sätt med tanke på att belastningen på servern är den avgörande faktorn för att ge ett rättvisande resultat. Och att sedan som du föreslår att man använder en web-klient till nedladdning från en ftp-server är ju heller inte speciellt lyckat. Envisas man med att testa mot ftp-server kan man väl iaf använda en ftp-klient som ju är gjord för filöverföring vilket knappast är Internet Explorers starka sida

EDIT: Testade din länk med webklient, fick ungefär 200k/sec långsamma nedladdning jämfört med normal hastighet från ftp-server.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in