2008-02-09, 17:53
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Hur tänker de då, att HCl kommer stanna i föreningen som komplexsalt? Det är klart att all HCl dunstar bort när TATP torkar. Citronsyra är kanske vattenlösligt men varför skölja sitt TATP och förlora stearaterna från väteperoxiden?

Grejen kan väl vara den att så länge det finns lite vatten kvar så kan det finnas lite syra kvar. Finns det syra kvar blir produkten ostabil. Vilket kan betyda att en TATP sats gjord med HCl kanske behöver vara helt torr innan man kan använda den, om man vill vara på den säkra sidan.

Men visst fungerar det med HCl, men om man vill eliminera en möjlig extra risk så kan man använda citronsyra istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
I ett avsnitt av brainiac så använde dem acetonperoxid för att spränga en gammal klocka. Hur gjorde dem för att behandla ämnet? Det måste ju ha varit utbildade pyrotekniker som utförde det.
Hur dom handskades med ämnet utan att skada sig menar du?

Om man känner till ämnets natur, vet exakt var riskmomenten finns och inte håller på med förstora satser så går det att hanskas med det. Men om man håller på med det ofta är det lätt hänt att man kan bli lite oförsiktig och inte riktigt tänker på alla moment så noga i och med att "det har gått bra alla andra gånger". Man skall inte underskatta TATP.
Senast redigerad av HOkk 2008-02-09 kl. 18:03.
Citera
2008-02-09, 18:26
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
I ett avsnitt av brainiac så använde dem acetonperoxid för att spränga en gammal klocka. Hur gjorde dem för att behandla ämnet? Det måste ju ha varit utbildade pyrotekniker som utförde det.
Skulle egentligen inte förvåna mig om dom använde nåt annat och sa att det var AP, dom har gjort liknande saker förr.
Citera
2008-02-09, 18:36
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Grejen kan väl vara den att så länge det finns lite vatten kvar så kan det finnas lite syra kvar. Finns det syra kvar blir produkten ostabil. Vilket kan betyda att en TATP sats gjord med HCl kanske behöver vara helt torr innan man kan använda den, om man vill vara på den säkra sidan.

Men visst fungerar det med HCl, men om man vill eliminera en möjlig extra risk så kan man använda citronsyra istället.
Jag håller inte alls med. Att torka sin TATP helt torr innan man använder den är inga problem, mörkt tort och rumsvarmt så går det fint. Att använda citronsyra bör inte alls vara säkrare, den dunstar aldrig bort vilket lämnars syrarester och om man försöker skölja bort den så blir man av med stearater vilket också leder till en ostabilare produkt.
Citera
2008-02-09, 19:10
Medlem
Cynisks avatar
Citat:

Tvivlar på att de verkligen hade TATP överhuvudtaget. Igår sprängde de en husvagn med blp och man såg tydligt hur de sköt upp extra effekter vid sidan om med en mörsare.(för att, helt uppenbart, få en spektakulärare smäll)

Pålitliga är de ju inte heller. Igår pratade de även om att ANFO var känsligt och gjort på matolja
Citera
2008-02-09, 19:12
Medlem
Citat:
Klart det var utbildade pyrotekniker. Det har de ju alltid. Dock verkar det vara sällan de använder ämnet som de pratar om. För det mesta är det ju bara vanliga bensinmörsare man ser när de spränger. Oavsätt vad de säger att der är. Kollar man noga kan man ofta se mörsaren... De brukar ju slänga i en näve röda stjärnor till drivladdningen också för extra effekt.
Citera
2008-02-09, 21:59
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Att använda citronsyra bör inte alls vara säkrare, den dunstar aldrig bort vilket lämnars syrarester och om man försöker skölja bort den så blir man av med stearater vilket också leder till en ostabilare produkt.
Jaha du menar att man inte skall tvätta sin produkt överhuvudtaget, utan bara filtrera och torka? I så fall är ju HCl att föredra, förutsatt att man verkligen är säker på att ens TCAP är helt torrt innan man använder det. Bildas det stearater i samband med TCAP syntesen? Eller finns de med som tillsats i väteperoxiden?
Citera
2008-02-11, 14:04
Medlem
Naturvetarens avatar
Ja jag menar att man bara ska filtrera och torka sin TATP. Det finns flera stabiliseringsämnen till väteperoxid, vanliga är acetanilid, organiska fosforsyraderivat och stearater. Dessa vill man inte skölja bort eftersom de kan ge en något lite stabilare produkt.
Citera
2008-02-11, 18:28
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Klart det var utbildade pyrotekniker. Det har de ju alltid. Dock verkar det vara sällan de använder ämnet som de pratar om. För det mesta är det ju bara vanliga bensinmörsare man ser när de spränger. Oavsätt vad de säger att der är. Kollar man noga kan man ofta se mörsaren... De brukar ju slänga i en näve röda stjärnor till drivladdningen också för extra effekt.

Brainiac är ur vetenskaplig synvinkel helt värdelöst vilket konstaterats ett otal gånger härinne.

De spränger en husvagn med propangas, och berättarrösten berättar att det "inte är en explosion utan bara expanderande gaser". Ja, vad kan en explosion tänkas vara?

Mög.

Citera
2008-02-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Brainiac är ur vetenskaplig synvinkel helt värdelöst vilket konstaterats ett otal gånger härinne.

De spränger en husvagn med propangas, och berättarrösten berättar att det "inte är en explosion utan bara expanderande gaser". Ja, vad kan en explosion tänkas vara?

Mög.

Ur en pyroteknisk synvinkel kan jag hålla med dig men om man kollar på en del rent fysikaliska experiment så illustrerar de på ett underhållande sätt grundläggande fysikaliska principer.
Sen är ju en exploderade husvagn alltid kul att titta på men det är en annan femma ^_^
Citera
2008-02-15, 22:45
Medlem
NudasVeritass avatar
Jag testade att framställa några gram TATP av ren nyfikenhet och för att prova det lite. Blev dock ganska skakis när jag filtrerat ut överskottsvätskan och såg mängden. Iofs inte speciellt mycket, kanske 5-6 gram. Jag tog ca 0.5 gram och testade att tända på det (i vått tillstånd).. POFF!

Jag insåg då och där att detta är ingenting jag vill ha liggandes i torrt tillstånd någonstans, så resterande löste jag upp i aceton. Nu till några frågor:

- Ska man egentligen vänta tills TATPen har torkat innan man löser upp det i aceton för förvaringssyfte?

- När jag löste upp den fortfarande våta TATPen i aceton, så blev det en helt transparent vätska, dvs inga kristaller syntes till. Använde jag då för mycket aceton eller ska det vara såhär?

Citera
2008-02-15, 22:52
Medlem
Naturvetarens avatar
- Man ska absolut inte förvara det, varför gör du det?

- Om du löser upp det ska det givetvis inte vara några kristaller men det gör det inte säkert, om du nu har skruvlock på så är det mycket möjligt att det bildas kristaller i skrulocket som smäller när du skruvar av locket.
Citera
2008-02-15, 22:53
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NudasVeritas
Jag testade att framställa några gram TATP av ren nyfikenhet och för att prova det lite. Blev dock ganska skakis när jag filtrerat ut överskottsvätskan och såg mängden. Iofs inte speciellt mycket, kanske 5-6 gram. Jag tog ca 0.5 gram och testade att tända på det (i vått tillstånd).. POFF!

Jag insåg då och där att detta är ingenting jag vill ha liggandes i torrt tillstånd någonstans, så resterande löste jag upp i aceton. Nu till några frågor:

- Ska man egentligen vänta tills TATPen har torkat innan man löser upp det i aceton för förvaringssyfte?

- När jag löste upp den fortfarande våta TATPen i aceton, så blev det en helt transparent vätska, dvs inga kristaller syntes till. Använde jag då för mycket aceton eller ska det vara såhär?

Köp en engångsgrill och gå nu ut på gården och tänd den. Sedan när det brinner som bäst häller du ut all aceton på den. Då kommer det brinna upp utan att du behöver oroa dig för en smäll eller liknande. burken behöver du bara skölja ur sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in