En mumsig stuvning som enligt historien kom till efter en bjudning på nån ambassad i Kina då det strulade med ingredienserna. Kocken tog det som fanns tillgängligt o lagade till en gryta på det. Efter middagen kom bosse in o berättade att alla gästerna tyckt maten va god o frågade vad det bestod av. Kocken svarade typ "Cho sue" eller nåt liknande som tydligen betyder typ "lite av varje".
P.s Alla likheter och kopplingar mellan maträttens namn och mitt namn förnekas bestämt.
En mumsig stuvning som enligt historien kom till efter en bjudning på nån ambassad i Kina då det strulade med ingredienserna. Kocken tog det som fanns tillgängligt o lagade till en gryta på det. Efter middagen kom bosse in o berättade att alla gästerna tyckt maten va god o frågade vad det bestod av. Kocken svarade typ "Cho sue" eller nåt liknande som tydligen betyder typ "lite av varje".
P.s Alla likheter och kopplingar mellan maträttens namn och mitt namn förnekas bestämt.
Jag säger bara: OMFG
Ska pröva den.. kände min tvungen att fråga när jag fick reda på att det var en maträtt (har också hört soad-låten)
Har själv käkat ett antal olika varianter av chop suey.
Här kommer ett av dessa.
Går givetvis att variera i många olika riktningar.
Byt grönsaker tex.
Asiatisk pytt är väl vad som ligger närmast.
Chop Suey.
2 tsk majsmjöl
2 msk sojasås
1 msk torr sherry
2 msk olja
1 tsk sesamolja
1 selleristjälk, skuren i tunna bitar
1 grön paprika, urkärnad och skuren i tunna korta strimlor
1/2 lök, tunt skivad
350 g böngroddar
ev. kyckling, räkor, eller kött
Om tex. kyckling ska ingå woka detta före grönsakerna.
Rör ut majsmjölet i sojasås, sherry och 2 matskedar vatten och ställ åt sidan.
Hetta upp båda oljorna och woka selleri, paprika och lök i 5 minuter. Grönsakerna ska vara lättkokta och inte för mjuka. Blanda ner böngroddarna och woka i en minut.
Skaka om redningen, häll ner den och låt såsen koka upp under omrörning. Koka i 2 minuter under omrörning och servera genast med ris.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!