Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-17, 18:59
  #1
Medlem
MarioForPresidents avatar
Tänkte tillägna en tråd till denna spelserie som jag just fått upp ögonen för allt mer på senare tid. Jag ser mig inte som någon mästare på spel trots att jag spelat i över 20 år, och allt som oftast brukar jag ge upp när jag tvingas repetera ett moment för många gånger, att spela igenom en modern FPS på högsta svårighetsgraden är närmast otänkbart för min del, liksom i de flesta andra spel.

Men så finns det spel som lockar fram lite jävlar anamma i mig, envishet nog att åtminstone ta mig igenom dem. Och det är spelen av den gamla skolan. Det är de äldre Castlevania-delarna och nu senast serien nämnd i rubriken. Jag dör och dör och dör, repeterar, repeterar, gör om och gör rätt, gör små framsteg och sen dör jag igen. Super Ghouls 'n Ghosts var en rejäl utmaning jämfört med vad jag brukar spela, särskilt på högsta svårighetsgraden. Men Ghosts 'n Goblins på NES var nog värre. En speedrun av spelet på youtube tar ungefär 22 minuter i anspråk, jag ägnade säkert tio timmar effektivt nötande, skrikande och gråtande innan jag kom igenom. Det gick liksom inte ens på en sittning, fick låta NES-konsollen stå igång ett par dagar medan jag samlade mig för att ge mig på det igen.

Jag antar att det är det beryktat höga motståndet som lockar spelare till serien, eftersom den rent generellt konsekvent upprätthåller en ganska hög svårighetsgrad i de flesta delar som jag förstår det. Men för min del är det även grafiken, musiken och fiendeuppbådet som faller mig i smaken.
Det är en spökhistoria med glimten i ögat, återberättad i snygga miljöer liksom.

Om någon som inte spelat det är nyfiken på att prova, finns en uppsminkad liten flash-version här:

http://www.classicgamesarcade.com/ga...n-Goblins.html

Nu till frågeställningarna för att uppmuntra till lite trådsvar också:

Vilken del är din favorit i serien, och varför? Jag har bara spelat igenom GnG till NES, Super GnG på SNES och så en liten portabel version med undertiteln "Gold Knights" på Iphone än så länge, men ett ex av GnG till Mega Drive är beställt och på intågande vilken dag som helst. Riktigt sugen på det, någon vidhöll att det var hans favorit i serien, är det någon som instämmer?

Hur ser dina barndomsminnen ut? Satt du liksom jag också med ett par kompisar och turades om, för att så småningom erkänna er besegrade redan på första banan?

Vilka passager var värst? I GnG till NES var det nog bana 2 och 3 jag fick nöta allra hårdast första genomspelningen tror jag. Jättebebisarna som tål tio träffar vardera var inte att leka med. Inte heller de många gargoylerna man måste likvidera på andra delen av bana 3, plus en massa mystiska glitch-kills jag åkte på när jag väl kom fram till bossen....

I Super GnG hade jag nog mest problem på bana 3, att tajma in dubbelhopp utan air control mellan de små plattformarna i lavan krävde lite övning från min sida.

Varför är SNES och Mega Drive-versionerna så olika rent speltekniskt? I SNES-spelet finner jag att de flesta vapnen bortsett från dolkarna och armborstet är så mycket sämre att jag gör allt för att undvika att plocka upp dem. Svärdet i Super GnG platsar kanske på någon lista över sämsta vapen i spel, men i Mega Drive-versionen används det som ett vanligt svärd. Sedan har vi förstås det här med att kunna sparka stjärt i fyra riktningar. Det går i Mega Drive-versionen, men inte i SNES-versionen. Dubbelhoppet finns på SNES, men inte på Mega Drive.

Vad tycker ni om seriens utveckling i allmänhet? Jag spelar inte mycket på portabla konsoller utan avnjuter helst också retrospel på stor skärm. Det här Gold Knights jag köpte till Iphone är dessutom på tok för lätt då man tål fyra-fem träffar istället för seriens traditionella två. Visst finns ett så kallat "Boxers Mode" där man endast tål en träff eftersom man aldrig har någon rustning, men jag tycker ändå att man inte bör flirta med publiken som inte gillar utmaningar i serien. Sedan tycker jag inte heller 3D-grafik tillför särskilt mycket i en sidoscrollare om den inte är vansinnigt snygg, och det är den inte här... Ser på sin höjd ut som ett PS1-spel.

Sedan skall väl alla som vill få skryta om sina prestationer inom serien också! Är det någon av er som klarat ett GnG utan att få Game Over-skärm upptryckt i ansiktet, i så fall vilket?

Är det någon som klarat det utan att dö, kanske till och med utan att bli träffad? Jag vet att det finns YouTube-videos med sådant, men roligare läsa era berättelser. Och hur mycket tid och övning tog det i så fall att komma dit?

Själv har jag inget särskilt att skryta om tyvärr, annat än att jag faktiskt klarat NES och SNES-spelen hittills, svårt nog för mig. Man har ju oändliga credits i NES-versionen och det var tur det, för det var ungefär så många jag använde också.

Vilken är bästa spin-off? Demon's Crest, Gargoyle's Quest och Maximo lär alla vara exempel på spel relaterade till ursprungsserien, men rätta mig gärna om jag har fel, och gör tillägg om jag missat något.

Kuriosa / intresseklubben antecknar...

Noterade först nyligen att ordet "Ghost" på omslaget av NES-spelet skrivs i singular, medan det i menyn står "Ghosts". Någon som vet varför, och vilket som är det officiellt korrekta? Det sistnämnda låter ju mest vettigt, men man vet aldrig med spel vars textinnehåll innehåller minst två stavfel eller grammatiska fel per mening. "This story is happy end".
__________________
Senast redigerad av MarioForPresident 2010-11-17 kl. 19:51. Anledning: Felaktig rubrik
Citera
2010-11-17, 19:27
  #2
Medlem
Rorschachs avatar
Ghosts 'n Goblins en rikitg klassiker från C64 tiden, det man minns var att spelet var j-t svårt men j-t kul och bra musik (då tyckte jag det). Tur att det fanns cheat codes/hack för spelet

Tycker den här Ghosts 'n Goblins review sammanfattar spelet väldigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Om någon som inte spelat det är nyfiken på att prova, finns en uppsminkad liten flash-version här:

http://www.classicgamesarcade.com/ga...n-Goblins.html

Fungerar inte. Den här fungerar bättre: http://www.gameshot.org/?id=835
Citera
2010-11-17, 19:33
  #3
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Fungerar inte. Den här fungerar bättre: http://www.gameshot.org/?id=835

Okej, ja det är samma version som jag länkade till. Bara första banan finns än så länge, men det är ju inte alltför generöst med bara 1 credit

Fanns spelet på arkad i Sverige månne tro? Jag är 26 idag så jag var för liten för arkadhallarna på den tiden det var aktuellt i så fall.
Citera
2010-11-18, 15:05
  #4
Medlem
Glautzs avatar
En polare och jag bestämde oss för att försöka varva Super GnG utan att igentligen spelat det nångång innan. Det var ett helvete! Och det svåra är ju att hoppa, så minst hälften av alla gånger vi dog var för att vi hoppa antingen för långt eller för kort.
Men tillslut så klarade vi fram till slutet. Dödar bossen och sen:
Citera
2010-11-18, 15:30
  #5
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glautz
En polare och jag bestämde oss för att försöka varva Super GnG utan att igentligen spelat det nångång innan. Det var ett helvete! Och det svåra är ju att hoppa, så minst hälften av alla gånger vi dog var för att vi hoppa antingen för långt eller för kort.
Men tillslut så klarade vi fram till slutet. Dödar bossen och sen:

Hehe, ja, spelet är inte särskilt belönande om man klarat det bara en gång. Jag tror att alla spel i serien traditionsenligt måste spelas igenom två gånger. Att tvinga spelaren till en andra vända på samma banor med svårare och fler fiender är ju egentligen bara ett billigt knep för att förlänga spelets livslängd. En speedrun genom Ghost 'n goblins tar väl ca 10 minuter, även om vi vanliga dödliga får ägna timmar

Jag hade också problem med dubbelhoppandet som jag skrev, särskilt när man hoppade från pelare till pelare i lavan på bana 3. Lyckades jag komma förbi dem fick jag stryk av gargoylen som väntar på andra sidan några gånger.

Gav mig dock fan på att köra Super GnG på Professional 2 varv inkl Goddess bracelet, och det var inte helt utan problem naturligtvis... självdestruktivt beteende från min sida att spela det på det sättet.

Ifall du tänker försöka igen får du goddess bracelet genom att först skaffa dig gold armor och blå sköld ur kistorna, sen kommer någon av nästkommande kistor innehålla goddess bracelet... Det kan du göra redan på första banan, men goddess bracelet är som ett vanligt vapen så det gäller att inte råka plocka upp något annat sen för då måste man upprepa proceduren. Du visste säkert redan det här men ifall ifall
Citera
2010-11-18, 18:44
  #6
Medlem
Ghosts 'n Goblins till Super Grafx är bäst. Nästan arkadperfekt.
Citera
2010-11-19, 05:59
  #7
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe
Ghosts 'n Goblins till Super Grafx är bäst. Nästan arkadperfekt.

Nice

Någon som vet vilka samlingar spelen finns med på till olika konsoller? Funderade på att skaffa Capcom Generations till PS1 där någon del i serien fanns med.
Citera
2010-11-19, 08:34
  #8
Medlem
Glautzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Hehe, ja, spelet är inte särskilt belönande om man klarat det bara en gång. Jag tror att alla spel i serien traditionsenligt måste spelas igenom två gånger. Att tvinga spelaren till en andra vända på samma banor med svårare och fler fiender är ju egentligen bara ett billigt knep för att förlänga spelets livslängd. En speedrun genom Ghost 'n goblins tar väl ca 10 minuter, även om vi vanliga dödliga får ägna timmar

Jag hade också problem med dubbelhoppandet som jag skrev, särskilt när man hoppade från pelare till pelare i lavan på bana 3. Lyckades jag komma förbi dem fick jag stryk av gargoylen som väntar på andra sidan några gånger.

Gav mig dock fan på att köra Super GnG på Professional 2 varv inkl Goddess bracelet, och det var inte helt utan problem naturligtvis... självdestruktivt beteende från min sida att spela det på det sättet.

Ifall du tänker försöka igen får du goddess bracelet genom att först skaffa dig gold armor och blå sköld ur kistorna, sen kommer någon av nästkommande kistor innehålla goddess bracelet... Det kan du göra redan på första banan, men goddess bracelet är som ett vanligt vapen så det gäller att inte råka plocka upp något annat sen för då måste man upprepa proceduren. Du visste säkert redan det här men ifall ifall

Oh jävlar, 10min! Använder speedrunnern några buggar då eller är han bara väldigt bra?

Joo den där lavan kommer jag ihåg! Dog där så mycket att man kunde spela hela banan fram tills dess med stängda ögon haha .
Men det var nått mer ställe som jag kommer ihåg var ganska svårt att hoppa. Tror det var bana 2, typ vatten som spolade bort bitar av banan? Det var ett tag sen jag spelade hehe.

Kanske ska ta och försöka ge mig på det igen! Det är ju trots allt ett riktigt kul spel(när man inte vill döda det ).
Citera
2010-11-19, 17:14
  #9
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glautz
Oh jävlar, 10min! Använder speedrunnern några buggar då eller är han bara väldigt bra?

Både och skulle jag vilja säga, fast jag var inte helt sanningsenlig om man skall vara nogräknad, i videon jag såg klarar han det på 22:56 vilket alltså innebär två genomspelningar, så 11,5 minuter per varv då. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=aLTQRJXzwP0

Han glitchar förbi ett par våningar på bana 2 genom att ta skada på kråkan som kommer flygande och därmed studsar han upp ovanför muren och ned på utsidan. Det är nog det enda glitch-fusket jag minns från videon, även om han medvetet förlorar sin rustning vid ett par tillfällen för att kunna utnyttja ett par sekunders osårbarhet, men det är ju designat på det viset.

Ghost 'n goblins e ju helt enkelt ett väldigt kort spel egentligen, men som brukligt på den tiden döljer man det genom att göra det grymt svårt istället, så att det ändå tar evigheter för den som inte övat.
Som Shadowgate gör ungefär, i sin egen genre. Det har väl speedrunnats på runt 10-11 minuter det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Glautz
Joo den där lavan kommer jag ihåg! Dog där så mycket att man kunde spela hela banan fram tills dess med stängda ögon haha .
Men det var nått mer ställe som jag kommer ihåg var ganska svårt att hoppa. Tror det var bana 2, typ vatten som spolade bort bitar av banan? Det var ett tag sen jag spelade hehe.

Kanske ska ta och försöka ge mig på det igen! Det är ju trots allt ett riktigt kul spel(när man inte vill döda det )

Ja, andra delen av första banan av Super GnG tänker du nog på, när en våg sköljer bort vissa delar av banan, där skall man bara ha tur för att inte dö första gången man kommer dit och inte vet vad som gäller. Trial 'n error så det skriker om det.
Citera
2010-11-20, 18:11
  #10
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Nice

Någon som vet vilka samlingar spelen finns med på till olika konsoller? Funderade på att skaffa Capcom Generations till PS1 där någon del i serien fanns med.
Den japanska versionen av Capcom Generations 2 innehåller Ghosts 'n Goblins, Ghouls 'n Ghosts och Super Ghouls 'n Ghosts. Jag antar att det är samma spel som ingår i den europeiska utgåvan men här kom 1-4 tillsammans i en box.
Citera
2010-11-21, 00:14
  #11
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Den japanska versionen av Capcom Generations 2 innehåller Ghosts 'n Goblins, Ghouls 'n Ghosts och Super Ghouls 'n Ghosts. Jag antar att det är samma spel som ingår i den europeiska utgåvan men här kom 1-4 tillsammans i en box.

Hmm okej, intressant! Har du provat dessa versioner själv, är de trogna originalen eller moddade på något sätt?
Citera
2010-11-21, 00:46
  #12
Medlem
Det enda spelet jag har spelat i den serien är Super Ghouls 'n Ghosts, men det är även ett utav mina favoritspel till SNES. Min bakdel har blivit piskat så många gånger utav sin storslagna svårighet. Men det var inte bara ett jävligt svårt spel. Atmosfären var även väldigt unik (speciellt för sin tid), tycker till och med att vissa delar är lite äckliga än idag.

Grafiken är klockren och artworken är Capcoms bästa tycker jag, banorna är som tagna ur en hemsk mardröm. Musiken bidrog mycket till atmosfären samtidigt samtidigt som de hade många bra låter som var härliga att lyssna på.

Nu har det varit ett bra tag sedan jag spelade det senast, men har ändå har jag starka minnen ifrån det. Jag brukade sitta i timmar och spela det intensivt. Kom ihåg hur läskigt det kunde vara när man bara hade sina kalsonger och kämpade för sitt liv för att överleva några meter till med ny-utforskad mark. Underbart spel helt enkelt!

Har lyckats klara av spelet några gånger, men aldrig "helt" (dvs igen på svårt). Lite överdrivet fånigt då allt blir typ dubbelt så svårt. Antar att de hade ett gott skratt vid Capcom när de la in det.


Kommer förmodligen aldrig klara av det helt (eller?). Men SGnG har ändå ett stort plats i mitt hjärta.
__________________
Senast redigerad av KimmieX 2010-11-21 kl. 00:52.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback