2010-11-17, 18:59
#1
Tänkte tillägna en tråd till denna spelserie som jag just fått upp ögonen för allt mer på senare tid. Jag ser mig inte som någon mästare på spel trots att jag spelat i över 20 år, och allt som oftast brukar jag ge upp när jag tvingas repetera ett moment för många gånger, att spela igenom en modern FPS på högsta svårighetsgraden är närmast otänkbart för min del, liksom i de flesta andra spel.
Men så finns det spel som lockar fram lite jävlar anamma i mig, envishet nog att åtminstone ta mig igenom dem. Och det är spelen av den gamla skolan. Det är de äldre Castlevania-delarna och nu senast serien nämnd i rubriken. Jag dör och dör och dör, repeterar, repeterar, gör om och gör rätt, gör små framsteg och sen dör jag igen. Super Ghouls 'n Ghosts var en rejäl utmaning jämfört med vad jag brukar spela, särskilt på högsta svårighetsgraden. Men Ghosts 'n Goblins på NES var nog värre. En speedrun av spelet på youtube tar ungefär 22 minuter i anspråk, jag ägnade säkert tio timmar effektivt nötande, skrikande och gråtande innan jag kom igenom. Det gick liksom inte ens på en sittning, fick låta NES-konsollen stå igång ett par dagar medan jag samlade mig för att ge mig på det igen.
Jag antar att det är det beryktat höga motståndet som lockar spelare till serien, eftersom den rent generellt konsekvent upprätthåller en ganska hög svårighetsgrad i de flesta delar som jag förstår det. Men för min del är det även grafiken, musiken och fiendeuppbådet som faller mig i smaken.
Det är en spökhistoria med glimten i ögat, återberättad i snygga miljöer liksom.
Om någon som inte spelat det är nyfiken på att prova, finns en uppsminkad liten flash-version här:
http://www.classicgamesarcade.com/ga...n-Goblins.html
Nu till frågeställningarna för att uppmuntra till lite trådsvar också:
Vilken del är din favorit i serien, och varför? Jag har bara spelat igenom GnG till NES, Super GnG på SNES och så en liten portabel version med undertiteln "Gold Knights" på Iphone än så länge, men ett ex av GnG till Mega Drive är beställt och på intågande vilken dag som helst. Riktigt sugen på det, någon vidhöll att det var hans favorit i serien, är det någon som instämmer?
Hur ser dina barndomsminnen ut? Satt du liksom jag också med ett par kompisar och turades om, för att så småningom erkänna er besegrade redan på första banan?
Vilka passager var värst? I GnG till NES var det nog bana 2 och 3 jag fick nöta allra hårdast första genomspelningen tror jag. Jättebebisarna som tål tio träffar vardera var inte att leka med. Inte heller de många gargoylerna man måste likvidera på andra delen av bana 3, plus en massa mystiska glitch-kills jag åkte på när jag väl kom fram till bossen....
I Super GnG hade jag nog mest problem på bana 3, att tajma in dubbelhopp utan air control mellan de små plattformarna i lavan krävde lite övning från min sida.
Varför är SNES och Mega Drive-versionerna så olika rent speltekniskt? I SNES-spelet finner jag att de flesta vapnen bortsett från dolkarna och armborstet är så mycket sämre att jag gör allt för att undvika att plocka upp dem. Svärdet i Super GnG platsar kanske på någon lista över sämsta vapen i spel, men i Mega Drive-versionen används det som ett vanligt svärd. Sedan har vi förstås det här med att kunna sparka stjärt i fyra riktningar. Det går i Mega Drive-versionen, men inte i SNES-versionen. Dubbelhoppet finns på SNES, men inte på Mega Drive.
Vad tycker ni om seriens utveckling i allmänhet? Jag spelar inte mycket på portabla konsoller utan avnjuter helst också retrospel på stor skärm. Det här Gold Knights jag köpte till Iphone är dessutom på tok för lätt då man tål fyra-fem träffar istället för seriens traditionella två. Visst finns ett så kallat "Boxers Mode" där man endast tål en träff eftersom man aldrig har någon rustning, men jag tycker ändå att man inte bör flirta med publiken som inte gillar utmaningar i serien. Sedan tycker jag inte heller 3D-grafik tillför särskilt mycket i en sidoscrollare om den inte är vansinnigt snygg, och det är den inte här... Ser på sin höjd ut som ett PS1-spel.
Sedan skall väl alla som vill få skryta om sina prestationer inom serien också! Är det någon av er som klarat ett GnG utan att få Game Over-skärm upptryckt i ansiktet, i så fall vilket?
Är det någon som klarat det utan att dö, kanske till och med utan att bli träffad? Jag vet att det finns YouTube-videos med sådant, men roligare läsa era berättelser. Och hur mycket tid och övning tog det i så fall att komma dit?
Själv har jag inget särskilt att skryta om tyvärr, annat än att jag faktiskt klarat NES och SNES-spelen hittills, svårt nog för mig. Man har ju oändliga credits i NES-versionen och det var tur det, för det var ungefär så många jag använde också.
Vilken är bästa spin-off? Demon's Crest, Gargoyle's Quest och Maximo lär alla vara exempel på spel relaterade till ursprungsserien, men rätta mig gärna om jag har fel, och gör tillägg om jag missat något.
Kuriosa / intresseklubben antecknar...
Noterade först nyligen att ordet "Ghost" på omslaget av NES-spelet skrivs i singular, medan det i menyn står "Ghosts". Någon som vet varför, och vilket som är det officiellt korrekta? Det sistnämnda låter ju mest vettigt, men man vet aldrig med spel vars textinnehåll innehåller minst två stavfel eller grammatiska fel per mening. "This story is happy end".
Men så finns det spel som lockar fram lite jävlar anamma i mig, envishet nog att åtminstone ta mig igenom dem. Och det är spelen av den gamla skolan. Det är de äldre Castlevania-delarna och nu senast serien nämnd i rubriken. Jag dör och dör och dör, repeterar, repeterar, gör om och gör rätt, gör små framsteg och sen dör jag igen. Super Ghouls 'n Ghosts var en rejäl utmaning jämfört med vad jag brukar spela, särskilt på högsta svårighetsgraden. Men Ghosts 'n Goblins på NES var nog värre. En speedrun av spelet på youtube tar ungefär 22 minuter i anspråk, jag ägnade säkert tio timmar effektivt nötande, skrikande och gråtande innan jag kom igenom. Det gick liksom inte ens på en sittning, fick låta NES-konsollen stå igång ett par dagar medan jag samlade mig för att ge mig på det igen.
Jag antar att det är det beryktat höga motståndet som lockar spelare till serien, eftersom den rent generellt konsekvent upprätthåller en ganska hög svårighetsgrad i de flesta delar som jag förstår det. Men för min del är det även grafiken, musiken och fiendeuppbådet som faller mig i smaken.
Det är en spökhistoria med glimten i ögat, återberättad i snygga miljöer liksom.
Om någon som inte spelat det är nyfiken på att prova, finns en uppsminkad liten flash-version här:
http://www.classicgamesarcade.com/ga...n-Goblins.html
Nu till frågeställningarna för att uppmuntra till lite trådsvar också:
Vilken del är din favorit i serien, och varför? Jag har bara spelat igenom GnG till NES, Super GnG på SNES och så en liten portabel version med undertiteln "Gold Knights" på Iphone än så länge, men ett ex av GnG till Mega Drive är beställt och på intågande vilken dag som helst. Riktigt sugen på det, någon vidhöll att det var hans favorit i serien, är det någon som instämmer?
Hur ser dina barndomsminnen ut? Satt du liksom jag också med ett par kompisar och turades om, för att så småningom erkänna er besegrade redan på första banan?
Vilka passager var värst? I GnG till NES var det nog bana 2 och 3 jag fick nöta allra hårdast första genomspelningen tror jag. Jättebebisarna som tål tio träffar vardera var inte att leka med. Inte heller de många gargoylerna man måste likvidera på andra delen av bana 3, plus en massa mystiska glitch-kills jag åkte på när jag väl kom fram till bossen....
I Super GnG hade jag nog mest problem på bana 3, att tajma in dubbelhopp utan air control mellan de små plattformarna i lavan krävde lite övning från min sida.
Varför är SNES och Mega Drive-versionerna så olika rent speltekniskt? I SNES-spelet finner jag att de flesta vapnen bortsett från dolkarna och armborstet är så mycket sämre att jag gör allt för att undvika att plocka upp dem. Svärdet i Super GnG platsar kanske på någon lista över sämsta vapen i spel, men i Mega Drive-versionen används det som ett vanligt svärd. Sedan har vi förstås det här med att kunna sparka stjärt i fyra riktningar. Det går i Mega Drive-versionen, men inte i SNES-versionen. Dubbelhoppet finns på SNES, men inte på Mega Drive.
Vad tycker ni om seriens utveckling i allmänhet? Jag spelar inte mycket på portabla konsoller utan avnjuter helst också retrospel på stor skärm. Det här Gold Knights jag köpte till Iphone är dessutom på tok för lätt då man tål fyra-fem träffar istället för seriens traditionella två. Visst finns ett så kallat "Boxers Mode" där man endast tål en träff eftersom man aldrig har någon rustning, men jag tycker ändå att man inte bör flirta med publiken som inte gillar utmaningar i serien. Sedan tycker jag inte heller 3D-grafik tillför särskilt mycket i en sidoscrollare om den inte är vansinnigt snygg, och det är den inte här... Ser på sin höjd ut som ett PS1-spel.
Sedan skall väl alla som vill få skryta om sina prestationer inom serien också! Är det någon av er som klarat ett GnG utan att få Game Over-skärm upptryckt i ansiktet, i så fall vilket?
Är det någon som klarat det utan att dö, kanske till och med utan att bli träffad? Jag vet att det finns YouTube-videos med sådant, men roligare läsa era berättelser. Och hur mycket tid och övning tog det i så fall att komma dit?
Själv har jag inget särskilt att skryta om tyvärr, annat än att jag faktiskt klarat NES och SNES-spelen hittills, svårt nog för mig. Man har ju oändliga credits i NES-versionen och det var tur det, för det var ungefär så många jag använde också.
Vilken är bästa spin-off? Demon's Crest, Gargoyle's Quest och Maximo lär alla vara exempel på spel relaterade till ursprungsserien, men rätta mig gärna om jag har fel, och gör tillägg om jag missat något.
Kuriosa / intresseklubben antecknar...
Noterade först nyligen att ordet "Ghost" på omslaget av NES-spelet skrivs i singular, medan det i menyn står "Ghosts". Någon som vet varför, och vilket som är det officiellt korrekta? Det sistnämnda låter ju mest vettigt, men man vet aldrig med spel vars textinnehåll innehåller minst två stavfel eller grammatiska fel per mening. "This story is happy end".
__________________
Senast redigerad av MarioForPresident 2010-11-17 kl. 19:51. Anledning: Felaktig rubrik
Senast redigerad av MarioForPresident 2010-11-17 kl. 19:51. Anledning: Felaktig rubrik