Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-17, 11:52
  #1
Medlem
aminos avatar
Bakgrund: Jag har bott ihop med min flickvän i snart 4 månader. Innan vi flyttade ihop bodde hon hemma hos sina föräldrar. Hon är yngsta barnet av två, är lite bortskämd som alla minstingar är.
Jag är inte speciellt social av mig och jag gillar inte träffa människor. Dock är jag socialt kompetent, välklädd och i allmänhet en "bra" kille.

Nu fyller jag år och hennes föräldrar skickade mig ett sms vardera för att gratulera mig på min födelsedag. I ett av smsn (från mamman) så säger de att när de kommer ifrån sin semester vill de bjuda oss på middag i äran av min födelsedag. För det första tycker jag det är både obekvämt och konstigt att hennes föräldrar skickar mig sms. För jag inte har någon direktkontakt med dem, jag hade inte ens farsans nummer på telefonen. Jag ser detta som ett socialt tvång som jag förmodligen inte kan undkomma ifrån.

Tror ni att svärföräldrar kan vara så "manipulativa" att de använder min födelsedag för att få träffa sin yngsta dotter igen?

Edit: Med "manipulation" så menar jag inte en negativ bemärkelse, men jag kunde inte hitta någon annat passande ord.
__________________
Senast redigerad av amino 2010-11-17 kl. 12:06.
Citera
2010-11-17, 11:55
  #2
Medlem
kimmelimms avatar
Dom försöker väl vara snälla mot dig för du fyller år, du är ju trots allt en i familjen nu!
Citera
2010-11-17, 11:55
  #3
Medlem
Sombreromannens avatar
Kan det inte bara vara så att de vill träffa dig, och lära känna dig?
Trots allt så är det ju du som är tillsammans med henne.
Fall jag skulle haft en dotter, skulle jag absolut velat lära känna personen hon är tillsammans med och se vad han är för typ.
Citera
2010-11-17, 12:05
  #4
Medlem
aminos avatar
Att se mig som en av familjen förstår jag inte riktigt. Då jag inte ser dom som min familj, varför skulle de se mig som en av deras....

Jag ska väl tillägga att jag bor i hennes hemland (inom Europa men utanför Sverige) och vi bodde hemma hos hennes föräldrar i 1,5 månad innan vi fick vår lägenhet. Jag tror de lärde känna mig under den tiden.
__________________
Senast redigerad av amino 2010-11-17 kl. 12:10.
Citera
2010-11-17, 12:14
  #5
Moderator
najass avatar
Men jösses, du kan väl inte mena att det skulle vara konstigt att dina svärföräldrar vill bjuda er på middag? Hade min dotters sambo fyllt år hade jag inte tyckt det var underligt om vi bjöd dem på middag. Det är nog hyfsat normalt att folk umgås lite då och då med sina svärsöner
Citera
2010-11-17, 12:23
  #6
Medlem
lillamy75s avatar
Jag har nog med kontakt med min svärmor än vad min man har med henne.

Har du förklarat för din flickvän att du känner dig obekväm med detta ?

men som tidigare "talare" jag tror att du helt enkelt är en av familjen nu och om dom märkt av
att du inte vill träffa dom så är ju din födelsedag ett ypperligt tillfälle att bjuda in er.

Jag tycker ni ska gå på middagen och ha det trevligt!
Citera
2010-11-17, 12:24
  #7
Medlem
aminos avatar
Jag tycker att hennes föräldrar är snälla och trevliga personer men jag anser mig ha bättre saker för mig än att umgås med dem. Om de försöker vara snälla är det en björnstjänst de gör då jag vill bli lämnad ifred.

Det finns väl knappast något sätt jag kan undkomma denna inbjudan då den är öppen och har inget fast datum eller tid.. ?
Citera
2010-11-17, 12:29
  #8
Medlem
lillamy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amino
Jag tycker att hennes föräldrar är snälla och trevliga personer men jag anser mig ha bättre saker för mig än att umgås med dem. Om de försöker vara snälla är det en björnstjänst de gör då jag vill bli lämnad ifred.

Det finns väl knappast något sätt jag kan undkomma denna inbjudan då den är öppen och har inget fast datum eller tid.. ?


Prata med din flickvän och förklara att du absolut inte vill gå dit, därefter får du ju ta det med dina svärföräldrar. Men i ett förhållande måste man ibland göra saker "bara för" husfridens skull.

Men säg att du inte vill och att din tjej kan gå dit själv, då hindrar du ju inte något umgänge dem sins emellan.
Citera
2010-11-17, 12:31
  #9
Medlem
aminos avatar
lillamy75
Citat:
men som tidigare "talare" jag tror att du helt enkelt är en av familjen nu och om dom märkt av
att du inte vill träffa dom så är ju din födelsedag ett ypperligt tillfälle att bjuda in er.

Men om de märkt av att jag inte vill träffa dem kan de inte då bara lämna mig ifred...

najas
Citat:
Men jösses, du kan väl inte mena att det skulle vara konstigt att dina svärföräldrar vill bjuda er på middag? Hade min dotters sambo fyllt år hade jag inte tyckt det var underligt om vi bjöd dem på middag.Det är nog hyfsat normalt att folk umgås lite då och då med sina svärsöner

Okej, då är det en normal företeelse. Eftersom jag själv är motig till att träffa folk som inte är i direktkontakt med mig så kändes det konstigt. Jag tänkte ifrån ett biologiskt perspektiv, att om man vill träffa sitt eget blod måste man acceptera allting runtomkring.
Citera
2010-11-17, 12:33
  #10
Medlem
aminos avatar
lillamy75
Citat:
Men i ett förhållande måste man ibland göra saker "bara för" husfridens skull.

Där sade du dagens sanning.
Citera
2010-11-17, 12:39
  #11
Medlem
lillamy75s avatar
[quote=amino]lillamy75

Men om de märkt av att jag inte vill träffa dem kan de inte då bara lämna mig ifred...

Det kommer dom ha väldigt svårt att göra då du är sambo med deras dotter, men jag förstår för min man är inte heller alltid så intresserad av att äta middag hos mina päron men då går jag bara dit själv de gångerna.
Citera
2010-11-17, 12:41
  #12
Medlem
lillamy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amino
lillamy75

Där sade du dagens sanning.

Precis, och om det gör din flickvän glad så varför inte ? Hon gör säkert saker som hon inte riktigt har lust med för att göra dig glad ibland också.

Du behöver ju inte vara bästis med dom utan bara träffas någon gång ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback