Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 20:36
  #457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Gick med mitt knä idag och ville ha röntgen har ätit Alvedon och Ipren i 2 månader, läkar****** knackade på knät och kollade mina reflexer i 15s och skickade hem mig med" Du kan prova att äta full dos ipren och panodil i 14 dagar!



Jag protesterade och sa att jag gjort det i flera månader, det gav hon blanka fan i!


URSINNIG!

Jobbat från jag var 18 är 39 idag!
Läkaren gjorde kanske rätt, eller läkaren gjorde fel. Om du knaprat i ett par månader kanske du kan stå ut med att knapra ett par veckor till.

Röntgen ("slätröntgen") visar framförallt skelettskador ("sksk"); man kan se ev utgjutningar, t ex tecken på infektioner i mjukvävnad eller vätsekutträden, blod osv. Är det ingen klinisk misstanke om skelettskada så är det i princip MR som gäller, om det finns klinisk anledning att misstänka någon förklarande mjukvävnadsskada. I ditt fall verkar det inte ha väckt en sån misstanke. Oftast har läkaren rätt. Och din utredningsgång kanske inte har slutförts härmed. En rationell vård kan inte lösa alla gåtor på första träffen, man måste följa en rimlighetsbedömning, en algoritm; pröva och ompröva, ta nästa steg osv.
Citera
2017-04-19, 20:42
  #458
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Läkaren gjorde kanske rätt, eller läkaren gjorde fel. Om du knaprat i ett par månader kanske du kan stå ut med att knapra ett par veckor till.

Röntgen ("slätröntgen") visar framförallt skelettskador ("sksk"); man kan se ev utgjutningar, t ex tecken på infektioner i mjukvävnad eller vätsekutträden, blod osv. Är det ingen klinisk misstanke om skelettskada så är det i princip MR som gäller, om det finns klinisk anledning att misstänka någon förklarande mjukvävnadsskada. I ditt fall verkar det inte ha väckt en sån misstanke. Oftast har läkaren rätt. Och din utredningsgång kanske inte har slutförts härmed. En rationell vård kan inte lösa alla gåtor på första träffen, man måste följa en rimlighetsbedömning, en algoritm; pröva och ompröva, ta nästa steg osv.


Eh jaa jag har fått gå på kryckor i 2 veckor vilket jag inte kan göra på min arbetsplats, ändå föreslår hon Panodil! Och jobba i morgon!
Citera
2017-04-19, 21:35
  #459
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Gick med mitt knä idag och ville ha röntgen har ätit Alvedon och Ipren i 2 månader, läkar****** knackade på knät och kollade mina reflexer i 15s och skickade hem mig med" Du kan prova att äta full dos ipren och panodil i 14 dagar!



Jag protesterade och sa att jag gjort det i flera månader, det gav hon blanka fan i!


URSINNIG!

Jobbat från jag var 18 är 39 idag!

Du har fel attityd, du kan inte "beställa" en röntgen bara för att du vill.
Gå till jobbet och bit ihop.
Citera
2017-04-20, 18:28
  #460
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Du har fel attityd, du kan inte "beställa" en röntgen bara för att du vill.
Gå till jobbet och bit ihop.

Men jag kan beställa ett mord på någon om jag vill!
Citera
2017-04-20, 20:53
  #461
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tro vad du vill men svensk sjukvård är högt rankat inom alla områden utom tillgänglighet. Har inte möjlighet hitta referenser just nu men det är åtminstone bättre än ditt vilda gissande.


Lär dig skillnaden på BRA SJUKVÅRD och BRA SJUKVÅRDSSYSTEM eller trodde du på fullt allvar att man enbart tittar på resultatet av operationer och den skattesubventionerade prislappen?

http://www.healthpowerhouse.com/file...016_report.pdf

2016 plats 12.
2000 top 3.


Vart är dina referenser? Så tröttsamt att lyssna på alla lögner om hur fantastiskt allt är när det i själva verket är åt helvete inom varenda myndighet i det här landet.
Citera
2017-04-20, 22:12
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Lär dig skillnaden på BRA SJUKVÅRD och BRA SJUKVÅRDSSYSTEM eller trodde du på fullt allvar att man enbart tittar på resultatet av operationer och den skattesubventionerade prislappen?

http://www.healthpowerhouse.com/file...016_report.pdf

2016 plats 12.
2000 top 3.


Vart är dina referenser? Så tröttsamt att lyssna på alla lögner om hur fantastiskt allt är när det i själva verket är åt helvete inom varenda myndighet i det här landet.

Fast artikeln bekräftar faktiskt det jag sa, att det är tillgängligheten som är problemet, inte den tekniska kompetensen.

Citerar:

Citat:
The Swedish score for technically excellent healthcare services is, as ever, dragged
down by the seemingly never-ending story of access/waiting time problems, in spite of national efforts such as Vårdgaranti(National Guaranteed Access to Healthcare); in 2016, Sweden drops back to 12th place with 786 points, which were enough for 10th place a year ago. Like most points lost (125 points less than Belgium or Switzerland) is on Accessibility, where Sweden, Ireland and Poland have the lowest score among the 35
countries.

Här är mitt inlägg igen:

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tro vad du vill men svensk sjukvård är högt rankat inom alla områden utom tillgänglighet. Har inte möjlighet hitta referenser just nu men det är åtminstone bättre än ditt vilda gissande.

Hade Sverige haft samma tillgänglighet som Belgien eller Schweiz så hade vi varit rankat näst bäst.
Citera
2017-04-20, 22:20
  #463
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Fast artikeln bekräftar faktiskt det jag sa, att det är tillgängligheten som är problemet, inte den tekniska kompetensen.

Citerar:



Här är mitt inlägg igen:



Hade Sverige haft samma tillgänglighet som Belgien eller Schweiz så hade vi varit rankat näst bäst.

OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM OM

Sverige haft samma tillgänglighet ja och eftersom vi inte har det så har du fel. Du kan inte välja ut specifika delar ur vårdsystemet och hävda att vi är bäst förstår du inte hur fullständigt ologiskt det är?
Citera
2017-04-25, 18:48
  #464
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Svensk sjukvård går som tåget.

Arbetsgivaren tar inte problemet på allvar, anser personalen. – Ni kan gå till sjukhuskyrkan, fick vi till svar, berättar sjuksköterskan och skyddsombudet Annki Svedberg.


http://www.arbetarskydd.se/arbetsmil...lighet-6841354
Citera
2017-04-26, 15:23
  #465
Medlem
Universells avatar
Här är en artikel om hur hemsk svensk sjukvård är:

http://lokaltidningen.se/nekades-av-...kler/170429769

Citat:
Lena är besviken på vårdcentralen.

– Det är skrämmande att man inte kan få hjälp när man behöver den

Citat:
Lena har lumbago, ett tillstånd som kan ge upphov till kraftiga smärtor i ryggen

Citat:
På akuten fick hon höra att hon skulle kontakta vårdcentralen för att få starkare smärtstillande tabletter utskrivna. Lena ringde vårdcentralen klockan åtta när de öppnade. Efter en timme fick hon kontakt.

– Personen i telefonen sa att hon skulle prata med en läkare och återkomma. När hon ringde upp igen sa hon att läkaren inte kunde skriva ut receptet och att jag var tvungen att ringa klockan åtta dagen efter igen för att försöka få tid, berättar Lena.

Men smärtorna i ryggen fortsatte och på natten hade Lena så ont att hon inte kunde resa sig upp ur sängen. Klockan två fick Lenas son köra henne in till akuten igen. Då fick hon slutligen den hjälp hon behövde.

Ja så är det
När ska de göra nåt åt saken?
Citera
2017-05-03, 19:08
  #466
Medlem
Detta har hänt mig och min syster i kontakt med vårdpersonal för vår 72-åriga pappa som legat på sjukhus för andra gången i sitt liv. Personalen vägrar ringa om han blir sämre, de säger dessutom till pappa (jättesjuk) att se till att dina döttrar slutar ringa, när vi såg till att min syster hade kontakten och alla vänner och släktingar koordinerades av oss fick min syster skäll för att hon ringde och var där och kollade till pappa, det tog 4 dagar innan de läste hans journal, de har ny sjuksköterska varje dag, de har randomiserat hur namnskyltar ser ut och visar inga titlar, de har försökt skicka hem honom i lägen där han varit mycket sämre än när han kom in tex när han inte kunnat gå på toaletten på en vecka, de har velat skicka hem honom när han samma dag fått minskad medicin, vi har hållit emot och dagen efter har han varit jättesjuk och tillbaka på gammal medicin igen, de har ljugit om felaktiga behandlingar tex när en maskin gick sönder och pappa höll på att dö, de har givit medicin som är med på listan över mediciner han absolut inte får ta i hans tillstånd, de har sagt att visst är det risk med att tvinga hem honom nu men det är ju en risk att leva, de har sagt att visst är det risk att tvinga hem honom nu men detta är inget hotell (han är så sjuk att han inte kan gå, knappt kan sitt namn, inte kan hantera en mobil), de anser att en gång i veckan på sjukhus har man rätt att bli tvättad, när vi bad att de skulle byta lakan kom de med dem och slängde på oss, de har tagit iväg honom på samma röntgen två ggr av misstag, de har tagit honom på röntgen men glömde ge kontrastvätska, de har glömt hämta tillbaka patienter de haft iväg på provtagning med mera med mera. Tänk er själva att jag, min syster och våra män betalar ca 140000 i skatt tillsammans och situationen blir så här. Det hotar skattepengen från åtminstone två personer om det fungerar så här när ett barn eller en förälder blir sjuk. Det är pengar som behövs till annat i samhället. Inte gynnar det någon att vi döttrar blir kostnader också! Jag är i chock över ett system som till sist givit efter helt. Fy sjutton! Vi måste stänga den här avdelningen. Nu ska jag bara fundera på hur. Jag vägrar ge pengar till de här personerna!
Citera
2017-05-03, 19:19
  #467
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Min erfarenhet är att IVO är en fullständigt tandlös papperstiger. Nu har jag drivit ärenden som anhörig sedan 2013 och resultatet är skrämmande dåligt än så länge. IVO reducerar och förenklar allting tills nästan ingenting är kvar. Och då går det inte att hitta några fel.

Statskontoret har också påtalat att IVOs handläggning brister i rättssäkerhet. Och såvitt jag vet saknas fortfarande nationella bedömningskriterier alternativt tillämpning av de få som finns.

IVO är en farlig myndighet för den ger en illusion av säkerhet – det är potemkinkulisser.

När man varit i kontakt med IVO en par gånger förstår man inte ens vad myndigheten är till för.
Kanske är det en sådan där myndighet som inte är mer berättigad än att den finns där för sin egen skull.
Blir ni med åter och åter om igen hänvisad till pågående vård hos stället man vill ha hjälp av IVO för?
Så länge (om patienten är i livet) så verkar det vara helt ok från IVO´s sida att de hämtar in lite uppgifter från vårdstället och sedan hänvisar patienten tillbaka till vårdstället.

När det blir så så är ju IVO inget annat är förlorad tid. Man får heller inte ifrågasätta IVO´s agerande till Landstingsjurister. Gör man det så blir det bara ett tvärt; -Nej, det är inte vårat bord.

Mot IVO är man rättslös och det skulle egentligen inte göra så mycket om vårdapparaten fungerade bra för då hade det ju inte ens funnits ett berättigande för IVO att existera.

Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Här är en artikel om hur hemsk svensk sjukvård är:

http://lokaltidningen.se/nekades-av-...kler/170429769



Ja så är det
När ska de göra nåt åt saken?

Det där verkar vara en klassiker. Pingismatch mellan vårdcentralen och akuten. Tur för henne i artikeln att hon hade en anhörig som hjälpte henne.
Citera
2017-05-05, 15:08
  #468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistingman
Vården är kass för alla som betalar skatt och jobbar. De som har bra vård är handikappade, sjukskrivna, invandrare, folk som går på socialen, politiker OSV. Fuck svensks sjukvård.

så alla invandrare går på soc, e höredu jag betalar skatt din åsna och jag får ingen gratis sjukvård eller mina tänder lagade om jag får hål i dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback