Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-20, 22:55
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxXeNiCe
Har själv varit uppe där i Bergom, fränt ställe om man gillar militärt. Dock ska man ha i åtanke att det är ett aktivt skyddsobjekt så kanske inte det smartaste att fota och distribuera. 😅
Aldrig varit där, kanske måste åka förbi någon dag bara för att veta vad som finns runt om här i skogarna
Någon aning om vad det är för typ av anläggningar? På eniros karta kan man se rätt bra, ser något som liknar en större antenn.
Citera
2021-07-21, 10:42
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneJansson77
Finns det något intressant kvar i Övik?
Jag minns då jag var barn nån gång runt 93 så gick vi alltid skidspåret vid domsjö ip är det va? Vid dagiset där.
Man följde bara spåret typ 100-200m, går höger och evebtuellt höger igen efter 100m? där stod ett hus övergivet. Jag minns stället som det var igår, för det är bland det nåkaste jag varit med om. Jag och en kompis smög dit istället för utflykten. Livrädd går jag fram till nyckelhålet och kollar in, varpå jag ser en lite lysande kvinna i lång vit klänning kolla rätt emot mig. JAG DOG.
Tror jag grina hela vägen till fröken.
Ja, jag var typ 4-5 år, barn hittar på saker osv. Skiter i om det påhitt för det skrämmer mig än idag. Så ett häftigt minne vilket som.

Förra sommaren åkte jag tillbaka.. inget hus där. Har det funnits? Inbillade jag mig?
Eller har det helt enkelt rivits.
Nån som minns detta hus?

Fanns även gamla stallet i närheten av skolan där. Sas de spökade där. Kände inget sånt men kusligt absolut.

Kan även nämna att I bergom, vägen mot rännasjön.. där finns mycket att kolla på. Aldrig riktigt vågat gå i närheten av sakerna där. Aldrig sett tunnlar osv men en del militär verksamhet. Ska upp dit i veckan och kolla noggrannare. Återkommer med bilder om nån vill ha.

Jag tror nästan du gick vänster istället, följde skidspåret en bit och sedan höger vid några ängar. Där fanns det ett torp som stod öde. Vill minnas det kallades Eurenius torpet.
Det huset renoverades upp runt -95 och nu det bor en familj där.
Citera
2021-07-21, 11:40
  #255
Medlem
i byn Västansjö, väl synligt från vägen mellan Lomviken och Norrfors, på gränsen mellan Västernorrland och Västerbotten finns ett riktigt fett gammalt ödeshus. Ett avlångt boningshus som halverst har rasat ihop på mitten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback