Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-16, 15:25
  #1
Medlem
One-Loves avatar
Det finns en konspiration, eller snarare en erkänd plan att förse ALLA konsumentvaror med RFID-chip för att kunna spåra deras väg genom samhället, för att kunna se vad man har hemma osv.

Gilette har kört med detta ett bra tag, och andra verkar ha hängt på nu med. Senast jag var på konsum noterade jag att en del varor jag köpte hade gula klistermärken där det stod "Stöldmärkt" på. Affären har inget larmsystem i utgången och en klisterlapp är knappast ett larmsystem. Så jag googlade lite, och hittar följande från 2006:

http://www.miun.se/upload/Institutio...%20et%20al.pdf

Här diskuteras hur livsmedelsbranchen vill tagga alla varor med chip för att underlätta leveranser och inventering. Intervjuer är med i rapporten och jag citerar lite:

Ivan Lundmark projektledare affärsutveckling Axfood:
Citat:
.. För Axfood är det i dagsläget RFID-märkning på butiksförpackningar som är det intressanta. Interna undersökningar visar på att ett införande av sådan märkning på butiksförpackningsnivå skulle rent ekonomiskt vara genomförbart. De tror på full implementering inom 5-10 år...

Stig Skolmo säkerhetskonsulent ICA Norge:
Citat:
...För att RFID-märkning ska vara möjlig på konsumentvaror måste ALLA varor få stöldmärkning. Det betyder att alla leverantörer måste märka sina varor med RFID...


Jag skrev även med mediciner i rubrik då denna nyheten var spännande enligt mig:

http://www.reuters.com/article/idUSTRE6A754720101108
Citat:
The biotech start-up's ingestible chips are activated by stomach acid and send information to a small patch worn on the patient's skin, which can transmit data to a smartphone or send it over the Internet to a doctor.

Tillämpar man samma teknik i varorna hamnar vi i ett samhälle där vem som helst med kontroll över din smart phone (t.ex. google som gör android?) och sedan scanna av omgivningen av telefonen och få info om vilka mediciner personer tagit, vilka varor som finns runt omkring osv osv.

Är detta en konspiration? Oroar ni er? Själv tycker jag att varenda "nyhet" som kommer inom området bygger mer och mer grund till ett avskyvärt big brother-samhälle som inte ens Orwell kunde drömma om.
Citera
2010-11-16, 15:54
  #2
Medlem
Zomrazils avatar
Skönt att hela ens liv kommer att bli kartlagt av kapitalet. Hoppas innerligt att någon sätter stopp för vansinnet.
Citera
2010-11-16, 16:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
Skönt att hela ens liv kommer att bli kartlagt av kapitalet. Hoppas innerligt att någon sätter stopp för vansinnet.
Ahh fyfan "kapitalet" vill veta vad jag äter till middag fyfan för dem! TÄNKER ALDRIG BERÄTTA FIGHT THE POWER!!!
Citera
2010-11-16, 20:48
  #4
Medlem
Vet-ikkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Ahh fyfan "kapitalet" vill veta vad jag äter till middag fyfan för dem! TÄNKER ALDRIG BERÄTTA FIGHT THE POWER!!!
HIGH FIVE!!!!!!!!!!!!
Citera
2010-11-17, 01:49
  #5
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Ahh fyfan "kapitalet" vill veta vad jag äter till middag fyfan för dem! TÄNKER ALDRIG BERÄTTA FIGHT THE POWER!!!
Citera
2010-11-17, 11:04
  #6
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
Det här är så sjukt... Då kan dom också se vem som inte källsorterar
Citera
2010-11-21, 13:46
  #7
Medlem
Fellatios avatar
Det är skrämmande... Men det torde väl inte råda något tvivel längre, om vad som hända skall?
Citera
2010-11-21, 14:18
  #8
Medlem
NightRunners avatar
Finns ett system med RFID märkta arbetskläder och skor som Berensen (stavning?) tagit fram, införes på arbetet framöver.

Jag kommer därmed jobba naken, i ren princip. Jag är ingen ko.......
Citera
2010-11-24, 17:11
  #9
Medlem
invisuss avatar
Fixa en rfid läsare/skrivare och blanka alla rfid koder då?
Citera
2010-11-25, 12:08
  #10
Medlem
krisus avatar
Nu hinner jag inte läsa länkarna.

Men RFID har inte speciellt lång räckvidd och det kräver väl även en RFID läsare för att samla in infon?
Hur tänker de lösa det?

Nokia släpper ju fler och fler telefoner med RFID läsare och tror mycket på tekniken.
Där kan RFIDen skicka data via GPRS vidare.
I Tyskland kan man idag betala mindre summor med sitt kreditkort genom att "vifta" med kortet då de har inbyggt RFID sändare.
__________________
Senast redigerad av krisu 2010-11-25 kl. 12:41.
Citera
2010-11-25, 12:45
  #11
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Nu hinner jag inte läsa länkarna.

Men RFID har inte speciellt lång räckvidd och det kräver väl även en RFID läsare för att samla in infon?
Hur tänker de lösa det?
Nokia släpper ju fler och fler telefoner med RFID läsare och tror mycket på tekniken.
Där kan RFIDen förmodligen skicka data via GPRS.
I Tyskland kan man idag betala mindre summor med sitt kreditkort genom att "vifta" med kortet då de har inbyggt RFID läsare.

Ja alltså... NFC heter tekniken, och som du säger finns det i Nokiatelefoner. Google (a.k.a. Android) har gått ut med att det ska finnas i deras telefoner, även Apple. Slår du ihop dessa tre får man alla smart phones, i princip.

Google har ju använt maffiametoder innan när man samlat WiFi-info utan tillstånd, samlat sökdata utan tillstånd, kör script på i princip alla hemsidor som samlar info om dina survanor osv. Med det i åtanke känns det inte helt otroligt att det skulle finnas script i Android som läser av RFID i omgivningen utan din vetskap...
Citera
2010-11-25, 12:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Det finns en konspiration, eller snarare en erkänd plan att förse ALLA konsumentvaror med RFID-chip för att kunna spåra deras väg genom samhället, för att kunna se vad man har hemma osv.

Gilette har kört med detta ett bra tag, och andra verkar ha hängt på nu med. Senast jag var på konsum noterade jag att en del varor jag köpte hade gula klistermärken där det stod "Stöldmärkt" på. Affären har inget larmsystem i utgången och en klisterlapp är knappast ett larmsystem. Så jag googlade lite, och hittar följande från 2006:

http://www.miun.se/upload/Institutio...%20et%20al.pdf

Här diskuteras hur livsmedelsbranchen vill tagga alla varor med chip för att underlätta leveranser och inventering. Intervjuer är med i rapporten och jag citerar lite:

Ivan Lundmark projektledare affärsutveckling Axfood:


Stig Skolmo säkerhetskonsulent ICA Norge:



Jag skrev även med mediciner i rubrik då denna nyheten var spännande enligt mig:

http://www.reuters.com/article/idUSTRE6A754720101108


Tillämpar man samma teknik i varorna hamnar vi i ett samhälle där vem som helst med kontroll över din smart phone (t.ex. google som gör android?) och sedan scanna av omgivningen av telefonen och få info om vilka mediciner personer tagit, vilka varor som finns runt omkring osv osv.

Är detta en konspiration? Oroar ni er? Själv tycker jag att varenda "nyhet" som kommer inom området bygger mer och mer grund till ett avskyvärt big brother-samhälle som inte ens Orwell kunde drömma om.

Jag ställer mig tvivlande till detta, då det skulle krävas en hel del RFIDläsare utplacerade runt om.
Även om det skulle vara möjligt så kan RFIDinformationen inte avläsas på speciellt långt avstånd, tror vi pratar max 0.5m - 1m. Dock mycket osäker.
Att märka varor och avläsa dem med en RFID scanner är en bra och billig lösning.

När det gäller övervakning och koll på folk så borde man oroa sig mera över Facebook GoWalla och FourSquare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback