Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-27, 19:13
  #361
Medlem
RedCrabs avatar
Såg jag ljuset? Vann Teemu Packalen ikväll? Jajjemen
Citera
2019-05-14, 17:42
  #362
Medlem
Kul att David Bielkheden torskade mot Patrick Pietilä i lördags

Det ser ljust ut för Finland
Citera
2020-11-01, 23:33
  #363
Medlem
10 år gammal tråd.

Vi kan konstatera att finsk mma är mellanmjölk men de har haft en tjej som har vunnit Invicta bältet vilket jag anser är det största bedriften om vi pratar om Nordisk mma.

Kan inte nämna någon som har vunnit ett bälte i USA med påbrå från Norden än Katja Ksnkaanpää
Citera
2020-11-02, 12:24
  #364
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
10 år gammal tråd.

Vi kan konstatera att finsk mma är mellanmjölk men de har haft en tjej som har vunnit Invicta bältet vilket jag anser är det största bedriften om vi pratar om Nordisk mma.

Kan inte nämna någon som har vunnit ett bälte i USA med påbrå från Norden än Katja Ksnkaanpää

Tycker alla Cage Warriors bälten från förr är en högre merit än Invicta bältet.
Citera
2023-09-23, 23:44
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Jag skrev nyligen ett inlägg om finska fighters på en annan tråd.

Jag är inte själv från Finland men jag är fascinerad över deras livstil och hur deras politik och syn mot invandrare hanteras. Kort sagt så är svenskar mesar jämfört med finnarna och ingen ifrågasätter "finsk kultur".

Hur som helst, jag är glad att vi har svenskar som tävlar i UFC och just nu är det Alexander Gustafsson som är aktuellt i dag. Jag läser på somliga mma-sidor att många vill ha in fler svenskar till UFC och frågor som "vem blir nästa svensk till UFC?" frågas rätt så ofta.

Efter att ha följt finsk mma sedan år 2004 kan jag konstatera att finnar är i många fall bättre än svenska fighters. Det är också Finland som arrangerar fler mma-galor jämfört med Superior Challenge och The Zone Fc som hypas upp till ett stort överdrift att man börjar bli irriterad, det förstnämnda (Superior Challenge) skall ju tydligen vara så unikt att ingen annan gala runtom i Europa kan slå det , det är i princip bara märkesplagg som står för sponsorerna , de plockar in inaktiva veteraner som var som bäst för 3-5 år sedan. Nu var iofs det senaste SC rätt ok, somliga svenskar fick stryk, andra inte, men återigen , Finlans har oftare galor och finska fighters kan gå upp till fem matcher årligen och oftast alltid mot starka namn från Europa.

Folk pratar om Jörgen Kruth, Ilir Latifi, Reza Madadi, David Bielkheden (jo tjena), Musoke och så vidare. Först och främst hur många matcher har alla dessa namn gått? Ilir har gått en, Reza två, Musoke två , David tre , Jörgen 0 och enda matchen har går upp är mot ett freak i K-1 regler.

Tittar vi på finska fighters så har vi följande som jag gärna rekommenderar att ni kollar upp:

- Markus Vanttinen / LHW / 16-2-0/ Fyra matcher har han gått iår
- Niko Puhakka / LW / 20-11-0/ Fem matcher har han gått iår
- Toni Valtonen / LHW/ 22-11-0/ Tre matcher har han gått iår
- Juha Saarinen / LHW/ 6-1-0/ Två matcher har han gått (har spöat tre svenskar)
- Anton Koivanen / LW / 12-4-0/ En match, men han gick fyra matcher förra året och han går en match till inom ett par veckor.
Jarkko Latimaki/ LW/ 17-6-0/ Två matcher har han gått iår

Timo Suhonen / MW/ 11-1-0/ Två matcher har han gått iår och vinsterna kommer ifrån två svenskar.


Så egentligen kan man ju undra ett par saker, varför matchas inte dessa finnar mot svenskar? Är svenska fighters mer "värdefulla" och bättre jämfört med övriga skandinavien? Sist jag kollade så var Martin Kampmann i UFC och Joachim Hansen i DREAM och vann nyligen i Superior Challenge, islänningen Gunnar Nelson verkar gång på gång vinna allt som har med MMA att göra.

Anledningen varför jag ställer denna fråga är för att verkligen få svar på en sak: Vad är det för fel på finnarna och deras meriter? Förtjänar Sverige att arrangera en match i UFC som det pratas vilt om nu på olika svenska mma-sidor? Enligt mitt tycka så tycker jag att Finland förtjänar det alla gånger, dessutom så är armbågar tillåtna där och de har gott om Sisu där

På den här tiden var ju superior challenge och alla förstortsblattar från Hilti livrädda att förlora mot finnarna. Därav anledning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback