Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 15:13
  #61
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Jag ska hålla ett fyra minuter långt tal i skolan, och jag har valt att tala om att legalisera alla sorts droger i Sverige.

Än så länge så är mina förargument att en kontrollerad marknad skulle göra det svårare för ungdomar att få tag på drogerna, fler missbrukare skulle söka hjälp och att en nolltolerans inte stoppar människor att ta droger.

Behöver lite hjälp med fler förargument och framför allt motargument.
Blev det nått tal någon gång?
Citera
2017-11-06, 15:24
  #62
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Självfallet vill man inte ge svenska politiker mer pengar än de redan har att förfoga över, vilket dumstrut-argument.
Mer pengar till politiker kanske inte är rätt, då deras lön är tillräckligt hög redan nu.

Men mer pengar in i statskassan och mindre utgifter, det är alltid något och eftersträva.
Och de pengar som blir över här, räknar jag kallt med att man vänder in i sjukvården till stor del.

Sen hur mycket det blir är en bra fråga, bara på cannabis är det ansenliga summor, och frisättandes av arbetstid och följande åtgärder ifrån rättssystemet är betydande.
Hade man legaliserat alla droger, så hade vi pratat om ~25 miljarder som frisätts, plus skatteintäkter som borde ge par miljarder till.
Och hål finns det att stoppa i, eller inte det passar så kan vi ta och betala av på statsskulden.
Citera
2017-11-07, 21:13
  #63
Medlem
DURRpaderrKAs avatar
För: Du bestämmer över din kropp och vad du stoppar i dig.

Mot: Vissa droger är starkt beroendeframkallande och orsakar enormt lidande för individen och samhället. Dock anser jag att det är samhällets ansvar att minimera dessa risker genom att upplysa, utbilda och informera alla medborgare om risker och skador, samt erbjuda en human och medmänsklig vård till alla som behöver. Och behandla missbrukare som människor. Då hade vissa droger inte ens existerat tror jag eller använts i ytterst små kretsar.
Citera
2017-12-27, 17:16
  #64
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Kan låta underbart att polisen röker på och skiter i DINA brott.. men du vill säkert att polisen fångar Afghanen som våldtog din dotter sprutade droger och sperma i henne och skar halsen av henne..

Men det gör dom ju inte! Dom får fram resurser snabbt när en kollega blir hotad, medan våldtäkter, skjutningar och mord travas på hög efter hög.

Polisen skulle INTE arbeta sämre, om dom så gick på heroin konstant. Dåligt exempel.
Citera
2017-12-27, 17:25
  #65
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Men det gör dom ju inte! Dom får fram resurser snabbt när en kollega blir hotad, medan våldtäkter, skjutningar och mord travas på hög efter hög.

Polisen skulle INTE arbeta sämre, om dom så gick på heroin konstant. Dåligt exempel.
Grejen är ju att om bruket skulle vara legaliserat så hade man inte fått lägga resurser på det. Vilket givetvis innebär att det finns resurser till riktiga brott istället.
Citera
2017-12-27, 18:40
  #66
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen är ju att om bruket skulle vara legaliserat så hade man inte fått lägga resurser på det. Vilket givetvis innebär att det finns resurser till riktiga brott istället.

Jag skulle hellre vilja se ett förbud mot alkohol än se en legalisering av cannabis.

Skräcken i deras ögon när dom inser att det kommer aldrig bli en pilsner med polarna igen, aldrig ett glas vin till maten. Hur skulle dom börja bete sig mot varandra? Det finns krogen, men ingen alkohol. Skulle folk sitta hemma oftare?

Vi säger att dom gör det, och det har gått ett år efter Kriminaliseringen av alkohol. Skulle folk känna sig uttråkade tror ni? En sorts tristare vardag helt enkelt.

Nu efter två år, kommer ett förslag om en legalisering av cannabis. Lindrar mot kronisk smärta står det i slogan. En kampanj för medicinsk marijuana och dess 300 olika lindrande effekter.

Hur skulle folk som är så anti cannabis ställa sig till det? Det är lätt att sitta med en bärs i handen och tycka och tänka, bestämma vad som är bäst för alla!!

Visst man kan bli råbäng på vissa droger, men tänk någon gång du varit helt aspackad, full på sprit, snubblar runt och spyr. Inbilla er inte att man får ett liknande rus på droger.

Så fulla VS flummig: https://m.facebook.com/story.php?sto...50848964944128
Citera
2017-12-27, 18:41
  #67
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Jag skulle hellre vilja se ett förbud mot alkohol än se en legalisering av cannabis.

Skräcken i deras ögon när dom inser att det kommer aldrig bli en pilsner med polarna igen, aldrig ett glas vin till maten. Hur skulle dom börja bete sig mot varandra? Det finns krogen, men ingen alkohol. Skulle folk sitta hemma oftare?

Vi säger att dom gör det, och det har gått ett år efter Kriminaliseringen av alkohol. Skulle folk känna sig uttråkade tror ni? En sorts tristare vardag helt enkelt.

Nu efter två år, kommer ett förslag om en legalisering av cannabis. Lindrar mot kronisk smärta står det i slogan. En kampanj för medicinsk marijuana och dess 300 olika lindrande effekter.

Hur skulle folk som är så anti cannabis ställa sig till det? Det är lätt att sitta med en bärs i handen och tycka och tänka, bestämma vad som är bäst för alla!!

Visst man kan bli råbäng på vissa droger, men tänk någon gång du varit helt aspackad, full på sprit, snubblar runt och spyr. Inbilla er inte att man får ett liknande rus på droger.

Så fulla VS flummig: https://m.facebook.com/story.php?sto...50848964944128
Själv anser jag ju att vi ska förbjuda så lite som möjligt.
Citera
2017-12-27, 18:44
  #68
Medlem
Kapuffs avatar
Ja jo skälvklart, men rent teoretisk
Citera
2017-12-28, 12:45
  #69
Medlem
sherms avatar
Förbudspolitik utgör en grundläggande infrastruktur för den organiserade brottslighetens varande i vårt land. Men med det sagt är det bara konstatera att svenska folket i god antirasistisk anda gillar kryddiga, spännande främlingar med hett temperament som upprättar no go zoner och våldtar deras flickebarn. Sånt som gör livet värt att leva, tydligen, vilket väl får anses vara det främsta argumentet mot legalisering.
Citera
2018-08-08, 21:40
  #70
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Ja jo skälvklart, men rent teoretisk

Nu är ju hela tråden teoretisk så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med det...


Men, åter till ämnet:

Finns det ETT ENDA vettigt* argument för att droger ska vara fortsatt förbjudna? Skulle vara tacksam om någon kunde dra det för mig isf, jag har då aldrig stött på något. Bara idiotiska människor, alldeles för ofta dessutom, och som bekant är det ju helt bortkastad energi att ens försöka diskutera med trångsynta jävlar. Säg att du ska hem och titta på Let's Dance istället så får du ett par instämmande nickar, mycket längre än så kommer man ofta inte.

De vanliga är ju: Missbruket skulle öka (Motbevisat), Vården skulle bli så upptagna med att hantera överdoser att de inte skulle hinna med annat (Se föregående, dessutom korkat sagt från första början), Sänder ut fel signaler till ungdomar (Än en gång, se första, dessutom sänder vi redan ut dessa fel signaler genom att säga att "har du problem? - Ta en tablett! ")

Om vi sedan kokar ner det till ENBART Cannabis; om någon sitter inne på ETT ENDA vettigt* argument till varför Cannabis INTE ska avkriminaliseras och/eller legaliseras (paragrafryttarna kan se det som två olika frågeställningar) så ska jag sluta röka cannabis!


* Vettigt i sammanhanget innebär ett argument med substans, något som kan backas upp av (opartisk) forskning.
Citera
2018-08-26, 15:20
  #71
Medlem
Veniconess avatar
Det finns egentligen inga vettiga motargument. Däremot så finns det väldigt många vettiga argument för legalisering av alla droger. Det främsta argumentet är förmodligen att langaren, och den kriminella subkultur som uppstår kring hantering av och brukande av droger, skulle försvinna. Priserna skulle sjunka dramatiskt, då varorna skulle prissättas mer efter det faktiska värdet och inte det värde som de trissas upp till på den illegala marknaden, där desperata människor är beredda att betala rövarpriser för att få sin dos. Dessutom skulle kvaliteten på produkterna öka, då en legalisering även måste innebära att drogerna genomgår lika rigorösa kontroller som apoteksmediciner. Slut på tveksamma RC-preparat och bankade droger med andra ord.
Citera
2018-08-27, 14:01
  #72
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Nu är ju hela tråden teoretisk så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med det...


Men, åter till ämnet:

Finns det ETT ENDA vettigt* argument för att droger ska vara fortsatt förbjudna? Skulle vara tacksam om någon kunde dra det för mig isf, jag har då aldrig stött på något. Bara idiotiska människor, alldeles för ofta dessutom, och som bekant är det ju helt bortkastad energi att ens försöka diskutera med trångsynta jävlar. Säg att du ska hem och titta på Let's Dance istället så får du ett par instämmande nickar, mycket längre än så kommer man ofta inte.

De vanliga är ju: Missbruket skulle öka (Motbevisat), Vården skulle bli så upptagna med att hantera överdoser att de inte skulle hinna med annat (Se föregående, dessutom korkat sagt från första början), Sänder ut fel signaler till ungdomar (Än en gång, se första, dessutom sänder vi redan ut dessa fel signaler genom att säga att "har du problem? - Ta en tablett! ")

Om vi sedan kokar ner det till ENBART Cannabis; om någon sitter inne på ETT ENDA vettigt* argument till varför Cannabis INTE ska avkriminaliseras och/eller legaliseras (paragrafryttarna kan se det som två olika frågeställningar) så ska jag sluta röka cannabis!


* Vettigt i sammanhanget innebär ett argument med substans, något som kan backas upp av (opartisk) forskning.

Det enda argument "mot" som jag sett, som jag kan klassa som någorlunda vettigt, är att det kan leda till att fler testar droger.
Sedan tycker jag det faller platt så länge inte fler fastnar i ett problematiskt användande...

Blev nyfiken på (din signatur) Medborgerlig samling.
Känns inte som att de lyfter fram frågan direkt...
Hittade en mycket luddig formulering (långt inne bland detaljerna) om att man bör titta mer på frågan ...
Och detta: "Medborgerlig Samling menar inte att det i dagsläget finns skäl att avkriminalisera tunga droger"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback