Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-24, 07:09
  #49
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Jag är dock rätt säker på att om någon vet om att du är på väg att göra det du beskriver så är risken stor att du omhändertas för tvångsvård inom psykiatrin faktiskt. Självmordsbenägenhet brukar dom ta rätt allvarligt på vad jag har förstått.
Så helt fri att göra som du vill med ditt eget liv är du inte i Sverige, tyvärr.

Ändå finns folk som med namn och bild kunnat gå ut i media om sina planer för assisterad dödshjälp utomlands utan att bli stoppad av någon tvångsvård.

Så längeman förstår konsekvenserna av vad man gör är möjligheterna till tvångsvård dxtremt begränsade i Sverige.
Citera
2017-09-24, 07:36
  #50
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Ändå finns folk som med namn och bild kunnat gå ut i media om sina planer för assisterad dödshjälp utomlands utan att bli stoppad av någon tvångsvård.
Utomlands ja, men ditt exempel uppfattade jag som att man helt öppet kunde göra detta utan att stöta på motstånd hemma i Sverige.
Att åka utomlands och ta hjälp av legala organisationer som hjälper dig att avsluta sitt liv vet jag också att det går att göra.
Citat:
Så längeman förstår konsekvenserna av vad man gör är möjligheterna till tvångsvård dxtremt begränsade i Sverige.
Jag lovar dig att om en person berättar för någon här hemma i sin närhet att han/hon skall ta livet av sig och att han/hon har förberett saker som att införskaffa de saker som den personen anser sig behöva för att utföra sitt självmord, och personen som får detta berättat för sig kontaktar myndigheterna så är risken överhängande att man blir hämtad till tvångsvård för att förhindra detta planerade självmord.
Citera
2017-09-24, 11:02
  #51
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Utomlands ja, men ditt exempel uppfattade jag som att man helt öppet kunde göra detta utan att stöta på motstånd hemma i Sverige.
Att åka utomlands och ta hjälp av legala organisationer som hjälper dig att avsluta sitt liv vet jag också att det går att göra.
Jag lovar dig att om en person berättar för någon här hemma i sin närhet att han/hon skall ta livet av sig och att han/hon har förberett saker som att införskaffa de saker som den personen anser sig behöva för att utföra sitt självmord, och personen som får detta berättat för sig kontaktar myndigheterna så är risken överhängande att man blir hämtad till tvångsvård för att förhindra detta planerade självmord.

Och jag har erfarenhet av självmord i familjen och hävdar att din bild av hur svensk vård fungerar är skev.
Citera
2017-09-24, 11:22
  #52
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Och jag har erfarenhet av självmord i familjen och hävdar att din bild av hur svensk vård fungerar är skev.
Och jag har erfarenhet av självmordsförsök och psykiatrisk tvångsvård i min familj och hävdar att jag har rätt.
Citera
2017-09-24, 12:43
  #53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Och jag har erfarenhet av självmord i familjen och hävdar att din bild av hur svensk vård fungerar är skev.

Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Och jag har erfarenhet av självmordsförsök och psykiatrisk tvångsvård i min familj och hävdar att jag har rätt.
Ni har givetvis rätt båda två eftersom olika landsting fungerar helt olika. I teorin så ska man ju få likadan vård oavsett var i landet man befinner sig men så ser inte sanningen ut helt enkelt.
Citera
2017-09-24, 12:53
  #54
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ni har givetvis rätt båda två eftersom olika landsting fungerar helt olika. I teorin så ska man ju få likadan vård oavsett var i landet man befinner sig men så ser inte sanningen ut helt enkelt.

Sant. Det skiljer också mellan diagnoser. Självmordsbenägenhet är så pass vanligt hos bipolära att man inte skulle ha plats på psykena om man försökte låsa in alla bipolära som var det.
Citera
2017-09-24, 13:10
  #55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Sant. Det skiljer också mellan diagnoser. Självmordsbenägenhet är så pass vanligt hos bipolära att man inte skulle ha plats på psykena om man försökte låsa in alla bipolära som var det.
Precis. Så nu släpper vi det hela och återgår till att argumentera för och emot en legalisering av narkotika.

Mvh,
Moderator
Citera
2017-09-24, 16:44
  #56
Medlem
TheGreenHulkens avatar
The Implications of Marijuana Decriminalization and Legalization on Crime in the United States

http://journals.sagepub.com/stoken/d...cce4197532eaf3
Citera
2017-09-24, 18:02
  #57
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Jag ska hålla ett fyra minuter långt tal i skolan, och jag har valt att tala om att legalisera alla sorts droger i Sverige.

Än så länge så är mina förargument att en kontrollerad marknad skulle göra det svårare för ungdomar att få tag på drogerna, fler missbrukare skulle söka hjälp och att en nolltolerans inte stoppar människor att ta droger.

Behöver lite hjälp med fler förargument och framför allt motargument.

Om alla var påtända... vill du att hjärtkirurgen som opererar dig skall vara stenad och speedad på koks ?
Legalisering bygger på att en massa människor INTE tar droger och får samhället att fungera om nu ALLA unga som gamla tar droger.. vem skall upprätthålla det vi har ?

Kan låta underbart att polisen röker på och skiter i DINA brott.. men du vill säkert att polisen fångar Afghanen som våldtog din dotter sprutade droger och sperma i henne och skar halsen av henne..

Eller negern som våldtog din mormor och spikade upp henne på väggen drypande av neger sperma..han hade ju enbart tagit lite meth så han skall gå fri och göra om det..
Citera
2017-09-24, 18:23
  #58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om alla var påtända... vill du att hjärtkirurgen som opererar dig skall vara stenad och speedad på koks ?
Legalisering bygger på att en massa människor INTE tar droger och får samhället att fungera om nu ALLA unga som gamla tar droger.. vem skall upprätthålla det vi har ?

Kan låta underbart att polisen röker på och skiter i DINA brott.. men du vill säkert att polisen fångar Afghanen som våldtog din dotter sprutade droger och sperma i henne och skar halsen av henne..

Eller negern som våldtog din mormor och spikade upp henne på väggen drypande av neger sperma..han hade ju enbart tagit lite meth så han skall gå fri och göra om det..
Fast det finns ju redan en norm som säger att man ska vara nykter på jobbet så det är i sig inget problem. Men om han hjärtkirurgen skulle vara onykter så ser jag helt klart att han hellre har snortat en lina kola än en stadig grogg.

Ja, det är klart att jag vill att polisen ska ha tag i den personen. Det slutar ju inte vara olagligt att våldta och mörda bara för att man legaliserar droger. Att ge någon droger mot dess vilja är dessutom att klassa som misshandel.

Det finns inget inneboende i droger som gör att man börjar begå massa andra brott.
Citera
2017-09-24, 20:10
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om alla var påtända... vill du att hjärtkirurgen som opererar dig skall vara stenad och speedad på koks ?
Legalisering bygger på att en massa människor INTE tar droger och får samhället att fungera om nu ALLA unga som gamla tar droger.. vem skall upprätthålla det vi har ?

Kan låta underbart att polisen röker på och skiter i DINA brott.. men du vill säkert att polisen fångar Afghanen som våldtog din dotter sprutade droger och sperma i henne och skar halsen av henne..

Eller negern som våldtog din mormor och spikade upp henne på väggen drypande av neger sperma..han hade ju enbart tagit lite meth så han skall gå fri och göra om det..
Bara för att droger legaliseras betyder ju det inte att alla människor kommer bli grava missbrukare.

Legalisering är också väldigt brett, en del människor tror ju att div substanser kommer att ligga i självplocket i godishyllan på Ica, så kommer det inte att fungera.

En legalisering bygger alltså på 3 saker, reglera , kontrollera, optimera.

Målet är alltså att drogerna ska skapa så lite död och lidande som möjligt, och det går bara inte att uppnå med en repressiv narkotikapolitik.

Och Ang det sista låter det ju bara som du använder drogerna som slagträ för ditt negerhat, det är ingen som pratar om att legalisera våldtäkt.
Citera
2017-11-06, 12:52
  #60
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaoja
Förargument är ju precis som du nämner TS. Sen skulle det ju kunna vara ett förargument att svenska staten skulle tjäna äckligt mycket pengar på att legalisera cannabis

Självfallet vill man inte ge svenska politiker mer pengar än de redan har att förfoga över, vilket dumstrut-argument.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback