Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-15, 18:14
  #1
Medlem
Raketlennys avatar
Jag ska hålla ett fyra minuter långt tal i skolan, och jag har valt att tala om att legalisera alla sorts droger i Sverige.

Än så länge så är mina förargument att en kontrollerad marknad skulle göra det svårare för ungdomar att få tag på drogerna, fler missbrukare skulle söka hjälp och att en nolltolerans inte stoppar människor att ta droger.

Behöver lite hjälp med fler förargument och framför allt motargument.
Citera
2010-11-15, 18:16
  #2
Avstängd
ponnis avatar
För att det finns inte 100trådar som berör ämnet?

För övrigt så tror jag inte det finns många bra argument som är för att legalisera alla sorts droger.
Citera
2010-11-15, 18:18
  #3
Medlem
lendrygghs avatar
Motargument: man kan bli väldigt beroende och få psykoser av vissa droger.
Citera
2010-11-15, 18:21
  #4
Medlem
mikaojas avatar
Förargument är ju precis som du nämner TS. Sen skulle det ju kunna vara ett förargument att svenska staten skulle tjäna äckligt mycket pengar på att legalisera cannabis
Citera
2010-11-15, 18:24
  #5
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Motargument: man kan bli väldigt beroende och få psykoser av vissa droger.

Förargument: I en kontrollerad marknad skriver man drogernas biverknar på förpackningen så att folk vet vad som kan hända när dem tar en drog, precis som med cigaretter, alkohol och medicin. I slutändan är alla människor trots detta själva ansvariga för vad dem stoppar i sig.
Citera
2010-11-15, 18:50
  #6
Medlem
tj.s avatar
En reglerat marknad där sprutnarkomaner dessutom vet renligheten på sitt heroin eller vad denne nu missbrukar skulle troligen även minska överdosrisken. Som det är för tillfället kan en heroinist behöva X mängd heroin av okänd renlighet. Efter ett tag krävs 2X pga. tolerans. Om heroinisten sedan byter kran och får heroin med betydligt högre renlighet och således kräver lägre dos, vilket inte heroinisten vet om -- kan denne överdosera.

Frihetsargument: Varför ska en stat vara angelägen i att lägga sig i vad jag intar för preparat, så länge jag inte påverkar eller stör någon annan? Enligt engelska forskare är hästridning hundra gånger farligare än ecstacy, som exempel...

Ett förbud har inte visat sig vara lyckat. Fler får tag i narkotika och detta i lägre åldrar. Att kriminalisera de tunga missbrukarna och få dem att känna sig otrygga i att söka hjälp. Att använda skattebetalares pengar till att jaga haschrökare som inte stör någon. Att låta kriminella gäng föra ett monopol på verksamhet som ständigt växer. Allt detta är vad förbudet tillför.

För övrigt passar den här tråden bättre i narkotikapolitik.
Citera
2010-11-15, 18:53
  #7
Medlem
rzizzlas avatar
Förargument för canabis dom som röker bråkar inte våld skulle minska.
våldtäkter skulle med minska till skillnad av om man är påverkad av alkohol.
Citera
2010-11-15, 18:54
  #8
Medlem
rzizzlas avatar
Förargument för canabis dom som röker bråkar inte våld skulle minska.
våldtäkter skulle med minska till skillnad av om man är påverkad av alkohol.

och staten skulle spara pengar på att inte spana på dom som brukar droger
Citera
2010-11-15, 18:55
  #9
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rzizzla
Förargument för canabis dom som röker bråkar inte våld skulle minska.
våldtäkter skulle med minska till skillnad av om man är påverkad av alkohol.

Så en cannabislegalisering skulle minska antalet våldtäkter? Är du seriös?
Citera
2010-11-15, 18:58
  #10
Medlem
rzizzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Så en cannabislegalisering skulle minska antalet våldtäkter? Är du seriös?
jupp till skillnad från om man har druckit alkohol ja!!
man blir inte lika förvriden i skallen på röka som på alkohol så mitt svar är ja det är jag
Citera
2010-11-15, 19:01
  #11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rzizzla
jupp till skillnad från om man har druckit alkohol ja!!
man blir inte lika förvriden i skallen på röka som på alkohol så mitt svar är ja det är jag

Åh herregud... hur hög är du? Visst, jag köper att cannabis inte gör en lika våldsam som alkohol. Men att en cannabislegalisering per automatik skulle få personer att välja bort krogen låter knappast rimligt.
Citera
2010-11-15, 19:02
  #12
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rzizzla
jupp till skillnad från om man har druckit alkohol ja!!
man blir inte lika förvriden i skallen på röka som på alkohol så mitt svar är ja det är jag

Jag vet inte om det är ett så användbart argument. Tråden handlar om att legalisera all narkotika. Detta inbegriper alkohol.

Motargument: Många människor kommer i högre utsträckning att blanda droger vilket kan orsaka helt oanade konsekvenser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback