Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-15, 17:42
  #1
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har ubuntu och win 7 på min dator och då kommer det upp i början vilket operativsystem jag ska välja. Det som är lite skumt är att det finns fyra sorters ubuntu och en windows, jag vill ta bort tre av de ubuntu så jag bara har en kvar. Jag vet att det går men har glömt bort hur jag gjorde förut.

Ni här på flashback kan ju nästan allt om datorer så...

MVH
Citera
2010-11-15, 18:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datorkillen85
Hej!

Nu är det så att jag har ubuntu och win 7 på min dator och då kommer det upp i början vilket operativsystem jag ska välja. Det som är lite skumt är att det finns fyra sorters ubuntu och en windows, jag vill ta bort tre av de ubuntu så jag bara har en kvar. Jag vet att det går men har glömt bort hur jag gjorde förut.

Ni här på flashback kan ju nästan allt om datorer så...

MVH
och jag tror det beror på att du har två kärnor installerade. så två val är kärnor, och de andra är "återställningsläge". jag rekommenderar att ha kvar "återställningsläge" om nåt skiter sig, men för att få bort de två andra valen behöver du bara ta bort den kärnan.
om vi säger att det ser ut såhär:

ubuntu 2.6.32-25-generic
ubuntu 2.6.32-25-generic (återställningsläge)
ubuntu 2.6.32-24-generic
ubuntu 2.6.32-24-generic (återställningsläge)
windows urk

så kan du boota ubuntu och öppna en terminal och köra:
Kod:
sudo apt-get remove linux-image-2.6.32-24
(eller vilka siffror det nu handlar om)

tror även att datorstädaren (system > administration > datorstädare) tar bort kärnor som inte används.
Citera
2010-11-15, 18:47
  #3
Medlem
Ifall dessa fyra ubuntu kommer före Windows raden så är de olika kernelversioner som du uppdaterat dig till under resans gång. Raden som innehåller "(recovery mode)" är just det vad det står det blir du inte av med. Jag själv behåller minst en äldre kernel ifall någon uppdatering skull strula till den nyaste så kan jag starta på den äldre kerneln. Annars kan du ju avinstallera dessa mha Synaptic. Skriv upp vid Grub vilka versioner ska väck. Slutligen kör sudo update-grub i terminalen.

Kommer dessa extra Ubuntu efter Windowsraden så ligger dessa på någon annan partition som du förmodligen inte längre använder. Radera partitionen med Gparted och kör sudo update-grub i terminalen så ska de försvinna.
Citera
2010-11-15, 19:10
  #4
Medlem
Tack så mycket för svaren! Det fungerade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback