2010-11-15, 14:24
Någon som vet hur många som medicineras mot ADD/ADHD i Sverige?
Och hur många % av antalet har Metamina förskrivet på licens?
Själv har jag medicinerats mot ADHD ca: 2år..
Mina mediciner jag provat är följande i ordningen:
1. Strattera: 2 månader utan någon som helst effekt, det är inte ens en CS medicin..
2. Concerta: 2 veckor pga extrema bieffekter som ångest och suicida tankar..
3. Ritalin: 2-3 månader, den värsta tiden i mitt liv, fick i kombo med Stilnoct som sömntabletter.
Det som hände var att jag fick sådana äckliga bieffekter att jag ej kunde sova ens med Stilnocten så jag fick fullt av hallisar, slutade med att jag sprang på gatan naken med massa djungel kannibaler med spjut efter mig och massa folk (som inte heller fanns) som jagade mig med pistoler o slangbellor och sköt stenar osv efter mig.. Polisen körde mig till psyk, där dem undersökte mig med en massa sjuka tester osv i mun, piss, blod osv för att se om jag fått i mig svamp eller någon typ av syra osv..
Men det visade mig vara Ritalinet ang en läkare som jag har är detta en ovanlig bieffekt jag fått..
4. Metamina: Cirka 1,5 år har jag använt det..
Ligger just nu på en dos på 80mg (16Tabs) 4x4 om dagen dvs:
(20mg kl 7, 20mg kl 10, 20mg kl 13, 20mg kl 16)
Det funkar perfekt för mig och jag mår dunderbra..
Den dosen har jag legat på i 6 månader, då det är en bra dos för mig..
Kommer nog inte att behöva någon högre dagsdos för att fungera i samhället..
Jag får Nitrazepam mot sömnen vid behov, men dem behöver jag sällan använda längre, då jag ej har problem med sömnen så ofta..
Inga bieffekter alls av Metaminan..
Kan även tillägga att min matvana t.o.m har förbättrats avsevärt..
Jag äter regelbundna mål, även nyttigt, har lika god aptit med medicinen som utan..
Några som har några liknande erfarenheter av ADD/ADHD medicinering?
Eller kanske några helt annorlunda?
Skriv gärna vad ni tycker borde förbättras osv med den svenska synen på CS behandlingen..
Både från läkares sätt att tänka men även från människor i samhällets sätt att se på det, t.ex arbete, skola, föräldrar, vänner osv..
Får ni den hjälp ni anser att ni behöver, eller blir ni felbehandlade?
Ge mig eran bild på den hjälp ni får eller fått..
Vad tycker ni borde förbättras?
MvH:
aDaek
Och hur många % av antalet har Metamina förskrivet på licens?
Själv har jag medicinerats mot ADHD ca: 2år..
Mina mediciner jag provat är följande i ordningen:
1. Strattera: 2 månader utan någon som helst effekt, det är inte ens en CS medicin..
2. Concerta: 2 veckor pga extrema bieffekter som ångest och suicida tankar..
3. Ritalin: 2-3 månader, den värsta tiden i mitt liv, fick i kombo med Stilnoct som sömntabletter.
Det som hände var att jag fick sådana äckliga bieffekter att jag ej kunde sova ens med Stilnocten så jag fick fullt av hallisar, slutade med att jag sprang på gatan naken med massa djungel kannibaler med spjut efter mig och massa folk (som inte heller fanns) som jagade mig med pistoler o slangbellor och sköt stenar osv efter mig.. Polisen körde mig till psyk, där dem undersökte mig med en massa sjuka tester osv i mun, piss, blod osv för att se om jag fått i mig svamp eller någon typ av syra osv..
Men det visade mig vara Ritalinet ang en läkare som jag har är detta en ovanlig bieffekt jag fått..
4. Metamina: Cirka 1,5 år har jag använt det..
Ligger just nu på en dos på 80mg (16Tabs) 4x4 om dagen dvs:
(20mg kl 7, 20mg kl 10, 20mg kl 13, 20mg kl 16)
Det funkar perfekt för mig och jag mår dunderbra..
Den dosen har jag legat på i 6 månader, då det är en bra dos för mig..
Kommer nog inte att behöva någon högre dagsdos för att fungera i samhället..
Jag får Nitrazepam mot sömnen vid behov, men dem behöver jag sällan använda längre, då jag ej har problem med sömnen så ofta..
Inga bieffekter alls av Metaminan..
Kan även tillägga att min matvana t.o.m har förbättrats avsevärt..
Jag äter regelbundna mål, även nyttigt, har lika god aptit med medicinen som utan..
Några som har några liknande erfarenheter av ADD/ADHD medicinering?
Eller kanske några helt annorlunda?
Skriv gärna vad ni tycker borde förbättras osv med den svenska synen på CS behandlingen..
Både från läkares sätt att tänka men även från människor i samhällets sätt att se på det, t.ex arbete, skola, föräldrar, vänner osv..
Får ni den hjälp ni anser att ni behöver, eller blir ni felbehandlade?
Ge mig eran bild på den hjälp ni får eller fått..
Vad tycker ni borde förbättras?
MvH:
aDaek
Senast redigerad av aDaek 2010-11-15 kl. 14:37.
Senast redigerad av aDaek 2010-11-15 kl. 14:37.