• 1
  • 2
2010-11-15, 14:24
Medlem
aDaeks avatar
Någon som vet hur många som medicineras mot ADD/ADHD i Sverige?
Och hur många % av antalet har Metamina förskrivet på licens?
Själv har jag medicinerats mot ADHD ca: 2år..

Mina mediciner jag provat är följande i ordningen:
1. Strattera: 2 månader utan någon som helst effekt, det är inte ens en CS medicin..

2. Concerta: 2 veckor pga extrema bieffekter som ångest och suicida tankar..

3. Ritalin: 2-3 månader, den värsta tiden i mitt liv, fick i kombo med Stilnoct som sömntabletter.
Det som hände var att jag fick sådana äckliga bieffekter att jag ej kunde sova ens med Stilnocten så jag fick fullt av hallisar, slutade med att jag sprang på gatan naken med massa djungel kannibaler med spjut efter mig och massa folk (som inte heller fanns) som jagade mig med pistoler o slangbellor och sköt stenar osv efter mig.. Polisen körde mig till psyk, där dem undersökte mig med en massa sjuka tester osv i mun, piss, blod osv för att se om jag fått i mig svamp eller någon typ av syra osv..
Men det visade mig vara Ritalinet ang en läkare som jag har är detta en ovanlig bieffekt jag fått..

4. Metamina: Cirka 1,5 år har jag använt det..
Ligger just nu på en dos på 80mg (16Tabs) 4x4 om dagen dvs:
(20mg kl 7, 20mg kl 10, 20mg kl 13, 20mg kl 16)
Det funkar perfekt för mig och jag mår dunderbra..
Den dosen har jag legat på i 6 månader, då det är en bra dos för mig..
Kommer nog inte att behöva någon högre dagsdos för att fungera i samhället..
Jag får Nitrazepam mot sömnen vid behov, men dem behöver jag sällan använda längre, då jag ej har problem med sömnen så ofta..
Inga bieffekter alls av Metaminan..
Kan även tillägga att min matvana t.o.m har förbättrats avsevärt..
Jag äter regelbundna mål, även nyttigt, har lika god aptit med medicinen som utan..

Några som har några liknande erfarenheter av ADD/ADHD medicinering?
Eller kanske några helt annorlunda?
Skriv gärna vad ni tycker borde förbättras osv med den svenska synen på CS behandlingen..
Både från läkares sätt att tänka men även från människor i samhällets sätt att se på det, t.ex arbete, skola, föräldrar, vänner osv..
Får ni den hjälp ni anser att ni behöver, eller blir ni felbehandlade?
Ge mig eran bild på den hjälp ni får eller fått..
Vad tycker ni borde förbättras?

MvH:
aDaek
Senast redigerad av aDaek 2010-11-15 kl. 14:37.
Citera
2010-11-15, 15:11
Medlem
undervattenfisks avatar
Jag fick inte ens byta ut concertan mot ritalin, och metamina var inte ett alternativ heller fastän concertan ger mig 10 gånger fler biverkningar än på metamina.

Kan bara säga grattis till en underbar medicin
Citera
2010-11-15, 16:19
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Jag fick inte ens byta ut concertan mot ritalin, och metamina var inte ett alternativ heller fastän concertan ger mig 10 gånger fler biverkningar än på metamina.

Kan bara säga grattis till en underbar medicin

Okej..
Då måste du diskutera med din läkaren eller CS-sköterskan som delar din medicin.
Så här får det inte gå till! Om du mår otroligt dåligt så skall de hjälpa dig, inte ignorera det faktum..
De måste ge dig all den hjälp som du behöver för att kunna fungera i dagens samhälle, utan stress och oro..
Spelar ingen roll om du t.ex har ett gammalt amfetamin missbruk liggandes i en pärm någonstans i Kriminalvårdens fack..
Det var då, nu är nu..
Dom kan inte neka dig hjälp..
Etc: "Om man en gång vart en missbrukare så skall man inte få ha ett värdigt liv!"
Om hjälpen inte finns där för dom som verkligen behöver den så kan det gå väldigt illa för den drabbade..
För det är klart att alla har rätt till ett liv i ett samhälle som man klarar av..

Har själv ett dokumenterat missbruk av Amfetamin och Bensodiazepiner, men jag har skärpt till mig, dom vet om vad som står i mina papper, men dom gav mig en chans att få mitt liv att fungera bra, och det gör det..
Men visst det var kanske inte lätt alla gånger, men hjälp får man om man har tålamod, förstår att det är jobbigt, men dom måste testa de flesta preparat för att se om något fungerar, dom kan ej neka dig hjälp om de ej testat alternativa medicinska metoder.. Men om du t.ex missköter det och tar droger eller annat som gör att du inte skall ha medicin osv så kan du nekas..
Etc, överdoserar medicinen, säljer den, pinkar positivt på någon drog osv..
Men då måste de ha bevis på det, jag själv har hagy ett par återfall under tiden med Ritalin.. 2 positiva test ett på Opiater och ett på THC, dom blev inte glada.. Fick prata massa o blev av med medicinen ett tag senare så fick jag gå på igen när jag bevisat att jag vart drogfri i 3mån..
Har vart ren från droger sen jag fått igång min ADHD-behandling med Metamina iaf..
Man tar droger för att det är jobbigt i livet, nu när mitt liv fungerar bra så behöver jag inga droger för att må bra..

Jag tycker seriöst att du borde överklaga din läkares val att inte prova någon annan alternativ medicinering fast än denna läkare vet om dina biverkningar..

Gör rätt, säg ifrån! Om det inte fungerar, ansök om en annan läkare, det har du rätt till.. För då kan den läkaren ha en annan uppfattning..
Jag har bytt läkare en gång.. Min första var en gammal "Gestapo-kärring" så jag ansökte om en ny..
Den nya är mer förståerlig och kollar inte snett på mig, han lyssnar på vad jag har att säga och ger mig svar på alla mina frågor, vi kommer överäns och bestämmer tillsammans ang min medicin, för det är ju jag som tar medicinen och då är det viktigt att jag mår bra!
Någon läkare kan inte säga om du mår bra eller inte, det är bara du själv som kan säga det!
All lycka till dig, hoppas du får den hjälp du förtjänar!

MvH:
aDaek
Citera
2010-11-20, 17:34
Medlem
Min erfarenhet med AHDH/Borderline är att concerta blev jag sjuk av och fick en massa utslag. Ritallin fungerade ett tag de första dagarna men sedan blev jag mer och mer asocial isolerade mig blev då deppig så jag tillsist vill ta mitt liv. men läkaren lyssnade inte på det..... och min kontakperson sade bara att jag skulle ge det mera tid. mitt svar blev då att- det är ju direkt verkande preparat. Inte ens det visste sjuksköterskan på psyk. Vilka inkompetenta idioter.
Men vad fan ska man göra.....
Citera
2010-11-20, 22:08
Medlem
Doogless avatar
Jag tror att det är ovanligt med Metamina i Sverige. Det absolut vanligaste är Ritalin och Concerta som skrivs ut i första hand. Det är nog väldigt svårt att få Metamina utskrivet. För att få det utskrivet får man nog vara beredd på en flera år lång process med utredningar och samtal med Läkare och all annan övrigt inblandad vårdpersonal.

Själv har jag inte genomgått någon utredning för ADHD eller liknande,men jag har ändå fått tag på Metamina på annat sätt. Jag tar den regelbundet och den har hjälpt mig enormt mycket med att förbättra min koncentration och jag mår allmänt bra av den.
Citera
2010-11-21, 02:03
Medlem
likeithards avatar
Lite statistik hade varit intressant.

T.ex ungefär hur många som medicineras med metylfenidat respektive amfetamin/dexamfetamin.
Citera
2010-11-21, 17:42
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doogles
Jag tror att det är ovanligt med Metamina i Sverige. Det absolut vanligaste är Ritalin och Concerta som skrivs ut i första hand. Det är nog väldigt svårt att få Metamina utskrivet. För att få det utskrivet får man nog vara beredd på en flera år lång process med utredningar och samtal med Läkare och all annan övrigt inblandad vårdpersonal.

Själv har jag inte genomgått någon utredning för ADHD eller liknande,men jag har ändå fått tag på Metamina på annat sätt. Jag tar den regelbundet och den har hjälpt mig enormt mycket med att förbättra min koncentration och jag mår allmänt bra av den.

Okej..
Har du fått licens förskrivet pga någon annan anledning?
Hur många mg/dag?
Citera
2010-11-21, 17:42
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Lite statistik hade varit intressant.

T.ex ungefär hur många som medicineras med metylfenidat respektive amfetamin/dexamfetamin.

Jo det vore kanon..
Citera
2011-06-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aDaek
Någon som vet hur många som medicineras mot ADD/ADHD i Sverige?
Och hur många % av antalet har Metamina förskrivet på licens?
Själv har jag medicinerats mot ADHD ca: 2år..

Mina mediciner jag provat är följande i ordningen:
1. Strattera: 2 månader utan någon som helst effekt, det är inte ens en CS medicin..

2. Concerta: 2 veckor pga extrema bieffekter som ångest och suicida tankar..

3. Ritalin: 2-3 månader, den värsta tiden i mitt liv, fick i kombo med Stilnoct som sömntabletter.
Det som hände var att jag fick sådana äckliga bieffekter att jag ej kunde sova ens med Stilnocten så jag fick fullt av hallisar, slutade med att jag sprang på gatan naken med massa djungel kannibaler med spjut efter mig och massa folk (som inte heller fanns) som jagade mig med pistoler o slangbellor och sköt stenar osv efter mig.. Polisen körde mig till psyk, där dem undersökte mig med en massa sjuka tester osv i mun, piss, blod osv för att se om jag fått i mig svamp eller någon typ av syra osv..
Men det visade mig vara Ritalinet ang en läkare som jag har är detta en ovanlig bieffekt jag fått..

4. Metamina: Cirka 1,5 år har jag använt det..
Ligger just nu på en dos på 80mg (16Tabs) 4x4 om dagen dvs:
(20mg kl 7, 20mg kl 10, 20mg kl 13, 20mg kl 16)
Det funkar perfekt för mig och jag mår dunderbra..
Den dosen har jag legat på i 6 månader, då det är en bra dos för mig..
Kommer nog inte att behöva någon högre dagsdos för att fungera i samhället..
Jag får Nitrazepam mot sömnen vid behov, men dem behöver jag sällan använda längre, då jag ej har problem med sömnen så ofta..
Inga bieffekter alls av Metaminan..
Kan även tillägga att min matvana t.o.m har förbättrats avsevärt..
Jag äter regelbundna mål, även nyttigt, har lika god aptit med medicinen som utan..

Några som har några liknande erfarenheter av ADD/ADHD medicinering?
Eller kanske några helt annorlunda?
Skriv gärna vad ni tycker borde förbättras osv med den svenska synen på CS behandlingen..
Både från läkares sätt att tänka men även från människor i samhällets sätt att se på det, t.ex arbete, skola, föräldrar, vänner osv..
Får ni den hjälp ni anser att ni behöver, eller blir ni felbehandlade?
Ge mig eran bild på den hjälp ni får eller fått..
Vad tycker ni borde förbättras?

MvH:
aDaek

frågade min läkare och han sa att 20% (vuxna) använder metamina. Ganska absurt eftersom jag antar då att 80% behandlas med metylfenidat och på fass står de att metylfenidat ej ska ges till personer över 18 år.
Citera
2011-07-04, 13:29
Medlem
Stickizs avatar
Jag har bett om Metamina, men det måste testas en massa andra innan, ändå säjer Ola Lundin (goggla) att Metamina passar fler än vad läkarna tror, och sätter därför ut doser på Strattera, Ritalin och Medikinet innan..
Jag får vänta till efter semestertiderna nu med tid om att diskutera det. Kommer bli svårt. Har inget på papper om missbruk men testat tjack förr. Ritalinen gav "kick" i början men avtog och bytte sida, Medikinet gav inget mer än massa biverkningar, Stratteran var godis. En sköterska sa jag kanske inte tål ämnet i R och M. Jag har sagt nej till Modiodal och Concerta.. Är inte koncentral jag behöver, det är energi.. Av en halv starköl bli jag glad, pigg, vill spela musik etc.. Nu, nada. Har dock AS med så egentligen menar dem på att jag få massa biverkningar pga medicinen stänger av ADHD:n och öppnar AS helt och då bli det så..
Skulle jag nu få Metamina, tar ju det evigheter om lincens etc..
Citera
2011-07-18, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickiz
Jag har bett om Metamina, men det måste testas en massa andra innan, ändå säjer Ola Lundin (goggla) att Metamina passar fler än vad läkarna tror, och sätter därför ut doser på Strattera, Ritalin och Medikinet innan..
Jag får vänta till efter semestertiderna nu med tid om att diskutera det. Kommer bli svårt. Har inget på papper om missbruk men testat tjack förr. Ritalinen gav "kick" i början men avtog och bytte sida, Medikinet gav inget mer än massa biverkningar, Stratteran var godis. En sköterska sa jag kanske inte tål ämnet i R och M. Jag har sagt nej till Modiodal och Concerta.. Är inte koncentral jag behöver, det är energi.. Av en halv starköl bli jag glad, pigg, vill spela musik etc.. Nu, nada. Har dock AS med så egentligen menar dem på att jag få massa biverkningar pga medicinen stänger av ADHD:n och öppnar AS helt och då bli det så..
Skulle jag nu få Metamina, tar ju det evigheter om lincens etc..

Är du sann eller !? Så Ritalin gav dig en kick ? Och Medikinet bara massa biverkningar ? Å du tacka nej till Conerta... av vilken anledning ? Du verkar inte direkt ha nån koll på bitarna, så du kanske ska lägga ner de där ! JÄVLIGT lustigt måste ja säga då ALLA dom 3 preparaten innehåller exakt samma substans dvs: Methylphenidate ! Enda skillnaden är frisättnings tiden så de är VÄÄÄÄLDIGT konstigt att samma substans kan ge dig så olika effekter. Du vet inte riktigt vad du pratar om å där av ska du inte beblanda dig med nått av dom !!! Btw: Sköterskan sa alltså att du kanske inte tål ämnet i R & M... men du blev efter erbjuden Concerta som innehåller PRECIS samma ämne som ja beskrev innan ! Finner inga ord...............
Citera
2011-07-18, 12:46
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalparen
frågade min läkare och han sa att 20% (vuxna) använder metamina. Ganska absurt eftersom jag antar då att 80% behandlas med metylfenidat och på fass står de att metylfenidat ej ska ges till personer över 18 år.

Rätt absurt att metylfenidat inte ska ges till personer över 18 år, varför? Blir det farligt för myndiga personer? Eller blir man frisk från sina besvär när man blir myndig?

Låter helt sjukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in