2010-11-15, 12:40
Medlem
Om man använder systemåterställning i windows 7 som finns som funktion, skriver man ut en fil över hur hela systemet är uppbyggt med program och allt som är inlagt?
så att man bara kan köra in denna filen som man skrivit ut vid ett senare tillfälle så blir systemet som det var uppbyggt vid tidpunkten för skapandet av denna stora fil?
eller är det andra program man måste använda sig av då?
vill skapa en sådan fil när datorn är nyinstallerad och alla program är inlagda
Citera
2010-11-15, 12:43
Medlem
Megabituss avatar
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...system-restore

Ja, förutsatt att jag förstått din fråga rätt. Du skapar en säkerhetskopia av disken och kan sedan återställa denna kopia vid ett senare tillfälle.
Citera
2010-11-15, 13:13
Medlem
exakt. om jag ett halvår senare vill göra en "ominstallation" så att jag får in alla program och den "nyinstallerade" versionen av datorn som när jag skapade.
kan man välja vart man kan lägga denna fil då på datorn? och sedan bara "loada" denna på något sätt?
Citera
2010-11-15, 14:28
Medlem
hasenfrasens avatar
Systemåterställning och Restore av en SystemImage är två helt skilda saker. Kika i Hjälpen så klarnar det. System Restore Points skapas automagiskt men även manuellt. En System Image (dvs backup av din systemdisk) lär skapas manuellt av dig.
Citera
2010-11-15, 22:42
Medlem
ok men exakt vad är skillnaden då? vill ju göra en vet inte om de kallas restore eller backup men vet att norton ghost var ett program tidigare som man kunde köra in allt man hade på C: där alla program osv som var installerade följde med. sedan körde man bara denna fil eller vad eller vad som nu skapats och så hade man ett windows ifrån nyskick.
hajjar du vad jag menar?
Citera
2010-11-18, 13:09
Medlem
ingen som har något svar?
Citera
2010-11-18, 19:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Acronis True Image är det moderna alternativet till Norton Ghost.
Citera
2010-11-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonhh
ok men exakt vad är skillnaden då? vill ju göra en vet inte om de kallas restore eller backup men vet att norton ghost var ett program tidigare som man kunde köra in allt man hade på C: där alla program osv som var installerade följde med. sedan körde man bara denna fil eller vad eller vad som nu skapats och så hade man ett windows ifrån nyskick.
hajjar du vad jag menar?

Tips: Du kan läsa i på sidan http://windows.microsoft.com/sv-se/w...sked-questions om skillnaderna mellan "System Image Backup" (systemavbildning) and "System Restore" (Systemåterställning).

Det du vill göra är en System Image Backup, eller "skapa en systemavbildning" som det heter på svenska. I Windows 7 finns det ett inbyggt verktyg för att skapa en systemavbildning/image. Se steg-för-steg-guiden på http://windowshjalp.se/?p=255
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in