Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-14, 01:08
  #1
Medlem
Seanns avatar
Har just nu en laptop (t60p) windows vista ultimate
Går det att ändra till linux?
Kommer mina program att funka på linux?
Är det stor skillnad på de två OS:n?
Går det att ändra tillbaka till vista ultimate om jag inte skulle gilla linux?
Citera
2010-11-14, 01:18
  #2
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Har just nu en laptop (t60p) windows vista ultimate
Går det att ändra till linux?
Kommer mina program att funka på linux?
Är det stor skillnad på de två OS:n?
Går det att ändra tillbaka till vista ultimate om jag inte skulle gilla linux?

1. Ja.
2. Vilka? (99% ja)
3. Det väljer Du själv.
4. Ja, finns live CD för att prova, läs stickys och de stora fråga trådarna.
Citera
2010-11-14, 01:27
  #3
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
1. Ja.
2. Vilka? (99% ja)
3. Det väljer Du själv.
4. Ja, finns live CD för att prova, läs stickys och de stora fråga trådarna.

Kommer spel som diablo och minecraft funka fortfarande?

+går de att ändra tillbaka? (har ingen cd till vista ultimate)
Citera
2010-11-14, 01:30
  #4
Medlem
meatballsinminnesotas avatar
  • Ja
  • Nej
  • Beror ju på vad du menar med skiljer sig. Mus och tangentbord används ju och det blir knappast nån massiv kulturkrock om man går från Windows till Linux direkt. Däremot är du ju i Linux mycket mer beroende av det som i Windows kallas kommandotolken. Vidare beror det väl även på lite vilket Linux OS du har. Linux är ju inte ett OS i sig utan det finns flera OS's som är Linuxdistributioner t.ex. Ubuntu, Debian och Linux Mint m.fl.
  • Om du har installationsskivor med så är det väl lugnt. Annars kan ju alltid installera Linux parallellt med Windows eller installera det som ett program i Windows.
Citera
2010-11-14, 01:37
  #5
Medlem
eliras avatar
Du bör installera en så kallad "dualboot", så du har båda systemen på datorn och kan välja när du startar. Detta kan man välja när man installerar linux om du väljer en distribution (variant av linux) som är användarvänlig och bra, t ex Ubuntu.
Citera
2010-11-14, 01:37
  #6
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatballsinminnesota
  • Ja
  • Nej
  • Beror ju på vad du menar med skiljer sig. Mus och tangentbord används ju och det blir knappast nån massiv kulturkrock om man går från Windows till Linux direkt. Däremot är du ju i Linux mycket mer beroende av det som i Windows kallas kommandotolken. Vidare beror det väl även på lite vilket Linux OS du har. Linux är ju inte ett OS i sig utan det finns flera OS's som är Linuxdistributioner t.ex. Ubuntu, Debian och Linux Mint m.fl.
  • Om du har installationsskivor med så är det väl lugnt. Annars kan ju alltid installera Linux parallellt med Windows eller installera det som ett program i Windows.

Ok hur fungerar de då om jag installerar det som ett program i windows? t.ex ubuntu som verkar vara populärt.
Citera
2010-11-14, 01:53
  #7
Medlem
meatballsinminnesotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Ok hur fungerar de då om jag installerar det som ett program i windows? t.ex ubuntu som verkar vara populärt.
Alltså, de program du installerar i Windows hittar du ju inte i Ubuntu utan det krävs ju att du installerar det för sig. Däremot finns det ju en hel del program som har stöd för både Windows och Linux.
Citera
2010-11-14, 02:19
  #8
Medlem
ezs avatar
Gör en liten partition och installera Linux på den så kan du se om du gillar operativsystemet.
Citera
2010-11-14, 02:48
  #9
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ez
Gör en liten partition och installera Linux på den så kan du se om du gillar operativsystemet.

Par..vadå :P?
Citera
2010-11-14, 04:34
  #10
Medlem
JagVanns avatar
Ladda hem ubuntu och gör en live skiva.

Därefter, intallera ubuntu men jag varnar dig att du kör en defrag innan samt gör en image av windows.

Detta är väldigt lätt och efter installation får du en boot meny där ubuntu startar default.
Citera
2010-11-14, 04:50
  #11
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Kommer spel som diablo och minecraft funka fortfarande?

+går de att ändra tillbaka? (har ingen cd till vista ultimate)

Wine har stöd för Diablo.
För Minecraft vet jag ej men det är ju inget speciellt avancerat spel så möjligheterna finns ju.
Citera
2010-11-14, 04:54
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Kommer spel som diablo och minecraft funka fortfarande?

+går de att ändra tillbaka? (har ingen cd till vista ultimate)
Minecraft kommer funka perfekt, ja. Finns Linux-binärer till Minecraft.
Citat:
Ursprungligen postat av JagVann
Därefter, intallera ubuntu men jag varnar dig att du kör en defrag innan samt gör en image av windows.
Varför göra en defrag? Du skapar ett nytt filsystem som inte blir speciellt fragmenterat.Jag har den ganska uppenbara anledningen "för att det är totalt onödigt", varför SKULLE man defragmentera disken innan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback