Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 12:15
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXAAXX
Men vad alla bjuder och gnäller över snålheten att inte bjuda. Gaaah vad typiskt SVENSKT att låta gäst stanna på rummet när familjen äter!

Nu är det så att jag är SVENSK! Vad är problemet med att gå hem och äta? Barnen leker ihop men måste därmed inte äta ihop. Orka stå och laga mat åt EVENTUELLA middagsgäster varenda dag eller dublera alla inköp av samma anledning.

Ni som ”alltid hade en drös ungar vid middagsbordet” hur funkar det? Köpte ni alltid hamburgare till dubbelt så många? Var det alltid samma barn och saknade inte deras föräldrar dem då varje middag? Eller hade ni så mycket kompisar så det var olika jämt? Jag skulle bara tycka det kändes skitmärkligt om grannbarnen åt hos oss varje dag. Bra ändå att veta att anledningen till detta är att jag är SVENSK, jag menar nu när vi ändå befinner oss i Sverige. Seden dit man kommer osv....Fast det gäller kanske bara i politiska diskussioner? Till vardags är SVENSKT bara pinsamt.

slingra dig inte. du är helt enkelt snål.

ta "seden dit man kommer" i det här fallet utesluter inte snålhetsfaktorn i praktisering utav seden.
__________________
Senast redigerad av dammage 2018-05-19 kl. 12:17.
Citera
2018-05-19, 16:27
  #722
Medlem
Ja och lat.

Men om alla skickar hem barnen att äta kommer ingen stå där med för lite mat medan någon annan har för mycket. Synd att förstör den här fina och funktionella traditionen. Såhär var det på min gata när jag var liten på 1800-talet och jag tycker att det funkar än.
Citera
2018-05-19, 17:43
  #723
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXAAXX
Ja och lat.

Men om alla skickar hem barnen att äta kommer ingen stå där med för lite mat medan någon annan har för mycket. Synd att förstör den här fina och funktionella traditionen. Såhär var det på min gata när jag var liten på 1800-talet och jag tycker att det funkar än.

Det handlar inte om någon ekonomi eller utfodring av barnen som de vøre djur. Det är trevligt att sitta och äta med dem, och lära känna dem. Att barnen dessutom lär sig lite hyfs genom att uppföra sig borta är ett plus.
Citera
2018-05-20, 21:41
  #724
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXAAXX
Men vad alla bjuder och gnäller över snålheten att inte bjuda. Gaaah vad typiskt SVENSKT att låta gäst stanna på rummet när familjen äter!

Nu är det så att jag är SVENSK! Vad är problemet med att gå hem och äta? Barnen leker ihop men måste därmed inte äta ihop. Orka stå och laga mat åt EVENTUELLA middagsgäster varenda dag eller dublera alla inköp av samma anledning.

Ni som ”alltid hade en drös ungar vid middagsbordet” hur funkar det? Köpte ni alltid hamburgare till dubbelt så många? Var det alltid samma barn och saknade inte deras föräldrar dem då varje middag? Eller hade ni så mycket kompisar så det var olika jämt? Jag skulle bara tycka det kändes skitmärkligt om grannbarnen åt hos oss varje dag. Bra ändå att veta att anledningen till detta är att jag är SVENSK, jag menar nu när vi ändå befinner oss i Sverige. Seden dit man kommer osv....Fast det gäller kanske bara i politiska diskussioner? Till vardags är SVENSKT bara pinsamt.

Är problemet att barnens kompisar på besök varje dag, och vill äta där? Om det är ett problem, så kan man ju lätt åtgärda det.

Annars är det relativt vanligt att det handlar om en kompis som äter där någon gång emellanåt, men å andra sidan kommer ens eget barn troligen äta mat hos den kompisen någon gång också. Så att det jämnar ut sig i slutändan. En kompis ibland alltså, inte 10 kompisar som ska ha ha mat varenda dag. Vore detta fortfarande ett problem?

Annars finns det ju mycket som man kan laga lite extra av, och göra matlådor av. Det är inte så att man behöver köpa 50 hamburgare att steka upp, utifall barnen har kompisar på besök. Det är bara det att många tar med sig matlådor till jobbet eller passar på att göra storkok och lägga in resterna i frysen, och att då laga lite extra av spagetti med köttfärssås (eller liknande) är egentligen inte jobbigt eller mer tidskrävande.
Citera
2018-05-20, 21:52
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Getviskarn
Om man bara dyker upp hos någon vid middagstid kanske det inte har lagats mat till +1 person då det inte var planerat? Men ibland är det för att dom är snåla, helt klart.


ingen ursäkt, in med något fryst i micron ,alternativt dela ut några mackor.
Citera
2021-02-11, 22:36
  #726
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Som barn på 80 och tidigt 90-tal har jag väntat på många rum under middagen, men det var inte först som vuxen jag hörde att det skulle vara ett problem.

Jag tyckte alltid om att "vänta på rummet" för jag kunde passa på att leka med alla de bästa sakerna utan konkurrens. Jag kunde snoka runt lite och gå runt till syskonens rum och så vidare, hunger var aldrig ett problem jag visste ju att jag skulle äta middag när jag kom hem och är glad för att mina kompisars föräldrar respekterade mina föräldrar så mycket att de inte skickade hem mig med magen full av mat, som att mina föräldrar inte kunde ta hand om, eller göra tillräckligt bra mat till sina barn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback