Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-11-18, 18:28
  #85
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Om jag skulle fundera rakt ut vad som är bäst i en skärbräda skulle jag direkt välja trä och i så fall väl lagrad och ordentligt torkad. Antagligen vad man i affärssammanhang kallar för slöjdvirke. Dagens snabbväxande fura skulle direkt falla bort på grund av mjukhet och glesa celler.

Kommen så långt funderar jag på om mina 2" sågade björkplankor skulle passa till skärbrädor? De har lufttorkat i minst 30 år och verkar väldigt gedigna. Skulle de bli hårdare än ek och skulle de slöa mina knivar alltför fort?

Jag hatar slöa knivar för det finns inget farligare än slöa knivar. Brukar slipa mina då de blir för slöa och inte går att bryna upp. Slipning är något jag räknar med måste till med jämna mellanrum likväl som att man efter en tid, på grund av bakterier och slitage, måste kassera gammal skärbräda.
-
jag har lyckats hålla alla knivar rakbladsvassa i flera år ,bara genom att använda ett brynstål 5 sek efter varje gång jag skurit ngt med dom, och lagt dom på en hylla istället för i lådan .. gör man inte det så dör knivfan mer för varje dag.
sen kan man rengöra knivar fel också .. stråna på diskborsten kan haka tag i eggen, och göra hack eller knyckla till den. särskilt om dom är väldigt vassa.
Citera
2017-12-07, 22:21
  #86
Medlem
Ratis avatar
Den enda nackdelen med skärbrädor i ek är prislappen.

Kan tipsa om att Kitchentime har rea på en 30x20cm ekbräda just nu. Liten men billig.
https://www.kitchentime.se/sv/p/skarbrada-ek-30x20-cm
Citera
2017-12-07, 22:27
  #87
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
-
jag har lyckats hålla alla knivar rakbladsvassa i flera år ,bara genom att använda ett brynstål 5 sek efter varje gång jag skurit ngt med dom, och lagt dom på en hylla istället för i lådan .. gör man inte det så dör knivfan mer för varje dag.
sen kan man rengöra knivar fel också .. stråna på diskborsten kan haka tag i eggen, och göra hack eller knyckla till den. särskilt om dom är väldigt vassa.

Du kan inte ha hållit dina knivar rakbladsvassa i flera år genom att bara använda bryne.
Vad är det för hemliga knivar du använder? Eller är det så att du bara använder knivarna någon gång om året?
Citera
2019-02-02, 08:44
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234

Ytbehandling av min brada ar paraffinolja (vit mineralolja) blandat med bivax om nagon vill tillverka hemma. Funkar kanon.

Vilka proportioner av vax och paraffinolja är optimalt och hur går man tillväga?
Värmer man paraffin/vaxblandningen för vaxet löser sig väl inte i paraffin eller...?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback