Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-09, 17:08
  #625
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tänkte se del 2 ikväll med morsan, vi tyckte väl att ettan var sådär. är 2an sevärd?

Nja, ni kommer att bli besvikna. Ok, det finns väl ett par scener som funkar, men i det stora hela är tvåan en besvikelse, Synd med en sån grym cast, men det här sabbade de.

Öppningsscenen i första filmen är enormt bra, faktiskt en av de snyggaste scenerna i en horror-rulle jag har sett. Tänk om de hade lyckats hålla den kvaliteten hela vägen, då hade vi snackat klassiker.
Citera
2020-07-10, 00:36
  #626
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Nja, ni kommer att bli besvikna. Ok, det finns väl ett par scener som funkar, men i det stora hela är tvåan en besvikelse, Synd med en sån grym cast, men det här sabbade de.

Öppningsscenen i första filmen är enormt bra, faktiskt en av de snyggaste scenerna i en horror-rulle jag har sett. Tänk om de hade lyckats hålla den kvaliteten hela vägen, då hade vi snackat klassiker.

Ja, det var ingen hit, man fick ingen känsla i den och nån skräck var det inte tal om.
Citera
2020-07-10, 09:56
  #627
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja, det var ingen hit, man fick ingen känsla i den och nån skräck var det inte tal om.

Nej, som sagt, den är blek. Smart upplägg dock att dela upp filmerna i två delar. Man vill ju liksom se tvåan också.
Citera
2020-07-10, 10:32
  #628
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Nej, som sagt, den är blek. Smart upplägg dock att dela upp filmerna i två delar. Man vill ju liksom se tvåan också.

Ja man har ju liksom inget val, som star wars hehe. Det kändes som massor med separat filmade scener som klipts ihop till en film utan linje. Och massa närbilder på folk som överreagerar på icke skrämmande saker. Bäst i filmen vr nog Bill hader tyckte jag. Han gick all in.
Citera
2020-07-17, 19:57
  #629
Medlem
mikeymikeys avatar
Har nu sett 2an, helt ok men väldigt överdriven i många fall, det var visserligen 1an också men tyckte ettan var lättare att hänga med i.

1an får 3/5 medans denna får 2/5.
Citera
2020-08-16, 11:37
  #630
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woopii
Efter ha sett filmen tycker jag filmen har sina bra och dåliga delar


En okej film, hade visa scener som var riktigt bra som tyvärr blev förstörda då scenerna gick för långt och det blev cgi "saker" som bara förstörde mer än de tillförde.
Håller med om dessa punkter. Filmen är helt obegripligt lång med tanke på materialet och hade lätt kunnat klippas ned till 1 timme och 45 minuter utan att man hade förlorat något av värde. Bowers medverkan i filmen känns som du säger helt omotiverad. Vad var poängen med att ha med honom?
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag halvkollade på IT Chapter 2 idag när jag jobbade hemifrån. Fattade aldrig det där med bögarna i början. Var är kopplingen till den händelsen senare i filmen??
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Den scenen ska bara vara ett exempel på Pennywise ondskefulla inflytande över staden. Men när en film är så dåligt komponerad som IT blir det väl oförståeligt för den som inte har läst boken.
Det var verkligen en underlig scen som man aldrig återkopplade till.

It 2 kan vara den mest ineffektiva skräckfilm jag någonsin sett. Varje scen som är lite otäck till en början utmynnar till slut i överdriven CGI som man närmast skrattar åt och som snabbt blir väldigt förutsägbar. Jag är väldigt lättskrämd vad det gäller skräckfilm men It 2 kunde inte skrämma mig över huvud taget.

Jag kan fortfarande inte begripa att en film av den här typen är nära på tre timmar lång. Trodde de att hade gjort Gudfadern??

Tyvärr var både It 1 och It 2 besvikelser för mig. Trots detta gillar jag ändå konceptet bakom filmerna. Hur jämför sig versionen från 1990 med de nya filmerna?
Citera
2020-10-03, 06:35
  #631
Medlem
area50s avatar
Första delen var självklart mycket bättre än del 2.
Del 2 kändes emellanåt som en Scary Movie film med en massa opassande scener samt opassande skämt intryckta här & var.
Samt att det desperat försökte vara så "woke" som möjligt sabbar också en hel del.
Nä, originalet vinner nog här trots remakens överlägsna CGI
Citera
2023-02-24, 09:35
  #632
Medlem
diseuses avatar
En teveserie är i görningen.

HBO Max Orders ‘It’ Prequel Series ‘Welcome to Derry’ From Andy Muschietti (The Hollywood Reporter):
Citat:
Pennywise the Dancing Clown is coming to HBO Max.

The streamer has given a straight-to-series order to a drama based on Stephen King’s beloved horror novel It.

Filmmakers Andy Muschietti and Barbara Muschietti (who made the successful big-screen adaptations It and It: Chapter Two) and Jason Fuchs (It: Chapter Two) are on board the project from Warner Bros. Television. Andy Muschietti will direct multiple episodes of the series, including the first episode. The show’s working title is Welcome to Derry.
Citera
2023-04-18, 14:29
  #633
Medlem
-DaRude-s avatar
My five cents...

Del 1: Som andra påpekat, riktigt bra öppningsscen. Pennywise's olika skepnader var också välgjorda, dock störde jag mig på att barnen hela tiden envisades med att skingra sig och gå iväg ensamma gång på gång trots att de flera gånger pratat om hur korkat det är. Det var dock väldigt tur att Bill Denbrough (Georgies storebror) inte följde efter Pennywise i tron om att det verkligen var Georgie, som jag först trodde att han skulle inbilla sig, men istället för att han ville följa efter Pennywise för att kunna bekämpa Det. Jag måste dock säga att jag föredrar fotoalbumsscenen i originalserien från 1990 framför projektor-scenen i remaken.

Tim Curry och Bill Skarsgård gör båda var för sig en suverän insats som Pennywise. Jag tycker inte Pennywise's mer "barnsliga" look i remaken gjorde filmen någon nackdel, Bill lyckades ge ett skräckinjagande intryck och axlade rollen väl trots jämförelser med en gigant som Tim Curry.

Filmerna blir dock mer intressanta ju mer man läser Stephen Kings tolkning och när man mer uppmärksamt tittar på filmatiseringarna.

Jag ska vara ärlig, första gången jag lite ouppmärksamt såg Det på 90-talet hade jag ingen aning om vad Det var tänkt att vara för något, mer än en demonisk spindelkreatur som kunde förvandla sig till Pennywise och anta sig andra skepnader. Det är först på senare år som jag förstått att "Det" enligt King's mångvärldstolkning är flera miljarder år gammal och tillhörande demoniska shapeshifters som går under namnet "Glamour" med en ursprungsskepnad som inte är uppfattningsbar för det mänskliga ögat ("Deadlights") och att "spindeln" alltså inte är Det's riktiga skepnad.

Det finns ett helt uppslagsverk om Det med historiska tidslinjer och referenser, nästan som om Det vore verklig. Novellen är en klass för sig.

The Complete history of IT:

https://www.youtube.com/watch?v=rhzgUq-lDVU
__________________
Senast redigerad av -DaRude- 2023-04-18 kl. 14:46.
Citera
2023-04-18, 17:28
  #634
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
My five cents...

Del 1: Som andra påpekat, riktigt bra öppningsscen. Pennywise's olika skepnader var också välgjorda, dock störde jag mig på att barnen hela tiden envisades med att skingra sig och gå iväg ensamma gång på gång trots att de flera gånger pratat om hur korkat det är. Det var dock väldigt tur att Bill Denbrough (Georgies storebror) inte följde efter Pennywise i tron om att det verkligen var Georgie, som jag först trodde att han skulle inbilla sig, men istället för att han ville följa efter Pennywise för att kunna bekämpa Det. Jag måste dock säga att jag föredrar fotoalbumsscenen i originalserien från 1990 framför projektor-scenen i remaken.

Tim Curry och Bill Skarsgård gör båda var för sig en suverän insats som Pennywise. Jag tycker inte Pennywise's mer "barnsliga" look i remaken gjorde filmen någon nackdel, Bill lyckades ge ett skräckinjagande intryck och axlade rollen väl trots jämförelser med en gigant som Tim Curry.

Filmerna blir dock mer intressanta ju mer man läser Stephen Kings tolkning och när man mer uppmärksamt tittar på filmatiseringarna.

Jag ska vara ärlig, första gången jag lite ouppmärksamt såg Det på 90-talet hade jag ingen aning om vad Det var tänkt att vara för något, mer än en demonisk spindelkreatur som kunde förvandla sig till Pennywise och anta sig andra skepnader. Det är först på senare år som jag förstått att "Det" enligt King's mångvärldstolkning är flera miljarder år gammal och tillhörande demoniska shapeshifters som går under namnet "Glamour" med en ursprungsskepnad som inte är uppfattningsbar för det mänskliga ögat ("Deadlights") och att "spindeln" alltså inte är Det's riktiga skepnad.

Det finns ett helt uppslagsverk om Det med historiska tidslinjer och referenser, nästan som om Det vore verklig. Novellen är en klass för sig.

The Complete history of IT:

https://www.youtube.com/watch?v=rhzgUq-lDVU

Gillar både miniserien (skrämde skiten ur en när man var mindre) och filmen från 2017. Synd att uppföljaren blev så dålig, rent trams.
Citera
2023-04-21, 11:36
  #635
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Gillar både miniserien (skrämde skiten ur en när man var mindre) och filmen från 2017. Synd att uppföljaren blev så dålig, rent trams.

Det enda som kanske inte riktigt håller sig i miniserien är väl det pinsamt dåliga specialeffekterna, bland annat när Pennywise antar den spindelliknande skepnaden och när han "hoppar" och flyr ner i brunnshålet. Men med tanke på att serien gjordes 1990 och med en mer skygg budget så får man ha nog ha överseende med det.

Remaken från 2017 var som du nämner väldigt bra också, och lyckades hålla en väldigt jämn och hög kvalitet av spänning och skräckmoment. Det är synd att man inte lyckades hålla samma kvalitet och känsla i uppföljaren.
Citera
2023-04-25, 23:26
  #636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det enda som kanske inte riktigt håller sig i miniserien är väl det pinsamt dåliga specialeffekterna, bland annat när Pennywise antar den spindelliknande skepnaden och när han "hoppar" och flyr ner i brunnshålet. Men med tanke på att serien gjordes 1990 och med en mer skygg budget så får man ha nog ha överseende med det.

Remaken från 2017 var som du nämner väldigt bra också, och lyckades hålla en väldigt jämn och hög kvalitet av spänning och skräckmoment. Det är synd att man inte lyckades hålla samma kvalitet och känsla i uppföljaren.

Läste 1138 sidor "Det" våren 1991, långsamt och koncentrerat som oförstörd tonåring man var.
(Skriven av King under 1981-1985.)
Den fängslade riktigt bra; hade för mig i nutid 2023 att 1955-1985 var spannet i boken, men kollade i div. backspeglar att 1958-1985 var korrekt.

Ah, Just det... 1989-2017 i de senaste filmatiseringarna ju!
(En biograf i första filmen visar för f-n Back To The F pt. 2, vill jag minnas.)

Du kan väl egentligen aldrig läsa och resa med i en tegelsten sprungen ur en författares komplexa hjärna, och sen bli bli 100 % tillfredsställd av en filmatisering?

Men jag tycker IT 1+2 lyckades helt OK.

7/10 i medel åt bägge, i paket.

(1990-serien finns inte ens för mig.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback